نگاهی به عوامل موثر در یادگیری و آموزش زبان‌های خارجی

برای آموزش مفید و کارآمد زبان‌های خارجی باید مثلث کودک، والدین و معلمان در کنار هم به شیوه‌ای علمی قرار داشته باشند تا آموزش کودک مفید باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست «یادگیری و یاددهی زبان‌های خارجی»، دکتر شهین واعظی استاد دانشگاه و متخصص آموزش زبان‌های خارجی گفت: ابتدا باید شرایط را برای آموزش زبان توسط کودکان مهیا کرد. به عنوان مثال باید به کودک بیاموزیم که چگونه «الگو بگیرند و تصمیم‌گیری» کنند.
وی با تاکید بر این‌که تعدادی از کودکان برای یادگیری مهیاتر از سایرین هستند گفت: در این سوی آموزش حافظه قرار دارد، حافظه‌ای که در کنار تمرین می‌تواند در یادگیری زبان مهم باشد.
این مدرس دانشگاه در ادامه با تاکید بر این‌که برخلاف بسیاری از نظریات، «هوش» صرفاً ژنتیکی نیست و می‌تواند با تربیت و آموزش رشد پیدا کند گفت: یکی از مواردی که در انواع آموزش موثر است «عادت» کردن است به این معنا که کودک زمانی که به صورت عادت روزانه یک مطلب را مطالعه می‌کند حساسیتش نسبت به آن کم می‌شود و آموزشش افت پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از این امر باید از روش «ایجاد توجه مجدد به محرکی که از محوریت تمرکز خارج شده» استفاده کرد.
وی با اشاره به نقش «محیط» در رشد یادگیری کودکان نیز گفت: هر چه محیط برای آموزش آماده‌تر باشد، ذهن و فکر کودک آمادگی بیشتری برای پذیرش مطالب داشته و آموزش وی به شکلی موثرتر صورت می‌گیرد.
واعظی از «رحم» مادر به عنوان یکی از اولین محیط‌هایی که بر یادگیری کودکان موثرند یاد کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده مادر در هر محیطی قرار بگیرد، کودک تحت تاثیرآن قرار می‌گیرد. مثلا اگر مادر در محیطی آموزشی مانند انواع کلاس‌های آموزشی قرار گیرد، کودک نیز در رحم، آن‌ها را می‌شنود و در آینده آموزشی وی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی از «تمرین» کردن به عنوان یکی از عوامل مهم در یادگیری کودکان یاد کرد و گفت: تمرین‌های مفهومی و تمرین برای نگه‌داری اطلاعات و تکرار آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به فرآیند یادگیری کند.
این کارشناس آموزش زبان‌های خارجی در بخش دیگری از سخنان خود از «خواب» نیز به عنوان عامل موثر بعدی در آموزش کودکان یاد کرد و گفت: در زمان خواب یادگیری اول در ذهن مرور می‌شود و از فراموش شدن مطالب جلوگیری می‌شود و در کنار آن اعتماد به نفس کودکی که یادگیری بهتری دارد نیز بیشتر می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که در دنیای امروز نمی‌توان تنها با کتاب و تخته سیاه به کودکان و نوجوانان آموزش داد گفت: قبل از هر چیز باید انگیزه را بین مثلث کودکان، معلمان و والدین افزایش داد و شیوه‌های آموزش بهتر زبان را به آن‌ها آموخت، چرا که تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به آینده کودکان فردای کشورمان در مقوله زبان‌های خارجی امیدوار بود.