اجبار کودکان به فرایض دینی آنان را دین‌گریز می‌کند

برای دین‌پذیر کردن کودکان باید آنان را با تشویق و استدلال جذب کرد در غیر این صورت اجبار و اصرار نتیجه‌ای جز دین‌گریزی کودکان به همراه ندارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آخرین نشست  تخصصی هفته ملی کودک با موضوع «بررسی شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم تربیت دینی» دکتر محمدعلی شامانی و دکتر عبدالعظیم کریمی به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.
در این نشست دکتر‌شامانی از نحوه تبلیغات دینی و تربیتی برای کودکان انتقاد کرد و گفت: باید قبول کرد که در ساخت و دستیابی به اهداف موفق نبوده‌ایم وبزرگ ترین مانع دین‌یابی در کودکان دین‌دار کردن آن‌هاست.
وی از خانواده‌ها درخواست کرد که کودکان را با تشویق به سوی مسایل دینی بکشند و از اجبار و اصرار پرهیز کنند که باعث دین‌گریزی کودک می‌شود.
وی افزود: جریان تربینی جریانی است که عامل اصلی آن خود انسان است و مربیان تربیتی قادر به تغییر دادن آن نیستند و فقط قادر به راهنمایی هستند و فقدان آگاهی در زمینه تربیتی باعث عدم پیشرفت و موفقیت می‌شود و موفقیت در تربیت مستلزم آزادی عمل و آگاهی است.
دکتر‌شامانی خاطرنشان کرد: تربیت همانند پازلی است که اگر یک تکه از آن نباشد  به هدف و نتیجه نخواهد رسید و کار ناقص خواهد ماند.
در ادامه این نشست تخصصی دکتر کریمی‌ محقق و استاد دانشگاه افزود: ما مربیان آموزشی و خانواده‌ها به جای تکذیب، با پوشاندن مشکلات آنان را به آتشی زیر خاکستر تبدیل می‌کنیم که با کوچک‌ترین نسیم به آتش تبدیل می‌شود و دود آن در چشم جامعه می‌رود و عامل بروز فاجعه خواهد شد.
وی افزود: اگر شخصی در عدم آگاهی به ابراز نظر در‌باره موضوعی بپردازد در حق مخاطب خیانت کرده است ومربیان وظیفه تمیز کردن شیشه پنجره دید کودکان را دارند و باید دید آن‌ها را به سمت و سوی درست هدایت کنند.
وی گفت: اکثر مردم جامعه ما حرف‌گرا شده‌اند و در عمل خود را ثابت نمی‌کنند. ما باید با اعمال خود آموزه‌های دینی را به کودکان بیاموزیم و کودکان را در بحث‌ و‌ گفت‌وگوهای دینی دخالت دهیم.