استانداران بر لزوم توجه ویژه به حقوق کودکان تاکید کردند

هم‌زمان با برگزاری جشن‌های هفته ملی و روز جهانی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برخی استانداران و مسوولان اجرایی کشور بر توجه ویژه به مسایل کودکان تاکید کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان که روز 16 مهر میزبان کودکان و نوجوانان زاهدانی بود با اشاره به اهمیت رشد و پرورش انسان در دوران کودکی خطاب به مربیان کانون گفت: شما بذرپاشان مزرعه‌ی بی‌خار و خاشاک کودکان هستید.
وی هم‌چنین افزود: وظیفه‌ی سنگینی بر دوش مربیانی است که با کودکان سروکار دارند چرا که با فن و مهارت روان‌شناختی خود باید به کودکان بیاموزند که چگونه فکر کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه یاآور شد: چه زیباست که قدر زیبایی نگاه‌های کودکان را بدانیم و باغبان‌های خوبی باشیم برای رویش آن‌ها که محصول آن درختانی تناور برای فردای کشور اسلامی‌مان است.
وی با اشاره به اوضاع نامساعد کنونی جهان برای کودکان تصریح کرد امروز خشونت در جهان موج می‌زند و بی‌رحمی در اوج است و بیشترین آسیب‌ها متوجه کودکان است بنابراین صیانت از آرامش کودکی و نوجوانی تکلیفی‌است که بر عهده همه مسوولان و دست‌اندرکاران قرار گرفته است.

فراهم کردن زمینه رشد کودکان وظیفه همه مسوولان است
مشاور اجرایی استاندار لرستان در هفته ملی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هیچ دین ومکتبی مانند دین اسلام حقوق کودکان را مورد توجه قرار نداده است.
محمدرضا ملکی‌راد با اشاره به برخی حقوق کودکان در اسلام مانند انتخاب یک اسم زیبا، تربیت خوب، ایجاد زمینه لازم برای تعلیم وتربیت صحیح و فراهم کردن امکانات آموزشی و ورزشی از سوی خانواده و دولت عنوان داشت: آموزش قرآن به بچه‌ها باعث می‌شود نور قرآن در خانه پخش شود.
وی در ادامه با اشاره به برخی مزایا و معایب فن‌آوری‌های نوین از خانواده‌ها و مربیان خواست تلاش کنند شیوه‌ی صحیح استفاده از این ابزارها را به کودکان و نوجوانان بیاموزند.
مشاوراجرایی استاندار لرستان در پایان اظهار داشت: همه مسوولان کشور وظیفه دارند زمینه‌ی لازم برای رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم کنند.

بیش از 700 کودک یزدی روز جهانی کودک را با مسوولان استانی جشن گرفتند
معاونان و مشاوران استاندار، مدیران‌کل و مسوولان فرهنگی همراه با کودکان «روز جهانی کودک» را با محوریت احترام به حقوق کودک، جشن گرفتند.  
در این ویژه برنامه محمدعلی طالبی، معاون سیاسی امنیتی استانداری اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب، زمینه‌های لازم برای تحقق حقوق کودکان و توجه ویژه نسبت به آن‌ها فراهم شود.
هم‌چنین مدیرکل کانون استان یزد و دبیر ستاد هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک در ابتدای این برنامه  ضمن خیر مقدم به کودکان به‌عنوان صاحبان اصلی "روز جهانی کودک" و مسوولان استانی گفت: شادی نیاز اساسی کودکان امروز است بر همین اساس باید شرایط شاد زیستن را برای کودکان فراهم کرد.
وی آشنایی با حقوق کودک و حمایت از آن به عنوان اصل اساسی در مقوله‌ی کودکی دانست و از مسوولان خواست این مهم را در دستور کار خود قرار داده و توجه جامعه و افکار عمومی را نیز به مقوله‌ی کودک و حق کودکی جلب کنند.
تاکید استاندار مازندران بر ضرورت تشکیل ستاد دایمی هفته ملی کودک
استاندار مازندران در مراسم افتتاحیه جشن هفته ملی کودک با تاکید بر اهمیت این هفته بر ضرورت تشکیل ستاد دائمی هفته ملی کودک در مازندران تاکید کرد.
ربیع فلاح جلودار اساس و پایه جامعه را کودکان دانست و اظهارداشت: اگر کودکان درست پرورش پیدا کنند در آینده جامعه ای با صلابت خواهیم داشت .
وی با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه کودک گفت : هرساله نشست‌های مختلفی در حوزه کودک برپا می‌شود که متاسفانه خروجی خاصی ندارد.
استاندار مازندران با بیان این‌که جامعه امروز نسبت به گذشته تغییرات فراوانی از لحاظ فکری و فرهنگی پیدا کرده است ، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت روز افزون جامعه نمی‌توان مبانی گذشته را به عنوان برنامه برای کودکان تدوین کرد .
وی با تاکید بر کارهای کارشناسی در حوزه کودک افزود: با توجه به این‌که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که الگو آن پیامبر اسلام است باید تلاش کنیم در عمل و رفتار با کودکان دقت بیشتری داشته باشیم.
فلاح جلودار با تاکید بر تشکیل ستاد دائمی هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: محیط‌های شهری و روستایی از نظر اجتماعی تفاوت دارند و باید برای هر یک از مناطق برنامه ویژه‌ای در حوزه کودک  تدوین شود.
در نشت صمیمی با برخی از کودکان عضو این کانون با تاکید بر توجه بیشتر به نیازهای عاطفی کودکان، گفت: کتاب جامع آسیب شناسی حوزه کودک در مازندران تدوین شود.
هم‌چنین در حاشیه برنامه‌های هفته ملی کودک فلاح‌جلودار در نشستی با کودکان به صحبت‌ها و خواسته‌های آن‌ها گوش داد
در این نشست کودکان بر احقاق حقوق واقعی خود از قبیل افزایش امکانات آموزشی مدارس ابتدایی، گسترش ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های کانون پرورش فکری در همه شهرستان‌های استان‌، توجه به کودکان کار و حمایت از آنان و مبارزه با تکدی‌گری مورد و توجه بیشتر مسوولان به این حوزه تاکید داشتند.

معاون استاندار کرمانشاه: پرورش خلاقیت در کودکان در اولویت کار کانون باشد
دکتر هدایت حاتمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه در روز جهانی کودک و در جمع بیش از 2هزار کودک این روز را به آن‌ها تبریک گفت.
وی با اشاره به وضعیت جهان و تهاجم فرهنگی افزود: متولیان امور فرهنگی باید تلاش کنند خدا باوری را در کودکان و نوجوانان تقویت کنند.
وی هم‌چنین یادآور شد در حوزه کار با کودکان باید تلاش کنیم از حافظه‌پروری پرهیز و خلاقیت و نوآوری را در کودکان و جامعه پرورش دهیم.
حاتمی در پایان تصریح کرد کانون پرورش فکری با همکاری آموزش و پرورش بحث خلاقیت در کودکان را در محور کار خود قرار دهند و در کارگروه پژوهش استانداری نیز این موضوع را مطرح و از آن حمایت خواهیم کرد.

استاندار قزوین: خوشا به حال کسانی که برای کودکان کار می‌کنند
مرتضی روزبه استاندار قزوین در مراسم روز جهانی کودک در کانون گفت: نوآوری و توجه به نیازهای کودکان را از موارد شاخص در عمل‌کرد کانون دانست.
وی با اشاره به نهاد پاک و مستعد کودکان گفت: خوشا به حال کسانی که برای کودکان کار می‌کنند چرا‌که با معصوم‌ترین قشر انسان‌ها سر و کار دارند.
هم‌چنین طیب ملکی‌پور مدیرکل کانون قزوین نیز ضمن خوش‌آمدگویی به همه کودکان و مسوولان و تبریک روز جهانی کودک این روز را روز پاسداشت معصومیت و پاکی‌‌ها دانست.
وی دوران کودکی را دوران پایه‌ریزی شخصیت آینده انسان‌ها دانست که متولیان فرهنگ و مسوولان باید بیش از پیش به آن بپردارند.
ملکی‌پور در پایان خواستار توجه بیشتر مسوولان برای تجهیز و توسعه مراکز کانون به منظور برخورداری بیشتر کودکان ازفعالیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری کانون شد.
حضور استاندار و مدیرکل کانون قزوین در بیمارستان کودکان و عیادت از کودکان بیمار و بستری بخش دیگری از برنامه‌های روز جهانی کودک در استان قزوین بود.

استاندار خراسان جنوبی: فکر و اندیشه کودکان قابل احترام است
 استاندار خراسان جنوبی هم‌زمان با روز جهانی کودک در دیدار با کودکان بیرجندی بر احترام به فکر و اندیشه کودکان تاکید کرد.
وجه‌الله خدمتگزار در این دیدار ضمن تبریک روز جهانی کودک، گفت: شما کودکان و نوجوانان سرمایه‌های ارزشمندی هستید که در آینده اداره کشور به دست شما سپرده خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شناسایی و پرورش توان‌مندی‌های نهفته کودکان و همت مربیان، زمینه را برای بروز استعدادهای آنان فراهم می‌کنند.
وی با بیان این‌که مسوولان و بزرگ‌ترها باید به خواسته‌های کودکان مطابق سن آنها توجه کنند خاطر نشان کرد: احترام گذاشتن به فکر و اندیشه‌های کودکان به آنان شخصیت می‌دهد.
خدمتگزار تصریح کرد: کودکان آن‌چه را که می‌خواهند خالصانه و بی‌ریا بیان می‌کنند و بزرگ‌ترها باید به آنان فرصت سخن گفتن بدهند تا این عزیزان خلاقیت‌های خود را بروز بدهند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تأثیرگذاری محیط کانون بر کودکان خاطر نشان کرد:  آرامش و نشاط محیط کانون، امروز را با فردای اعضای کانون متفاوت می‌سازد در حالی‌که با تکیه بر استعدادهای خود، به آینده‌ای روشن و سرشار از امید می‌اندیشند.
وی در بخشی از سخنانش از والدین و مسوولان خواست، به خواسته‌های روحی، جسمانی و علایق کودکان توجه ویژه داشته باشند و در عین حال به کودکان فرصت سخن گفتن و بروز خلاقیت‌هایشان را بدهند.
استاندار خراسان جنوبی، صداقت و خلوص نیت را از خصوصیت‌های کودکان دانست و گفت: کودکان سرشار از شادابی، نشاط هستند و صفا، صمیمیت و خلاقیت را باید از آنان آموخت.

تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در استانداری اصفهان
استاندار اصفهان در دیدار با بیش از 40 کودک و نوجوان اصفهانی در روز جهانی کودک از تشکیل کارگروه کودک و نوجوان زیر نظر کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری و با مسوولیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.  
در این نشست صمیمی دکتر رسول زرگرپور با تبریک این روز به تمامی کودکان جهان به ویژه کودکان مظلوم غزه اظهار امیدواری کرد که آرامش و صلح حقیقی برای تمام کودکان سراسر جهان بر قرار گردد.
وی با اشاره به شعار دانش، شادی، آرامش، کودکان را به جدیت درتحصیل تشویق و عنوان کرد: شما به عنوان آینده سازان کشور و مدیران آینده باید با بهره‌مندی از علم، دانش و تقوی مسوولیت‌های کشور را بر عهده بگیرید و در راه توسعه ایران اسلامی بکوشید.
استاندار با تشکیل نمادین شورای برنامه‌ریزی استان با حضور کودکان و نوجوانان خواسته‌ها و دغدغه‌های حاضران را شنید.
جاری شدن آب در زاینده رود، توسعه و تجهیز پارک‌ها، افزایش وسایل سرگرمی و بازی، تهیه امکانات کودکان معلول و نابینا، افزایش محیط‌های ورزشی، کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد کتاب‌خانه‌ها از جمله مهم‌ترین درخواست‌های بود که در این جلسه از سوی کودکان و نوجوانان مطرح شد.
در ادامه استاندار اصفهان نیز از تشکیل کارگروه کودک و نوجوان خبر داد و افزود: این موضوع زیر نظر کارگروه اجتماعی و فرهنگی استانداری و با هدف ساماندهی فعالیت‌های مربوط به کودکان و نوجوانان و با مسوولیت کانون پرورش فکری تشکیل خواهد شد.
وی فعالیت برای این گروه سنی را حائز اهیمت فراوان دانست و بیان کرد:کانون پرورش فکری مجموعه‌ای هدفمند و موثر در راستای پرورش استعدادها و خلاقیت‌های کودکان می باشد و لازم است با مساعدت تمامی مسوولین سطح پوشش فعالیت‌های متنوع کانون هرچه بیشتر افزایش پیدا کند.
دکتر زرگرپور هم‌چنین در پاسخ به خواسته‌های کودکان بهترین راه‌کار برای زنده شدن زاینده‌رود و رفع مشکل کم آبی را ترویج فرهنگ بهینه مصرف دانست و گفت: با توجه به خشک‌سالی‌های چند سال اخیر و کمبود منابع آب لازم است کودکان با یادآوری صرفه‌جویی و آموزش مصرف صحیح به دیگران و خانواده ها در ترویج این فرهنگ هرچه بیشتر مشارکت کنند.

استاندار زنجان کانون با حمایت از نخبگان به کشف استعدادها می‌پردازد
استاندار استان زنجان در دیدار با مدیر‌کل کانون استان گفت: کانون با حمایت از نخبگان به کشف استعدادها می‌پردازد.  
جمشید انصاری در دیدار با مدیرکل و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان با تبریک هفته ملی کودک و روز جهانی کودک از کانون به عنوان یکی از متولیان فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: کانون با فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی خدمات ارزشمندی به جامعه ارایه کرده است.
انصاری افزود فعالیت‌های کانون به‌گونه‌ای باید باشد که نخبگان هنری و ادبی را شناسایی و حمایت کند و در جهت کشف و پرورش و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان تلاش بیشتری داشته باشد.
استاندار زنجان با اشاره به تولید محصولات فرهنگی گفت کتاب‌ها و فیلم‌های کانون، فرهنگ‌ساز است و تاکنون نیز در شکوفایی استعدادهای کودکان بسیار نقش آفرین بوده است.
وی با اشاره به عضویت خود در دوران نوجوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون می‌تواند با استفاده از شیوه‌های مختلف و غیر‌مستقیم مفاهیم کتاب‌ها را به کودکان و نوجوانان انتقال دهد.
استاندار ایلام در جشن باد‌بادک‌ها با بچه‌های ایلامی شرکت کرد
محمدرضا مروارید استاندار ایلام با حضور در مراسم روز جهانی کودک و جشن بادبادک‌ها آغاز هفته ملی کودک را به بچه‌ها تبریک گفت و دقایقی با خانواده‌ها و بچه‌ها از لذت و غنیمت دوران کودکی صحبت کرد.  
بر اساس این گزارش مهندس مروارید که به همراه هیاتی بر سکوی برگزاری مراسم آغاز هفته ملی کودک نشسته بود با بیان خاطراتی از دوران کودکی خود موقعیت و شرایط امروز ایران و ایلام را برای رشد کودکان مناسب ارزیابی کرد و از امکاناتی که امروز در اختیار بچه‌ها قرار دارد به عنوان فرصتی برای بالندگی و پیشرفت بیشتر فرزندان جامعه و صاحبان فردا یاد کرد .
 نشست استاندار کردستان با کودکان و نوجوانان
به مناسبت هفته ملی و روز جهانی کودک استاندار کردستان میزبان کودکان و نوجوانان فعال مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.  
عبدالمحمد زاهدی در این دیدار با اشاره به این‌که آرزوی بزرگ‌سالان بازگشت به دوران پاک و بی‌آلایش کودکی است، گفت: همه انسان‌ها دوست دارند با برگشت به دوران کودکی خود آلودگی‌های فراوانی را که در طول زندگی بر چهره آنها نشسته است پاک کنند.
زاهدی با بیان این‌که همه کودکی را در درون خود داریم و به نوعی کودک هستیم، افزود: اگر در بزرگ‌سالی، کودک بودن خود را فراموش نکنیم درهر سنی نیز می‌توانیم صادق باشیم و به حقوق دیگران احترام بگزاریم.
وی اظهارداشت: کسانی که امروز به هم نوعان خود ظلم و ستم می‌کنند این کودک بودن خود را فراموش کرده‌اند.
استاندار کردستان یادآور شد: دروس کنونی و شیوه آموزش در نظام آموزشی کشور، خلاقیت را از کودکان می‌گیرد و یا دست‌کم زمینه خلاقیتی در آن‌ها ایجاد نمی‌کند.
وی با اشاره به این‌که استعداد کودک باید پرورش پیدا کند، اظهار کرد: افزایش حجم دروس در نظام آموزشی موجب می‌شود بیشتر اوقات کودکان به درس خواندن بگذرد.
وی ورزش و شادی در نظام آموزشی کشور بسیار کم دانست و افزود: در چنین شرایطی، حتی اوقات فراغت تابستان را هم به کلاس و درس تبدیل می‌کنیم.
استاندار کردستان هم‌چنین به مدیرکل امور اجتماعی استانداری دستور داد کارگروه فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان را پیگیری کند تا هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مختلف ایجاد شود.

پیام استاندار خراسان‌رضوی به مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک
علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم‌زمان با روز جهانی کودک در پیامی این روز را به همه کودکان و نوجوانان تبریک گفت.
رشیدیان در ابتدای این پیام بار اشاره به بیانات مقام معظم رهبری آورده است رسیدن یک جامعه به سرافرازی، رفاه، غنا، پیشرفت علمی، شجاعت، خردمندی، آزادگی و عقلانیّت در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان است.
وی اضافه کرده امروز شانزدهم مهرماه، روز جهانی کودک است. این روز بر تو کودک زلال و پاک، مبارک و فرخنده باد. خداوند را شاکرم، در سرزمینی زندگی می کنم که میراث گرانبهای علم و ادب و هنر را در دل خود دارد و آرزو دارم که تمام کودکان این مرز و بوم به این گنج، آراسته گردند.
استاندار خراسان‌رضوی هم‌چنین آورده است: ای کودک سرزمین من! اوّلین روز آینده‌ی تو می‌تواند همین امروز باشد. تویی که دوست داشتنی، شگفت انگیز و ارزشمندی. زندگی حرکت است و بالا رفتن. تو باید به توانایی‌هایت تکیه کنی تا آن‌چه را که دوست داری به دست بیاوری. خوب می‌دانیم که تو حق داری در دنیایی سرشار از اعتماد زندگی کنی. در دنیایی که حق توست، محبت پدر و مادر جریان دارد. امنیّت و احترام، همیشگی است. ما بزرگ‌ترها باید تلاش کنیم تا برای تو کارهایی درست و در زمانی مناسب انجام دهیم. آسایش و آرامش تو هدف ماست و در این مسیر، برای تو تلاش خواهیم کرد.

صدای خنده‌های کودکان، روح جهان را خوشحال می‌کند؛ برایت شادی را آرزو می‌کنم.
برایت ایمان به خدا را آرزو می‌کنم که ایمان، بزرگ‌ترین سلاحی است که دشمن از آن می‌ترسد.
از پایتخت معنوی ایران سرافراز، شهر مقدّس مشهد، از خداوند متعال و امام کرامت و نعمت، امام‌‌رضا‌علیه‌السلام، برای تمام کودکان جهان، کودکان جنگ، کودکان فقر، کودکان کار، آرزوی بهترین‌ها را دارم. پیروز باشید.