بررسی مهم‌ترین مسایل مراکز کانون در گردهم‌آیی سراسری کارشناسان فرهنگی

کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف کشور در گردهم‌آیی سراسری خود در تهران مهم‌ترین مسایل و موضوع‌های مورد نیاز مراکز کانون را در 7 کمیسیون تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز 6 دی 1393، بلافاصله پس از پایان مراسم رسمی گشایش این گردهم‌آیی، کمیسیون‌های تخصصی با حضور 60 کارشناس فرهنگی کانون کار خود را در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران  آغاز کرد.
‌در این مراسم علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل، محسن فضلی معاون فرهنگی و محمود مروج مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و امور استان‌ها سخنرانی کردند و کارشناسان نیز دیدگاه‌های خود را با مدیرعامل در میان گذاشتند.
در ابتدای این جلسه محمود مروج مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و امور استان‌های کانون در سخنانی هدف از برگزاری این گردهم آیی را بحث و تبادل نظر و تجربه و استفاده از تمامی توان کارشناسان کانون در حوزه‌ی فرهنگی عنوان کرد.
وی با این تحلیل که شرایط محیطی، ذائقه‌ی مخاطبان کودک و نوجوان، مطالبه‌های خانواده‌ها از کانون، نیازهای فرهنگی و تربیتی و فضای فرهنگی کشور در مجموع تغییر کرده است، یادآور شد که برای پاسخ‌گویی به این نیازها در کانون باید کارهای موثری انجام دهیم در عین حال معتقدیم که تراز کارشناسی کانون ویژه و در میان تمامی دستگاه‌ها زبانزد است.
مروج همچنین با اشاره به این که محتوای این گردهم‌آیی بر اساس نیازها و کمبودها و به منظور تسهیل روندها، اثربخشی و بهره‌‌وری بیشتر فعالیت‌ها طراحی شده است، توضیح داد که کمیسیون‌های 7 گانه طی دو روز موضوع‌هایی مانند «هدایت و نظارت بر مراکز»، «بازتعریف کتاب‌خوانی و کتاب‌خانه‌های روستایی»، «محتوای فعالیت‌های علمی»، «فعالیت‌های اسلامی»، «جشنواره رضوی»، «آسیب شناسی و برنامه‌ریزی» و «خلاقیت» را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.
به گفته‌ی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و امور استان‌ها، بحث و تبادل نظر درباره‌ی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و پرسش و پاسخ با معاون فرهنگی بخش دیگری از این گردهم‌آیی دو روزه را تشکیل می‌دهد که روزهای 6 و 7 دی در تهران برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش معاون فرهنگی کانون هم در این مراسم از کانون به عنوان سازمانی کارشناس محور یاد کرد و گفت کارشناسان فرهنگی مجموعه‌ای از نیروهای خدّوم، دلسوز، فکور و توانمند در حوزه‌های فکری هستند که با ترسیم خطوط کاری، بر فعالیت‌ها نظارت می‌کنند.
محسن فضلی تاکید کرد که مجموعه‌ی کانون پیش روی خود با مجموعه‌ای از امید و البته با چالش‌هایی روبرو است و کارشناسان فرهنگی در چنین موقعیتی بیش از پیش به مسوولیت‌های خود واقف‌اند.
پرسش و پاسخ کارشناسان فرهنگی و سخنرانی مدیرعامل کانون، پایان بخش مراسم گشایش این گردهم‌آیی بود.
علیرضا حاجیان‌زاده در این گردهم‌آیی تاکید کرد که دیدگاه‌های کارشناسان بر تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی در کانون  تاثیرگذار است و مدیریت در چنین سازمانی از جنس فرماندهی نیست بلکه از جنس تعامل، تفکر و هم‌فکری است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر دارای 900 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ی پستی همچنین بیش از 420هزار عضو در سراسر کشور است.المللی