به فکر چرخه‌ی اقتصادی نشر هم بودیم

«جواد محقق»، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر که در اوایل دهه‌ی 30 در همدان به دنیا آمده و فعالیت‌های فرهنگی‌اش را از معلمی در مدارس شهری و روستایی آغاز کرده، دبیر علمی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان است. او در دهه‌ی 60 مدتی در مدارس خارج از کشور تدریس کرده و سردبیری ماه‌نامه‌ی «رشد معلم»، ماه‌نامه‌های «رشد نوجوان» و «رشد کودک» و فصل‌نامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر» را نیز در کارنامه‌اش دارد.

عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر علمی بیش از 10 جشنواره‌ی ملی در حوزه‌ی شعر، داستان، کتاب و مطبوعات، عضویت در هیات علمی جایزه‌ی کتاب فصل، داور ده‌ها جشنواره‌ی انتخاب کتاب و مطبوعات و... از دیگر تجربه‌های محقق در حوزه‌ی کتاب و مطبوعات است.
او با حکم علیرضا حاجیان‌زاده و به پیشنهاد معاون تولید کانون در مردادماه امسال به عنوان دبیر علمی این جشنواره انتخاب شد تا بنا بر خواسته‌ی مدیرعامل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، نسبت به شناسایی و تشویق نویسندگان و هنرمندان خلاق و متعهد در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان به منظور ترویج موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در میان اقشار مختلف جامعه به‌خصوص کودکان و نوجوانان بکوشد.
محقق از استقبال از جشنواره‌ی امسال ابراز رضایت کرده می‌گوید: حضور ناشران در این دوره بیش از دوره‌های قبل بود. امسال برای این‌که ناشران فضای بیش‌تری برای ارایه‌ی آثار داشته باشند، قرار شد کتاب‌هایی مانند دایره‌المعارف‌ها و... که از نظر قیمت و هزینه، سنگین هستند از ناشران خریداری شود. چون ناشران باید خودشان کتاب‌ها را برای جشنواره ارسال کنند و ممکن است از این نظر متحمل ضررهایی شوند که با خرید آثار از ناشران، می‌شود تا حدودی این ضرر را جبران کرد.
وی ادامه می‌دهد: امسال علاوه بر نویسندگان، مترجمان و تصویرگران، ناشران نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرند و یک لوح تقدیر به آن‌ها نیز اهدا می‌شود و مقداری از غرفه‌های نمایشگاه حاشیه‌ی جشنواره هم به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد که باعث استقبال بیش‌تر ناشران از دوره‌ی هفدهم جشنواره شده است.
محقق در خصوص اثربخشی برگزاری نمایشگاه کتاب در حاشیه‌ی این جشنواره نیز معتقد است که هر کاری به نسبت فعالیتی که ما برای تحقق آن انجام می‌دهیم و تسهیلات و امکاناتی که برایش برقرار می‌کینم یا به نسبت اطلاع‌رسانی‌هایی که به مخاطب می‌کنیم، می‌تواند مفید یا غیر مفید باشد؛ بنابراین موفقیت نمایشگاه امسال نیز به این کیفیت و چگونگی این ارتباط و رابطه‌ای دارد که ناشران با مخاطبان‌شان در نمایشگاه برقرار می‌کنند. اگر امکان حضور مدارس و خریدشان از نمایشگاه و حضور بیش‌تر خانواده‌ها در این نمایشگاه فراهم شود، قطعا چرخه‌ی اقتصادی نشر هم بهتر می‌چرخد و هم به نفع کتاب‌خوانی است و هم ناشران و هم نویسندگان.