قصه گویی هنری ارزشمند برای ارایه متون کهن است

قصه‌گویی به عنوان هنری ارزشمند،نقشمهمیدر احیای فرهنگ بومیو محلی، زبان و گویش دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باب‌الهعزیز‌پور قصه‌گوی اردبیلی برگزیده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کرمانشاه با بیان این مطلب گفت: قصه‌ها و افسانه‌ها همواره در رشد و تکامل ذهنی انسان‌ها تأثیرگذار بوده و شیوه زندگی، کار، رفتار، تفکر، احساس، مذهب و اخلاق هر جامعه را بیان می‌کند.
مربی مسؤول مرکز فرهنگی هنری شماره 1 کانون اردبیل در تأثیر قصه بر تربیت کودکان و تحکیم خانواده به یکی از سخنان افلاطون اشاره کرد و گفت: باید پرستاران و مادران را وادار کنیم، حکایت‌هایی را که باور دارند برای کودکان بیان کنند و یقین بدانند پرورشی که روح اطفال از راه گفتن حکایت به دست می‌آورد به مراتب بیشتر از تربیتی است که جسم آنان با ورزش پیدامی‌کند.
عزیزپور که به عنوان برگزیده جشنواره قصه‌گویی رضوی در هفدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی حضور دارد،  در ادامه اظهار داشت: قصه‌های کهن ارثیه‌یاست که از گذشتگان به ما می‌رسد و آن‌چنان حلاوتی دارد که به طور شگفت انگیز بر دل مخاطب می‌نشیند.
وی حضور قصه گویان خارجی را در جشنواره‌های کانون به فال نیک گرفت و خاطر نشان کرد: قصه‌گویان و صاحب‌نظران خارجی نه تنها در عرصه قصه‌‌گویی بلکه در کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و ارایه مقالات می‌توانند تجربیات خود را ارایه دهند.
این قصه‌گوی اردبیلی در تفاوت شیوه قصه‌گویی ایرانی شرقی با قصه‌گویان غرب گفت: قصه‌های ایرانی دارای محتوا و پیام‌های تربیتی است در حالی که قصه‌گویان غربی ابزار اصلی را در انتقال پیام قصه، استفاده از حرکات، نمایش و طنز می‌دانند.
 به اعتقاد عزیزپور برگزاری جشنواره‌هایی هم‌چون قصه‌گویی مکانی امن برای کسب تجربه و دوستی مربیان است و حذف رقابت منطقه‌ای و مرحله نهایی جشنواره قصه گویی بسیار شایسته است، زیرا مخاطب قصه‌گویی در کانون کودک و نوجوان است.
مربی مسؤول مرکز فرهنگی هنری شماره 1  کانون اردبیل در پایان با اشاره به این‌کهمربی در کتاب‌خانه بدون توجه به داوری و رقابت برای کودک قصه می‌گوید، گفت: با توجه به شیوه‌نامه هفدهمین جشنواره قصه‌گویی، اضافه شدن بخش قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای بسیار ارزشمند بود و امید است در سال‌های آینده بخشی با عنوان انتخاب قصه‌گویان بازنشسته‌ی کانون به این شیوه‌نامه افزوده شود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز 27 بهمن 1393 در مجتمع فرهنگی‌هنری آفرینش کانون کرمانشاه برگزار خواهد شد.