نسل امروز تشنه‌ی قصه است

دنیای کودک امروز، متفاوت شده است اما با تمام این تفاوت‌ها آن‌ها هنوز تشنه‌ی شنیدن قصه‌ها هستند. قصه‌هایی که به دنبال خود خوبی، انسانیت و اخلاق را در بردارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه‌گویان سمنانی - با توجه به تجربیاتی که دارند - قصه را در دنیای مدرن امروز یک ابزار مهم تربیتی می‌دانند.
نسرین قربانی یکی از قصه‌گویان سمنانی برگزیده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در باره جایگاه قصه و قصه‌گویی گفت: کودکان همواره، به ویژه در عصر حاضر - که می‌توان آن را عصر هجوم فن‌آوری دانست - که در آن  از حیاط بزرگ در خانه‌ها خبری نیست، در دوره‌ای که مادران کمتر در خانه حضور دارند، نیازمند شنیدن قصه‌هایی زیبا هستند.
وی افزود: آن‌ها هنوز هم در تخیلات خود غول‌ها را موجوداتی منفور می‌دانند و به همین نسبت پریان را می‌ستایند. باید قبول کرد که نسل امروز مانند کودکان گذشته فکر نمی‌کنند و دنیای آن‌ها بسیار متفاوت است.
به اعتقاد این قصه‌گوی برگزیده، ادبیات شفاهی هنوز هم حرف زیادی برای گفتن دارد و قصه‌های زیادی مانده که هنوز مکتوب نشده‌اند، هر چند در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای ثبت و جمع‌آوری قصه‌های شفاهی صورت گرفته است اما هنوز هستند قصه‌هایی زیبا که به صورت مکتوب در نیامده‌اند.
وی افزود: بسیاری از این قصه‌ها، افسانه‌های بومی‌ و محلی هستند که شنیدنشان برای کودکان بسیار شیرین است. برشمردن نام قهرمانان محلی در این قصه‌ها، اشاره به مکان‌های بومی ‌و عموما استفاده از گویش‌های مربوط به هر منطقه از ویژگی‌های ممتاز قصه‌های بومی ‌است. حتی شباهت این قصه‌ها در مناطق مختلف با هم و تفاوت در اسامی ‌قهرمانان، محل‌ها و... نیز نکته‌ای جالب و در خور تامل است که برای کودک و نوجوان فضایی خیال‌انگیز را ترسیم می‌کند.

قصه، ابزاری برای آموزش زبان و ادبیات
بر اساس این گزارش مریم صرفی دیگر قصه‌گوی سمنانی برگزیده‌ی این جشنواره نیز قصه‌گویی را ابزاری مهم دانست که با آن می‌توان شیوه‌های زندگی بهتر را ترسیم کرد، کودک با قصه هویت خود را جدی می‌گیرد و از نیاکانش آگاه می‌شود، قصه‌ها سرشار از فرهنگ و هنر و آداب و سنن هستند و می‌توان از این ابزار برای آموزش زبان و ادبیات بهره جست.
این قصه‌گوی سمنانی، جشنواره قصه‌گویی را نیز مهم دانست و افزود: حضور در این جشنواره‌ها فرصت خوبی برای مربیان است. فضایی پر از تجربه و آموزش و یک کارگاه آموزشی گرانبها و در این بین حذف رقابت باعث انگیزه‌ی بیشتر مربیان جهت شرکت در جشنواره می‌شود و حضور قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای در جشنواره نیز گنجینه‌ای از انتقال تجربیات برای آن‌ها محسوب می‌شود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی‌ و هنری آفرینش کانون کرمانشاه ادامه دارد. در حاشیه این برنامه نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی مختلفی نیز برگزار شد.