مسوولان کشور به قصه‌گویی اهمیت می‌دهند

هم‌زمان با برپایی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه تعدادی از مقام‌های استانی و مسوولان کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیام‌های جداگانه‌ای صادر کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این پیام‌ها در کنار سخنرانی‌ها و اظهار نظرهای مدیرعامل کانون و دیگر مسوولان کشوری و استانی نشانگر توجه به هنر قصه‌گویی در ایران است امری که شرکت‌کنندگان خارجی این جشنواره بر آن تاکید داشتند.

زبان قصه بهترین راه تربیت کودکان
بر همین اساس آیت‌الله شیخ مصطفی علماء نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در پیامی به این جشنواره، تاکید کرد قصه به عنوان یک واسطه تربیتی به صورت غیرمستقیم به رشد اجتماعی کودکان می‌انجامد و در همه‌ی جوامع  بخش مهمی از تعلیم و تربیت کودکان از طریق قصه است.
وی استفاده از قصه‌گویی و زبان قصه را یکی از راه‌های تربیت و آموزش برشمرد و خاطر نشان کرد:  خداوند متعال در قرآن برای هدایت و تربیت انسان‌ها قصه‌های فراوانی چون قصه‌ی موسی (ع)، یونس (ع)، یوسف (ع) دارد. خداوند اولین قصه‌گوی عالم است و به بهترین شکل و با زبان قصه آن‌چه را که برای رشد و تعالی آدمی لازم است، بیان کرده است.
وی با قدردانی از مسوولان کانون برای برپایی این جشنواره مقدم قصه‌گویان و هنرمندان عرصه تعلیم و تربیت را به استان کرمانشاه سینه‌ی ستبر ایران اسلامی گرامی داشت.

استاندار کرمانشاه: قصه، کودکان را آماده‌ی زندگی می‌کند
ابراهیم رضایی بابادی استاندار کرمانشاه نیز در ابتدای پیام خود به جشنواره قصه‌گویی آورده است: قرن‌هاست قصه با ذهن ما ایرانیان هم‌چون همه‌ی ملت‌های متمدن دنیا، عجین بوده است. ایرانیان رازهای زندگی و آموزه‌های فرهنگی خود را از طریق قصه گویی در طول قرن‌ها سینه به سینه، به نسل‌های بعد از خود انتقال داده‌اند.
وی افزوده است: مادران، این راویانِ صبور قصه‌ها، خوب می‌دانسته‌اند که چگونه در روایت‌های خود ،تلخی‌ها، شیرینی‌ها و فرازها و فرودهای زندگی را به کودکان بیاموزند.
به اعتقاد وی در دنیای مدرن، نه تنها کودکان از قصه بی‌نیاز نشده‌اند؛ بل‌که بیش از پیش به گوهرِ این هنر انسانی نیاز است تا کودکان آماده‌ی زیستن در این عصر پُر آشوب شوند.
بابادی برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه را فرصت خوبی برشمرده است تا کودکان و نوجوانان کرمانشاهی، بیش از پیش با قصه‌گویان و انواع قصه‌ها از ایران و کشورهای دیگر آشنا شوند.
وی نیز با گرامی‌داشتن مقدم میهمانان همچنین تاکید کرده است که حماسه‌ی مردم کرمانشاه در سال‌های دفاع مقدس افسانه نبوده است، حقیقتی است که به آن می‌بالیم و آن حماسه‌ها می‌توانند دستمایه‌ی بسیار قصه‌ها و داستان‌ها گردد تا کودکان ما با خواندن آن‌ها به تاریخ و غیرت‌مندی پیشینیان خود افتخار کنند.

آموزش آداب شنیدن به مخاطبان قصه‌گویی
معاون فرهنگی کانون نیز در پیامی ضمن اظهار خرسندی از روند رو به رشد جشنواره در عین حال گفته است که شأن موضوع و قابلیت‌های مکان یعنی کانون، فراتر از این وضعیت است و جای آن دارد که ضمن خرسندی از توفیقات به دست آمده، با عزمی جزم‌تر و اعتماد بیشتر بر توانایی‌های مجموعه، به پیشرفت  در این سیر تکاملی بیاندیشیم.
محسن فضلی افزوده است: نباید فراموش کنیم که پاسداری از فعالیت قصه‌گویی در مراکز فرهنگی‌هنری و ترویج شیوه‌ی قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای از اصلی‌ترین نقاط تمرکز در این حرکت بزرگ بوده و پیدایش جشنواره‌های شهری، منطقه‌ای و کشوری بیش از هر موضوع دیگر، بر اصلاح روش، آموزش اصول و تبادل تجربه‌ی مربیان در این فعالیت استوار بوده و تحت هیچ شرایطی نباید این مهم مورد غفلت واقع شود.
رییس هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هم‌چنین ادامه است: دعوت از قصه‌گویان موفق کتابخانه‌ای در جشنواره‌ی هفدهم به همین منظور صورت گرفته و حفظ و گسترش قصه‏گویی کتاب‌خانه‌ای نقطه‌ای است که به هیچ وجه از آن صرف نظر نمی‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم این مهم را به شکل‌ها و شیوه‌های مهم انگیزشی دیگر، دنبال کنیم.
وی با برشمردن سه رکن اصلی هنر قصه‌گویی یعنی «قصه‌گو» و «توانایی در انتخاب و اجرای مناسب» به عنوان رکن اول و دوم بر اهمیت توجه به رکن سوم یعنی شنونده نیز تاکید کرده است چرا که به گفته‌ی دو رکن نخست زمانی می‌تواند معنا پیدا کند و کامل شود که از رکن سوم غافل نباشیم.
فضلی در این زمینه توضیح داده است که مخاطبان ما و به عبارت دیگر شنوندگان ما نیز بایستی آداب شنیدن را آموزش ببینند و نقش خود را در جریان قصه‌گویی خوب بدانند و بخش مهمی در این آموزش، به طراحی ، برنامه ریزی و اتخاذ روش گویندگان بستگی دارد و مطمئن هستم که این موضوع در منابع آموزشی و دوره‌های فراگیر کانون دنبال خواهد شد و در این امر قصه‌گویان نیز به توانایی‌های لازم دست خواهند یافت.

کرمانشاه خاستگاه قصه‌های تلخ و شیرین است
رضا موزونی مدیرکل کانون استان کرمانشاه در پیامی با بیان این‌که قصه زبان دل است، زبان عاطفه و مهربانی، پروانه‌ای نرم و لطیف که بر شاخه‌های احساس کودکان می‌نشیند اظهار خوشحالی کرد که دفتر یکی از لطیف‌ترین و ظریف‌ترین جشنواره‌های فرهنگی دنیا در استان دیر سال کرمانشاه گشوده شد.
وی با یادآوری این نکته که استان کرمانشاه خود خاستگاه بسیاری از قصه‌های تلخ و شیرین این سرزمین آریایی و جغرافیای دیروز و امروز بسیاری از قصه‌های حماسی ایران است، افزوده است: درخت و سنگ و کوه و آسمان کرمانشاه شاهد حضور قصه‌آفرینان گمنامی بوده‌اند که حماسه‌ی جاودان مقاومت و شهامت را در گوش تاریخ معاصر زمین روایت کرده‌اند.
مدیراجرایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پایان اظهار امیدواری کرده است که بقچه‌ی سفر میهمانان به این استان پر از قصه‌های شیرین و خاطرات به یاد ماندنی شده باشد.
پیشتر نیز علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی آورده بود: امروزه به طور خاص، در روزگاری که ارتباطات چهره به چهره رو به کاهش نهاده، بیش از پیش نیازمند توجه به این هنر و بالندگی آن هستیم؛ چرا که هنر قصه‌گویی می‌تواند پیوند نسل‌ها را ممکن کند؛ و ریشه‌داری تمدن ما را در اعصار و دوره‌های گذشته نشان دهد؛ ما را با آثار به جا مانده از مفاخر ادبی آشنا سازد و زمینه‌ی به کارگیری و استفاده از میراث گران‌بهای بشری را به ما و نسل‌های آینده بیاموزد .
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای 27 تا 30 بهمن 1393 در کرمانشاه برگزار شد.