در کنار داستان‌های کهن، از قصه‌های جدید استفاده کنیم

قصه‌گوی کانادایی گفت: ما بیشتر به داستان‌های جدید می‌پردازیم و در کنار داستان‌های سنتی به قصه‌های جدید نیز اهمیت می‌دهیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «پتی وارناک» در حاشیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه خاطرنشان کرد: من احساس می‌کنم قصه‌گویان ایرانی بیشتر بر روی سنت‌ها تمرکز می‌کنند، ولی ما جدید‌تر به قصه نگاه می‌کنیم و ضرورتی ندارد که همواره از قصه‌‌‌های کهن استفاده شود.
او که قصه‌هایی با درون مایه‌های حکمت و شوخ طبعی برای تمام سنین می‌گوید، افزود: ما نیاز داریم که دور هم جمع شویم و قصه‌گویی، این ارتباط فرد به فرد را برقرار می‌کند.
وارناک معتقد است: در قصه‌گویی مردم از همدیگر مطالب زیادی را یاد می‌گیرند و رو در رو با هم ارتباط برقرار می‌کنند و قصه واسطه‌ی این ارتباط است.
وی در مورد جشنواره قصه‌گویی کانون اظهار نظر کرد و گفت: فکر برگزاری این جشنواره فکر خوبی است و بهترین قسمت آن این بود که کودکان و نوجوانان در آن حضور داشتند و قصه‌ها را می‌شنیدند.
وارناک در ادامه سخنانش افزود: ما در کشورمان بچه‌ها را تشویق می‌کنیم که در فرهنگِ قصه‌گویی شرکت کنند و از این طریق مطالب جدید یاد بگیرند و با تاریخ آشنا شوند.
این قصه‌گوی کانادایی تصریح کرد: قصه‌گویی در هر فردی تاثیر خاصی دارد و به سن افراد بستگی دارد. کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان برداشت‌های مختلفی از یک قصه می‌کنند.
وارناک که خلاقیت و تخیل ویژگی اصلی قصه‌گویی اوست، در مورد شیوه‌های جدید قصه‌گویی در شرایط فعلی جهان گفت: شیوه‌ قصه گفتن فرقی نمی‌کند، بلکه طرز نگاه‌ها متفاوت است.
وی قصه‌ی «ماه‌های بسیار» را در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه روایت کرد. قصه‌ی او در باره پادشاهی بود که برای برآورده کردن آرزوی دختر بیمارش که به دست آوردن ماه است از خزانه‌‌دار، جادوگر و ریاضی‌دان کمک می‌خواهد. راه حل‌های هیچ‌یک را نمی‌پذیرد و بالاخره دلقک با پرسش‌هایی که از شاهزاده خانم می‌پرسد تصور او را از ماه در می‌یابد و گردن آویزی از طلا به شکل ماه به او هدیه می‌کند.