نمایش عروسکی کانون نیازمند حمایت و آموزش بیشتر است

یک نمایشنامه‌نویس و کارشناس کانون بر لزوم توجه بیشتر به مقوله آموزش و حمایت در فعالیت نمایش عروسکی در بخش کارشناسان، مربیان و اعضای ارشد مراکز فرهنگی هنری تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین قربانزاده با بیان این مطلب گفت: بسیاری از مربیان کانون در حال حاضر توانایی نوشتن متن‌های نمایشی را دارند و درصورتی‌که زمینه برای آموزش‌های حرفه‌ای برای آن‌ها فراهم شود و آثارشان نقد و تحلیل درستی شود در سال‌های آینده شاهد اتفاق‌های بهتری در این زمینه خواهیم بود و این می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مناسب برای نزدیک شدن به رسالت واقعی کانون باشد.
وی افزود: با توجه به شناختی که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از کودکان دارند به نظر می‌رسد اگر زمینه‌های لازم فراهم شود آثار هنری خوبی تولید و اجرا خواهد شد.
نمایشنامه‌نویس برگزیده شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون معتقد است کانون در این فعالیت هنری به یک چشم‌انداز دقیق نیاز دارد تا افق موردنظر آن مشخص شود و هم‌چنین باید تلاش کند با بهره‌گیری از تحقیق و پژوهش، جشنواره‌ها را ارزیابی کرده و نموداری برای رشد آن‌ها ترسیم کند و مشخص شود در چه مرحله‌ای از تعالی در این حوزه قرار دارد.
قربانزاده خاطرنشان کرد: کانون پس از برگزاری پانزده دوره جشنواره نمایش عروسکی مستحق جایگاهی بالاتر از وضعیت فعلی است و باید تلاش بیشتر کنیم و با برنامه‌ریزی و حمایت بیشتر از این فعالیت جذاب و تأثیرگذار روند رو به رشدی به آن بدهیم.
نویسنده نمایش‌نامه «خرس از درخت پایین نمی‌آید» توضیح داد: اگر کانون در گذشته بیست تا سی نفر از نیروهای مستعد را در استان‌ها در حوزه‌های نویسندگی و کارگردانی شناسایی و انتخاب می‌کرد و در طی یک مرحله‌بندی کامل آموزشی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شد، الآن به جرات چندین نویسنده و کارگردان خوب داشتیم که هرکدام اطلاعات دقیق و صحیح از نویسندگی متن نمایشی و کارگردانی نمایش عروسکی داشتند و شاهد پیشرفت این مهم در کانون بودیم.
کارشناس کانون استان اردبیل منظور خود را از مرحله‌بندی کامل آموزشی، این‌گونه تشریح کرد که منظور، یک آموزش حضوری و غیرحضوری دنباله‌دار است که با نقد متنی و تحلیل محتوی همراه باشد. وی جای آموزشی این‌چنین را به‌شدت در کانون خالی دانست که نیاز آن احساس می‌شود.
قربانزاده در ادامه به این نکته اشاره کرد که مربیان کانون با توجه به شناختی که از کودک دارند می‌توانند برای کودک بنویسند و برای آن‌ها کارهای هنری تولید کنند.
وی این شناخت از کودکان را یک امتیاز دانست که در صورت بالا رفتن دانسته‌های مربیان کانون در علم نویسندگی و کارگردانی به‌واسطه‌ی آموزش بیشتر، می‌توان شاهد پیشرفت مستمر نمایش عروسکی در کانون بود.
این نمایشنامه‌نویس با اشاره به این‌که حقیقت این است که ما در جشنواره هنوز نتوانسته‌ایم متن‌های خوبی تولید کنیم، اگر این اتفاق می‌افتاد الآن باید نزدیک به 30 تا 50 متن شایسته و خوب می‌داشتیم.
نویسنده شرکت کننده در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی با بیان این که کارها و آثار برگزیده هرسال نباید رها شوند خواستار حمایت بیشتر کانون برای چاپ این آثار بعد از جشنواره شد و تاکید کرد: این کار باعث بالا رفتن انگیزه می‌شود و مربیان را به فعالیت گسترده دل گرم می‌سازد.
شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ویژه مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون سراسر کشور روزهای 6 و 7 اسفند 1393 در شیراز برگزار شد.