خداحافظی با عروسک‌های نمایشی کانون در شیراز

دو روز جشن و جنب و جوش عروسک‌های نمایشی مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون با معرفی آثار برگزیده پایان یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شیراز طی روزهای 6 و 7 اسفند 1393 میزبان جشنواره‌ای بود که 16 سال پیش و با هدف حمایت از تولید نمایش در مراکز کانون پی‌ریزی شد و اکنون 13 گروه برگزیده از میان بیش از 75 گروه نمایشی کانون در آن با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.
نتیجه‌ی برگزاری این رویداد هنری - که برای نخستین بار تنها به مربیان و اعضای ارشد بیش از 900 مرکز کانون سراسر کشور اختصاص می‌یافت - از سوی گروه داوری و در آیینی ویژه در سالن آموزش و پرورش عشایری شیراز اعلام شد و برگزیدگان جشنواره، جوایز خود را از دست مدیرعامل و دیگر مسوولان کانون دریافت کردند.
داوران جشنواره شامل «حسن دادشکر»، «جواد رضاییان» و «فهیمه میرزاحسینی» در پایان این جشنواره بیانیه‌ای را صادر و در آن اذعان کردند که این جشنواره چه به‌لحاظ کیفی چه به‌لحاظ کمی در نوع خود ویژه، پربار و کم‌نظیر است و کانون در مسیر رسالت فرهنگی، پرورشی و تربیتی خود با توجه به امکانات موجود و با تمام توان در اجرای این مهم گام بر می‌دارد.
این گروه داوری همچنین بر لزوم توجه به آموزش، ارزیابی پیش از اجرای نمایش‌ها از سوی کارشناسان متخصص، انجام اصلاح‌های لازم در نمایش‌نامه‌ها پیش از اجرا و رعایت چهارچوب و اصل مقاله‌نویسی تاکید کردند.
 در پایان این آیین جوایز برگزیدگان شانزدهمین جشنواره نمایش شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به رتبه‌های اول و لوح تقدیر و جایزه نقدی به رتبه‌های دوم و سوم به آنان اهدا شد.
حسین موذن دبیر جشنواره و مدیرکل آفرینش‌های ادبی‌هنری کانون - که اسامی برندگان را می‌خواند - اعلام کرد که برای حمایت از آثار برگزیده جشنواره چهار نمایش «یک دقیقه صبر کن» از استان تهران ، «یک پر هزار رنگ» از استان آذربایجان شرقی، «رویش» از استان تهران و «ده رنگ رنگین کمان» از استان همدان به عنوان آثار برتر جشنواره معرفی و با کارگردان‌های آن قراردادی برای اجرا در استان‌های خود و دیگر استان‌های کشور منعقد خواهد شد.
او در همین حال تاکید کرد بهترین جایزه‌ی همه‌ی کسانی که در این رقابت نفس‌گیر طعم شیرین جشنواره را چشیدند، تماشای این نمایش‌هاست.
در همین حال در جریان اهدای جوایز نمایش‌های «یک دقیقه صبر کن» به کارگردانی مهدی محمدیان و مهرناز قربانعلی از استان تهران با چهار جایزه شامل دو رتبه اول و دو رتبه دوم و «یک پر هزار رنگ» از استان آذربایجان شرقی با سه جایزه شامل یک رتبه اول یک رتبه دوم و یک رتبه سوم بیشترین جوایز این رقابت هنری را از آن خود ساختند.
بر اساس رای هیات داوری در بخش کارگردانی داریوش علومی کارگردان نمایش «بوسه بر ماه» از استان اردبیل، مهدی محمدیان و مهرناز قربانعلی کارگردان نمایش «یک دقیقه صبر کن» از استان تهران و نوشین فرهادی کارگردان نمایش «به دنبال صدا» از شهر جونقان استان چهار محال و بختیاری رتبه‌ِ اول تا سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.
رتبه‌های اول تا سوم بخش نمایش‌گری عروسکی را به ترتیب مهرناز قربانعلی و سیده مهدیه شرفی برای نمایش «یک دقیقه صبر کن» از استان تهران، فرشته وحیدی و مینا شامی برای نمایش «یک پر هزار رنگ» از استان آذربایجان شرقی و پروانه سادات سلیمانی و مهدیه یکه‌خانی برای نمایش «رویش» از استان تهران به دست آوردند.
در همین حال سه جایزه اول بخش طراحی و اجرای صحنه به ترتیب به محمد رضا زارع و نوشین فرهادی برای نمایش «به دنبال صدا» از استان چهار محال و بختیاری، مهرناز قربانعلی و سیده مهدیه شرفی برای نمایش «یک دقیقه صبر کن» و لیلا قیطرانی برای نمایش «یک پر هزار رنگ» از استان آذربایجان شرقی اختصاص یافت.
در بخش موسیقی نیز جوایز جشنواره به ترتیب به جعفر احمدزاده برای نمایش «رویش» از استان تهران، شمیم شرفا برای نمایش «فاندرلا» از استان هرمزگان و محمد رحیمی برای نمایش «ده رنگ رنگین کمان» از استان همدان اهدا شد.
در بخش طراحی و ساخت عروسک نیز مهرناز قربانعلی و سیده مهدیه شرفی برای نمایش «یک دقیقه صبر کن» از استان تهران، مرضیه جودکی و پروانه سادات سلیمانی برای نمایش «رویش» از استان تهران و فریبا گلستانه برای نمایش «آتش» از استان گیلان موفق به کسب جوایز این بخش شدند.
گروه داوری در همین حال سه جایزه اول تا سوم بخش نورپردازی را نیز به ترتیب به نورپرداز نمایش «یک پر هزار رنگ» از استان آذربایجان شرقی ، امین پورمحسن برای نمایش «آتش» از استان گیلان و کیوان باقلاچی برای نمایش «دیوار» از استان اردبیل اهدا کرد.
بر اساس این گزارش این آیین بعد از ظهر روز هفتم اسفند 1393 برگزار و جوایز برگزیدگان سه بخش دیگر شامل نمایش‌نامه‌نویسی، نقد و مقاله نیز به آنان اهدا شد.
در بخش نمایش‌نامه‌نویسی از میان 145 اثر رسیده نمایش‌نامه‌های « ادویه جادویی، اکلیل کوهی» نوشته پروانه کیانیان، «بچه خرس از درخت پایین نمی‌آید» اثر حسین قربانزاده و «عقربه‌ها» اثر شب‌بو حسینی رتبه‌های اول تا سوم این بخش را به دست آوردند.
بخش نقد نیز بر اساس رای داوران برگزیده اول نداشت، اما نقد نمایش‌نامه «مرد زنجبیلی» نوشته‌ی پروانه کیانیان رتبه دوم و نقد دو نمایش‌نامه‌ی «درخت الاکلنگ» نوشته‌ی نصرت لقای‌رودی و «کریسمس طلایی نماز مادر» به صورت مشترک رتبه‌ِ سوم این بخش را از آن خود ساختند.
داوران در پایان، دو جایزه اول و دوم بخش مقاله را نیز به بتول آقاجانی و فاطمه رنجبر اهدا کردند.
آیین پایانی شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ویژه مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون سراسر کشور با برنامه‌هایی مانند پخش نماهنگ، اجرای دو سرود از سوی اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی شیراز و اجرای نمایش «یک دقیقه صبر کن» از استان تهران، همچنین سخنرانی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون و مجتبی حق‌پرست مدیراجرایی جشنواره و مدیرکل کانون استان فارس همراه بود.
حق‌پرست در این آیین با اشاره به این که در گذشته نیز جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی کانون در شیراز برگزار شده است، این میزبانی را نشان‌دهنده‌ی توانایی‌هایی و ظرفیت‌های شیراز دانست و در عین حال توضیح داد که کانون در این استان دارای 55 مرکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ی پستی است.
مرتضی خسرونژاد مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، محسن فضلی معاون فرهنگی کانون و رییس جشنواره، محسن حموله مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و غلامرضا رسول‌اف مدیر اسبق کانون فارس نیز در این آیین حضور داشتند.

برچسب‌ها