تنوع ملیت و بالابودن کیفیت آثار دو اتفاق خوب جشنواره نهم پویانمایی

امیرحسن ندایی، عضو هیأت انتخاب نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: بررسی آثار رسیده نشان می‌دهد که جشنواره امسال شاهد دو اتفاق خوب خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ امیرحسن ندایی، رییس گروه پویانمایی دانشگاه تربیت مدرس افزود: جشنواره نهم نسبت به سال‌های گذشته از نظر کمی و کیفی رشد چشم‌گیری داشته است و دو اتفاق خوب در این جشنواره افتاد.
وی ادامه داد: اول این‌که آثار ارسال شده به جشنواره از تنوع ملیتی بالایی برخوردار بود، ما کمتر کشوری را در دنیا سراغ داریم که اثری برای این جشنواره نفرستاده باشد. نکته دوم بالا بودن سطح کیفی آثار ایرانی است. در این دوره آثار ایرانی با استانداردهای جهانی فاصله چندانی نداشت و این نکته ارزشمندی است. به عنوان مثال به جز قالب استاپ موشن و کارهای بلند داستانی در سایر قالب‌ها و تکنیک‌ها بسیار قدرتمند ظاهر شده بودند.
این کارگردان افزود: به طور کلی وضعیت پویانمایی ایران را به جهت سیاست‌گذاری‌های سازمان‌هایی که در این بحث متولی هستند مثبت نمی‌بینم. ما نیازمند ورود به یک عرصه سیاست‌گذاری آزاد و حضور شرکت‌‌های خصوصی هستیم. ممیزی‌های سیستم دولتی باید سامان‌دهی شود، به خصوص برخی شرکت‌ها یا مراکز استان‌ها که در ساخت پویانمایی ورود پیدا کرده‌اند، نوعی استانداردهای غیرمنطقی را ایجاد می‌کنند که این تاثیر ناخوشایندی در دراز مدت بر پویانمایی ایران دارد و فکر می‌کنم این سیستم نیازمند یک بازنگری مجدد است.
ندایی یادآور شد: اگر سیاست‌گذاری‌های نهادهایی که مسوولیت دارند شکل درستی به خودش بگیرد، می‌توانیم آینده خوبی را برای انیمیشن ایران متصور باشیم. اما مشکلات زیادی وجود دارد. ساخت انیمیشن بسیار پرهزینه و زمان بر است. گروه‌های مختلف متخصص باید با هم در این زمینه همکاری کنند تا یک کار انیمیشن ساخته شود.
وی عنوان کرد: در تمام دنیا یک سیستم تولیدی وابسته به شرکت‌های بزرگ (همانند هالیوود) و یک سیستم سینمای مستقل داریم. سینمای مستقل همیشه نیازمند حمایت است چرا که این سینما به صورت آزاد نمی‌تواند مخاطبی را جذب کند. اگر سیستم دولتی خواهان حمایت است باید سینمای مستقل را دریابد. اگر نگاه باز مدیران و مسوولان در حوزه انیمیشن وارد شود، ما می‌توانیم شاهد رشد باشیم در غیر این صورت بعید می‌دانم اتفاق خاصی در این حوزه به خصوص در زمینه پویانمایی بلند رخ دهد.
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند ماه سال جاری در هفت سالن برگزار می‌شود.