آثار دانشجویی در جشنواره نهم روند رو به رشدی دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر و داور بخش دانشجویی نهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: کارهای دانشجویی در مقایسه با سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است. دانشجویان با تکنیک‌های مختلف اجرایی در جشنواره شرکت کرده ‌بودند و آثار از تنوع بالایی برخوردار بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر سیدحسن سلطانی افزود: در برخی آثار به مفاهیم و مضامین مرتبط با فرهنگ خودمان پرداخته شده بود و برخی فضای مفهومی کارشان را آزادتر و در ابعاد وسیع‌تر دیده بودند. به نظر من یکی از مسایلی که در ارتباط با بخش دانشجویی وجود دارد این است که حمایت‌ متصدیان مربوطه در فضای دانشگاه، قبل از حضور در جشنواره‌ها را نداریم. با حمایت‌های مالی، دانشجویان می‌توانند کارهای‌شان را با هزینه‌ای مناسب‌تر و ابعاد حرفه‌ای‌تر پیش ببرند. این امر اگر به صورت مشخص و با برنامه‌ریزی دقیق رخ دهد می‌تواند در رشد کارها موثر باشد.
وی در خصوص آثار دانشجویی راه یافته به بخش بین‌الملل گفت: انتخابی که برای آثار بخش بین‌الملل صورت گرفته به نظرم خوب بود. کارهایی که انتخاب شدند جزو کارهای مطلوب این بخش بودند، چون نوع نگاه در بخش بین‌الملل نگاه جامع‌تری است، توجه هر کدام از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به مسایل ملی‌ و تکیه‌های فرهنگی‌، به نوع روابط اجتماعی و فرهنگی آن کشورها برمی‌گردد.
سلطانی در ادامه عنوان کرد: پویانمایی دانشجویی ایران بسیار پویا، فعال و در حال رشد است. نگرانی اصلی ما از مرحله‌ای شروع می‌شود که دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند و قرار است که وارد فرایند تولید در ابعاد وسیع‌تر شوند. چالش‌هایی وجود دارد که سال‌هاست در باره آن حرف می‌زنیم ولی هنوز هیچ‌کدام حل نشده است. باید تصمیمات جدی‌تری برای حل این‌گونه چالش‌ها اندیشید.
عضو هیأت علمی دانشگاه هنر در خصوص حمایت از پایان‌نامه‌ها در حوزه پویانمایی گفت: پایان‌نامه‌هایی که حمایت می‌شوند و در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند می‌توانند نتایج خوبی چه در داخل و چه در ابعاد ملی حاصل می‌کنند. این حمایت‌ها می‌تواند برای تولیدات بعدی دانشجویان موثر باشد. امیدواریم که این روند استمرار پیدا کند نه این‌که در حد کارهای دانشجویی و پایان‌نامه‌ای متوقف شود و یا صرفا در جشنواره حضور داشته ‌باشد. فکر می‌کنم باید یک برنامه‌ریزی مشخص در این زمینه صورت بگیرد که شرکت‌کنندگان بتوانند مسیر رشدی را که پیدا کرده‌اند با جدیت بیشتری پی‌گیری کنند.
وی اضافه کرد: این جشنواره ظرفیت‌های موجود در انیمیشن کشور را به سمت بسیار خوبی هدایت می‌کند و باعث شده ارزش‌هایی که برای فضای انیمیشن کشور در سطح فرهنگی متصور هستیم در بستر جشنواره بتواند خودنمایی کند و هر دوسال یک بار روح تازه‌ای به فضای پویانمایی دمیده شود و تکاپویی برای دیدن آثار و تولید آثار بعدی صورت گیرد.
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.