سهمی از اکران انیمیشن‌ها به گروه‌های شهرستانی تعلق بگیرد

معاون کانون بوشهر ضمن اشاره به کیفیت خوب آثار ارایه شده در این دوره از جشنواره خواستار دادن سهم بیش‌تری از اکران به شهرستان‌های کشور است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدعلی یزدان‌شناس معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر که در نمایش «آسیدکاظم» نوشته «محمود‌ استاد‌محمد» در سال 74 به ایفای نقش پرداخته و فعالیت‌های هنری‌اش را از همین سال به طور رسمی آغاز کرده است، در بوشهر به عنوان کارشناس و مربی فعالیت دارد.
او در این دوره از جشنواره در کارگاه‌های آموزشی مربیان کانون شرکت کرده است، کارگاه‌هایی که به گفته وی علاوه بر شناسایی افراد مستعد در سراسر کشور به افزایش دانش آنان منجر می‌شود.
وی در مورد این دوره از جشنواره و کارگاه آموزشی و نشست‌های تخصصی آن می‌گوید: «5 دوره است که در جشنواره پویانمایی شرکت دارم. کارگاه این دوره تحت عنوان ویرایش صدا و تصویر برگزار می‌شود و به میزان قابل‌توجهی به افزایش دانش مربیان و کارشناسان کانون و هم‌چنین هنرجویان می‌افزاید.»
این کارگاه‌ها که از هفدهم اسفند شروع شده و تا نوزدهم اسفند از ساعت 9 صبح تا 12 برگزار می‌شود. یزدان‌شناس می‌گوید: «روز نخست این کارگاه‌ها با حضور محمد حقیقی برگزار شد که در مورد انتخاب صدا و صداگذاری صحبت شد. تأثیر صدا در تصویر و مسایلی از این دست به همراه نمایش چند فیلم، از برنامه‌های روز نخست بود.»
به گفته وی؛ بحث روز نخست کارگاه‌های آموزشی به مباحث نظری و برنامه روز دوم کارگاه آموزشی با حضور چنگیز صیاد به طرح مباحث عملی، آشنایی با نرم‌افزارها، این‌که در گذشته صداگذاری به چه نحوی بوده و امروز در شرایط فعلی چه جایگاهی دارد اختصاص داشت.
این کارشناس تاثیر جشنواره پویانمایی در تهران را در شکل‌گیری جشنواره پویانمایی در بوشهر(موج) موثر دانست و افزود: «جشنواره پویانمایی در تهران که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و در آن گروه‌های داخلی و خارجی حضور دارند در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، جرقه برگزاری جشنواره موج را در استان بوشهر ایجاد کرد.»
وی در توضیح روند برگزاری 3 دوره جشنواره موج در بوشهر، می‌گوید: «مرحوم وجیه الله فردمقدم کمک‌ها و مشاوره‌های خوبی به ما دادند. در نخستین دوره از جشنواره که سال 89 برگزار شد وی کارگاه‌ها را مدیریت کرد و حضور داشت. همچنین بزرگانی همچون عبدالرحمن برزگر و.... در این جشنواره حضور بسیار موثری داشتند.»
به گفته معاون کانون بوشهر؛ تا به حال در این شهر 3 دوره جشنواره و 4 کارگاه آموزشی برگزار شده و قرار است چهارمین دوره نیز به زودی برگزار ‌شود.
یزدان‌شناس ضمن اشاره به حضور جوانان مستعد در رشته‌های مختلف هنری هم‌چون انیمیشن، تئاتر، موسیقی سینما و.... در بوشهر تاکید می‌کند: « اگرچه بوشهر شهر محل سکونت من نیست اما محل خدمت و شغل من است و بر اساس تجربیات چند ساله‌ام نوجوانان و جوانان مستعدی دارد که از امکاناتی که مثلا در تهران وجود دارد بی‌بهره‌اند. ظرفیت‌های بالایی در این شهر وجود دارد و برایم سخت هست که از آن‌ها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. »
به گفته وی؛ در استان‌های کشور به خصوص بوشهر افراد به صورت انفرادی کار می‌کنند. این قبیل جشنواره‌ها و حضور افراد شهرستان‌ها در تهران، هم باعث شناسایی افراد مستعد است و هم به دانش افراد می‌افزاید.
یزدان‌شناس در ارزیابی خود از نقاط قوت و ضعف نهمین جشنواره می‌گوید: «جشنواره پویانمایی جشنواره‌ای شناخته شده و معتبر است که گام‌هایی رو به جلو داشته. نکته‌ای وجود دارد و آن هم این مساله است که برای شهرستان‌ها این امکان فراهم نیست.»
وی تاکید می‌کند: «فیلم‌های خوبی در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده‌اند که ایده‌های خوبی به انیماتورهای جوان می‌دهند. ویژگی خاص این دوره از جشنواره علاوه بر کیفیت، امکان حضور مربیان و کارشناسان استان‌های کشور است.»
این مربی کانون در بیان پیشنهادات خود می‌افزاید: «کاش سهمی از اکران فیلم‌های‌انیمیشن هم به شهرستان‌ها تعلق می‌گرفت اگرچه حجم فیلم‌ها بالاست، اما این توقع افرادی مانند ماست.»
وی در پایان می‌گوید: «انیمیشن، پرواز خیال است به سوی آن‌چه شدنی و ناشدنی است. کودک دوست دارد به آرزوهای خود برسد و این جشنواره‌ها این امکان را برای کودکان و نوجوانان و از طرفی هنرمندان و کارشناسان فراهم می‌کند.»
گفتنی است نهمین جشنواره بین المللی پویانمایی از 17 تا 21 اسفندماه سال جاری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.