کانون پرورش به حامی و الگویی برای بخش خصوصی تبدیل شود

یک تصویرگر پیشکسوت، گفت: امروز بسیاری ناشران دولتی به رقیبی جدی برای بخش خصوصی تبدیل شده‌اند و این به اقتصاد نشر آسیب می‌رساند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فریده شهبازی تصویرگر پیشکسوت، ضمن بازدید از غرفه کانون در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران افزود: در چنین شرایطی انتظار می‌رود، کانون پرورش فکری همچنان نقش پدرانه خود را حفظ و حامی و الگویی برای ناشران و بخش خصوصی باشد.
وی ادامه داد: روزگاری کانون پرورش فکری، الگویی برای شاعران و نویسندگان و در کل پدیدآورندگان کتاب بود. امروز هم مدیران فعلی باید تلاش کنند تا از آن زمان فراتر روند.
به گفته این تصویرگر کودک و نوجوان، بهتر است کانون از وجود نیروهای متخصص و حرفه‌ای بهره ببرد و مدیران آن در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود نگویند، کانون پرورش فکری به دوران طلایی خود برمی‌گردد بلکه خواهان این باشند که از آن زمان جلوتر روند چون هم امکانات امروز، بیشتر شده هم شمار نویسندگان و تصویرگران خوب بالاتر رفته؛ آن زمان مگر چند نویسنده و تصویرگر خوب وجود داشت؛ شاید تعداد به انگشتان دست هم نمی‌رسید.
شهبازی معتقد است ناشرانی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سوره مهر، علمی، فرهنگی و سروش،  که از سرمایه‌های ملی استفاده می‌کنند باید به انتشار کتاب‌هایی ویژه بپردازند؛ کتاب‌هایی که ناشران خصوصی کمتر به انتشار ان توجه می‌کنند و گونه‌ای کتاب مرجع برای نویسندگان و دیگر ناشران کتاب کودک به‌شمار می‌آید.
شهبازی در پاسخ به این‌که کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان را به لحاظ تصویرسازی چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: امروز تعداد نویسندگان و تصویرگران بالا رفته است. آن زمان همه یکدیگر را می‌شناختند و با هم در ارتباط بودند و به یکدیگر سفارش کار می‌دادند اما امروز، شرایط متفاوت شده و ما نمی‌توانیم جلوی این رشد طبیعی را بگیریم. خوب است کانون زمینه ارتباط نویسندگان و تصویرگران را پدید آورد تا همه چون جزیره‌های پراکنده و بدون کوچک‌ترین تعاملی با یکدیگر کار نکنند.
این تصویرگر پیشکسوت، متن و تصویر را در ارتباط با یکدیگر دانست و افزود: این دو را نمی‌توان از هم جدا کرد. درست است که تصویر می‌تواند کامل‌کننده متن باشد اما باید به روایت متن بپردازد. بگذریم از این‌که در شرایط فعلی، جایی برای بحث کردن درباره ارتباط متن و تصویر نمانده چون بیشتر ناشران ترجیح می‌دهند به انتشار کتاب‌های ترجمه روی آورند. چون برایشان مقرون‌به‌صرفه‌تر است و خوب است که کانون پرورش فکری در این شرایط از تالیف حمایت کند و بیش از ترجمه به تالیف بپردازد.
فریده شهبازی متولد سال 1330 است و فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه تصویرگری را در سال 52 آغاز کرده است. او دارای مدرک کارشناسی گرافیک از دانشگاه تهران است. شهبازی علاوه بر تدریس در دانشگاه، مدیریت هنری مجله تماشا و مجله سروش فارسی را در کارنامه دارد. برگزیده شدن و داوری آثار مختلف جشنواره‌های تصویرگری داخل و خارج نیز از دیگر سوابق این تصویرگر است.