جذابیت، مهم‌ترین عنصر در تولید کتاب

نویسنده مجموعه‌ طنز «جزیره بی‌تربیت‌ها» خواستار توجه بیشتر به عنصر جذابیت در فرآیند تولید کتاب شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهرام شفیعی که روز 19 اردیبهشت میهمان دومین نشست نویسندگان کودک و نوجوان در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب بود، با بیان این مطلب گفت: داستان‌نویسی برای بچه‌ها عرصه‌ی تجربه‌های ادبی نیست و برای مخاطبان این گروه‌های سنی باید آثار ادبی حرفه‌ای تولید شود.
در این نشست که بیشتر به گفت‌وگو درباره‌ی مجموعه طنز «جزیره‌ بی‌تربیت‌ها»ی این نویسنده اختصاص داشت، نوجوانان حاضر و مربیان کانون به بیان ‌نظرات، پیشنهادها و انتقادهای خود از این مجموعه طنز پرداختند.
براساس این گزارش کتاب جزیره‌بی‌تربیت‌ها از جمله کتاب‌های پر خواننده در مراکز فرهنگی‌هنری بوده است که حتی در سال‌های گذشته از سوی اعضای نوجوان کانون به عنوان پرخواننده‌ترین نیز انتخاب شده بود.
بر همین اساس به اعتقاد برخی از مربیان کانون شاید عنوان این کتاب که به نوعی باعث ساختارشکنی در کانون شده و مجموعه‌ای که همواره تلاش کرده مسایل تربیتی را به کودکان یادآور باشد عنوان این کتاب موجب شده توجه اعضای مراکز کانون و مخاطبان را به خود جلب کند.
در همین حال این مربیان، تصویرگری‌های کودکانه و فونت نوشته‌های کتاب را نیز از جمله ایرادهایی دانستند که گاهی باعث شده تا نوجوانان به تصور این‌که این کتاب پایین‌تر از گروه‌سنی آن‌هاست رغبت کمتری برای مطالعه آن داشته باشند در حالی که به عقیده مربیان حتی این کتاب برای مخاطب بزرگ‌سال نیز مناسب است.
هم‌چنین مربیان کانون استان تهران روی جلد این کتاب - که ازتصویری پسرانه استفاده شده است - را از دیگر مواردی عنوان کردند که موجب جلب توجه بیشتر اعضای پسر مراکز کانون قرار گرفته و گاهی باعث شده دخترها با مشاهده تصویر روی جلد از خواندن آن صرف‌نظر کنند.
به گفته‌ی شفیعی، «جزیره بی‌تربیت‌ها» یک مجموعه 10 جلدی است که تا کنون 3 جلد از آن منتشر شده و جلد چهارم آن نیز زیر چاپ قرار دارد.
وی در مورد فعالیتش با کانون نیز گفت: من در کودکی عضو کانون نبودم اما کتاب‌های کانون را با استفاده از کارت عضویت یکی از اقوام خود به امانت می‌گرفتم و از خواندن آن‌ها لذت می‌بردم اما بعدها در زمینه نویسندگی با این مجموعه همکاری داشتم از طریق کانون به همه جای کشور برای حضور در مراکز فرهنگی‌هنری سفر کرده‌ام.
نویسنده کتاب‌های طنز کودک و نوجوان در پایان ضمن قدردانی از مربیان کانون، آن‌ها را بزرگ‌ترین سرمایه‌ای دانست که در زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند.
دومین نشست با نویسندگان کودک و نوجوان عصر روز شنبه 19 اردیبهشت در غرفه فعالیت‌های فرهنگی‌هنری کانون در سالن جنبی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.