کتاب‌خوانی را با فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی ترویج کنیم

رییس سازمان ‍پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی، ‍‍‍‍دست‌رسی دانش‌آموزان را به کتاب تسهیل می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محی‌الدین بهرام محمدیان در بازدید از غرفه‌ی کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب تهران در همین زمینه افزود: می‌توانیم فعالیت‌های جنبی مانند قصه‌گویی، داستان‌سرایی، نمایش‌های عروسکی و تئاتر را زیاد کنیم تا بچه‌ها با محیط کتاب‌خانه به صورت یک مجموعه مواجه شوند.
وی با اشاره به فعالیت‌های رسمی وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌ی ترویج کتاب‌خوانی و کتاب‌های درسی، گفت: نوع طراحی کتاب‌های درسی امروز به گونه‌ای است که دانش‌آموزان را ملزم و مشتاق به کتاب‌خوانی می‌کند. همین آغازی است برای علاقه‌مندی به کتاب، البته به شرطی که مدیریت تولید ما بتواند متناسب با نیازها و ویژگی‌های روحی و عاطفی دانش‌آموزان کتاب تولید کند.
او افزود: به اعتقاد من کتاب‌های غیردرسی نقش بسیار موثری در ترویج فرهنگ مطالعه ایفا می‌کند، چون دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را با نگاه اجبار می‌بینند ولی کتاب غیردرسی را برای اوقات فراغت‌شان. من در میان مجموعه‌ی این کتاب‌ها دوست دارم مثل همیشه کتاب‌های خوب و آموزنده‌ی کانون را ببینم.
این مقام مسوول آموزش و پرورش درباره‌ی گسترش فرهنگ مطالعه‌ی غیردرسی در مدارس گفت: دانش‌آموزان کتاب می‌خوانند؛ مثلا درس انشا، درس «بخوان و ببین»، درس «بخوان و بگو» و جلسات گفت‌وگو و... همه دعوت مستقیم به کتاب‌خوانی است. اما آن‌چه که مهم است و مطالعه را در دانش‌آموز نهادینه می‌کند انتخاب از سر رغبت و علاقه است که باید با تولید محصولات فرهنگی به آن پاسخ داد.
او تصریح کرد که آموزش و پرورش در این زمینه قدم برمی‌دارد. وی همچنین با اشاره به نشریات و نقش آن‌ها در ترویج مطالعه، به مجلات «رشد» اشاره کرد و گفت: در اصل، مجلات رشد خودشان مطالعه‌ی غیردرسی تلقی می‌شوند و دانش‌آموزان را با مطالعه آشنا می‌کنند. در همین‌حال، متناسب با سن دانش‌آموزان بخش‌هایی از مجلات رشد کتاب‌های تازه منتشر شده را معرفی می‌کنند.
محمدیان در تشریح فعالیت‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، تصریح کرد: کار اصلی ما سامان‌بخشی کتاب‌های آموزشی، کمک‌ آموزشی و فرهنگی برای کودکان ‌و نوجوانان است. یعنی مجموعه‌ی این‌گونه تولیدات را که از سوی ناشران مختلف در کشور اتفاق می‌افتد شناسایی و بهترین‌ها را معرفی می‌کنیم، از بهترین ناشران و نویسندگان هم تقدیر و تشکر می‌شود و در یک کلام، از چرخه‌ی تولید کتاب‌های خوب حمایت می‌کنیم.
پیش از این وزیر آموزش و پرورش، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از مدیران کل این دو وزارت‌خانه نیز در غرفه کانون حضور یافته‌اند و دقایقی را میهمان کانون بودند.