به کتاب‌های تالیف نوجوانان توجه کنیم

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جهانی جام جم معتقد است که بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران، فعال‌ترین بخش این رویداد فرهنگی است.

محمد میرکیانی در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، در توضیح دلیل این نکته گفت: علت این فعال‌بودن این است که کودکان‌ونوجوانان نشاط و شور زندگی دارند، با میل و علاقه به غرفه‌ها می‌آیند، کتاب‌ها را بررسی می‌کنند و حضورشان باعث ایجاد نشاط در نمایشگاه شده است.
این نویسنده برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بین کودکان ‌و نوجوانان و تشویق خانواده‌ها به خرید کتاب برای فرزندان از سوی صداوسیما، گفت: فکر می‌کنم با توجه به اتفاق‌هایی که در حوزه‌ی مدیریتی سازمان با حضور دکتر سرافراز روی‌ داده، در برنامه‌های کودک، فضای خوبی برای تبلیغ کتاب‌خوانی ایجاد شده است. منتها این فضای رسانه‌ای باید به کاری همیشگی تبدیل شود. همه‌ی نهادها دست‌به‌دست هم بدهند؛ صداوسیما، وزارت ارشاد، مراکز فرهنگی و هنری، شهرداری‌ها، مطبوعات. این‌ها هر کدام به سهم خودشان نقش ویژه‌ای دارند و باید آن را درست ادا کنند.
به گفته‌ی این مدیر فرهنگی، از برنامه‌های صداوسیما برای تبلیغ کتاب‌خوانی، می‌شود به گزارش‌ها، گفت‌وگو با نویسنده‌ها، زیرنویس‌هایی که به‌ویژه در ساعت‌های پرمخاطب برنامه‌ها پخش می‌شود، اشاره کرد.
میرکیانی همچنین درباره‌ی ترویج کتاب فارسی برای ساکنان بیرون از کشور نیز گفت: خوش‌بختانه کانون در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی فعال است و فکر می‌کنم ایرانیان خارج از کشور که با سایت کانون ارتباط دارند می‌توانند خیلی از کتاب‌های مورد نیاز فرزندان‌شان را تهیه کنند. اگر در حوزه‌ی فرهنگ ایرانی و زبان فارسی نگران آینده‌ی بچه‌های‌شان هستند یکی از موثرترین و بهترین راه‌ها انتخاب کتاب‌های مناسب فارسی است تا در دراز مدت، ارتباط فرهنگی فرزندان ما در خارج از مرزها با میهن قطع نشود.
این مدیر صدا وسیما در بازدید از غرفه‌ی کانون در نمایشگاه کتاب، ضمن تقدیر از تلاش‌های این نهاد در ایجاد نشاط و فعالیت در نمایشگاه کتاب، گفت: خوش‌بختانه حجم کتاب‌های تالیفی کانون بالاست که در پرکردن خلا کمبود کتاب تالیفی کودک ‌و نوجوان بسیار موثر است.
او همچنین تاکید کرد که باید توجه ویژه‌ای به بحث تالیف کتاب‌های نوجوان داشته باشیم. چراکه غیر از آثار کانون پرورش فکری غالب کتاب‌های این حوزه ترجمه است. روی تالیف کتاب، تصویرسازی و مسایل چاپ کتاب‌های کودک ‌و نوجوان باید توجه ویژه‌ای شود.
میرکیانی، از جمله داستان‌نویسانی است که علاوه بر نوشتن و انتشار کتاب‌های فراوان برای نوجوانان، سال‌ها مدیریت انتشارات کانون را نیز بر عهده داشت.
امسال کانون در چهار غرفه در نمایشگاه کتاب تهران حاضر بود.