رمان تاریخی با گزارش تاریخ تفاوت دارد

نویسنده رمان «چشم عقاب» با بیان این‌که نوشتن رمان تاریخی با آموزش تاریخ تفاوت دارد، گفت: رمان تاریخی باید خواندنی و جذاب باشد و ما در آن یک واقعه را دست‌مایه قرار می‌دهیم اما آن‌چه اهمیت دارد زاویه نگاه ما به این رویداد است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن هجری، عصر روز، 24 اردیبهشت ماه در بخش جنبی کانون حضور یافت و از تجربیات خود در زمینه نویسندگی سخن گفت.
به گفته هجری، واقعیت و خیال در رمان تاریخی به هم می‌آمیزند و ما در رمان تاریخی قرار نیست گزارش بدهیم. البته میان تاریخ و افسانه هم تفاوت هست. در اسطوره با کسانی سروکار داریم که زمینی نیستند اما در رمان تاریخی با آدم‌های زمینی سروکار داریم که در موردشان خیال‌پردازی می‌کنیم.
در این نشست مربیان کانون پرورش فکری از نویسنده کتاب«اقلیم هشتم» از نوشتن درباره شخصیت‌ها و رویدادهای مذهبی پرسیدند و او در پاسخ گفت: چیزی که نویسندگان باید به آن توجه داشته باشند این‌که مخاطب دهه 90 متفاوت با خواننده یک دهه پیش است و از تکرار الگوهای گذشته لذت نمی‌برد.
هجری به این‌که ادبیات دینی با تعلیمات دینی تفاوت دارد اشاره و بیان کرد: ما باید ارزش‌های ادبی و ملاک‌های زیبایی‌شناسانه را در نوشتن ادبیات دینی رعایت کنیم و نگاهی تازه و متفاوت به شخصیت‌ها و رویدادهای مذهبی داشته باشیم. از این‌رو نوشتن درباره اشخاص مذهبی، از این منظر شبیه به شخصیت‌های تاریخی است. هر دو در نو بودن زاویه دید مشترک هستند.
«چشم عقاب»، نوشته محسن هجری، در بستری داستان‌گونه شکل گرفته و به حمله مغول به ایران و مقاومت شیعیان اسماعیلی در برابر آن‌ها می‌پردازد و به برشی از تاریخ توجه می‌کند که قلعه الموت در قرن هفتم هجری به دست مغول‌ها می‌افتد و دو شخصیت، به کمک هم‌دیگر، کتابخانه‌ قلعه الموت را نجات می‌‌دهند.
هجری با اشاره به اهمیت قلعه الموت و کتاب‌خانه آن گفت: در قلعه الموت یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌های جهان اسلام وجود داشته و بعضی از دانشمندان بزرگ ایرانی مانند خواجه نصیرالدین طوسی از این کتاب‌خانه برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های خود استفاده می‌کرده‌اند.
همچنین محسن هجری، رمانی را درباره شیخ اشراق نوشته است. این داستان هم که عنوان آن «اقلیم هشتم» است، از جمله رمان‌های نوجوان منتشر شده از سوی کانون پرورش فکری است. در این کتاب به زندگی سهروردی توجه شده و افکار و اندیشه‌های او مورد نقد و واکاوی قرار نگرفته است.