برپایی غرفه‌ی پتینه در نمایشگاه قرآن کریم

غرفه‌ی پتینه در بخش کودک و نوجوان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حال برگزاری است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مربی هنری کانون با برپایی کارگاه پتینه در این نمایشگاه، نوجوانان بازدیدکننده را با این هنر آشنا می‌کند.
نرگس طبیبی مربی کارگاه پتینه توضیح داد: پتینه هنری مانند معرق و تذهیب است. این هنر نسبت به سال‌های گذشته جا افتاده است و بیش‌تر خانواده‌ها آن را به‌خوبی می‌شناسند.
وی در خصوص ملزومات موردنیاز این هنر گفت: این هنر به قلم‌مو، طرح، رنگ اکولین، چسب چوب، روزنامه و ذوق و خلاقیت، سلیقه، دقت و حوصله نوجوانان نیاز دارد.
طبیبی در ادامه خاطرنشان کرد: ابتدا خوش‌نویس، متنی را می‌نویسد، سپس بچه‌ها پشت آن را با چسب چوب آغشته می‌کنند و روی روزنامه می‌چسبانند تا هم دوام بیش‌تری داشته باشد و هم چروک شود.
این مربی هم‌چنین گفت: نوجوانان با استفاده از قلم‌مو و اکولین زمینه‌ی پتینه را رنگ می‌زنند، بعد از رنگ زمینه، متن موردنظر با گواش نوشته و در پایان قلم‌گیری طلایی و نقره‌ای می‌شود.
طبیبی با بیان این‌که وقتی کار آماده شد بچه‌ها می‌توانند آن را دورسوزی و تابلو کنند، افزود: بهترین کار بچه‌ها به دیوار کارگاه پتینه نصب می‌شود و در پایان نمایشگاه، بین کارهای نوجوانان داوری می‌شود و جوایزی به آنان تعلق می‌گیرد.
وی در مورد انتخاب متن‌های پتینه توضیح داد: متن‌هایی از آیه‌های قرآن مجید، اسما‌ء الله، فرازهایی از جوشن کبیر برای ساخت پتینه انتخاب می‌شود.
این مربی هنری از استقبال از این بخش گفت: نوجوانان در این غرفه گاهی طرح‌ها را با خودشان به منزل می‌برند و دوباره به غرفه ما مراجعه و روی طرح کار می‌کنند.
طبیبی همچنین اضافه کرد: رده‌ی سنی در پتینه‌سازی مهم است چراکه این هنر ظریف‌کاری، دقت و حوصله زیادی را می‌طلبد. معمولاً نوجوانان 10 تا 16 سال بهتر می‌توانند پتینه بسازند.
وی در پایان با اشاره به این‌که کار پتینه شیرین است و بچه‌ها راحت آن را یاد می‌گیرند افزود: نوجوانان بیش‌تر از رنگ‌های ترکیبی برای کار خود استفاده می‌کنند، رنگ‌های ترکیبی کار را زیباتر می‌کند حتی در قلم‌گیری می‌توانند نصف آن را قلم‌گیری طلایی و نصف دیگر را نقره‌ای کنند.
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا 27 ماه مبارک رمضان در باغ‌موزه دفاع مقدس تهران ادامه دارد.