آموزش ظریف‌بری با چوب در نمایشگاه قرآن

کانون پرورش فکری با برپایی غرفه ظریف‌بری با چوب در بخش کودک و نوجوان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از مخاطبان خود استقبال می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نوجوانان در این کارگاه هنری، اسماءالله، امیرالمومنین، علی ولی‌الله و طرح‌های اسلیمی را ظریف‌بری می‌کنند.
به گفته رویا محبی مربی این غرفه، ظریف‌بری یکی از فعالیت‌هایی است که بیش‌تر، مورد استقبال نوجوانان پسر قرار می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: ظریف‌بری زمینه‌ساز معرق است. نوجوانان در مرحله اول نحوه برش و رفتار با چوب را تمرین و در مرحله دوم معرق کار می‌کنند.
محبی با اشاره به این‌که هنر ظریف‌بری مانند هر هنر دیگری نیاز به لطافت و ظرافت دارد، اضافه کرد: تخته سه‌لا، کمان اره، مویی، آچار مشتی، سمباده و چسب چوب از ابزارهای لازم ظریف‌بری است.
این مربی خاطرنشان کرد: با هنر ظریف‌بری می‌توان کارهای تزیینی مانند آیینه، میز، کمد، قاب عکس و... ساخت و حتی می‌توان چوب را برشِ گرد زد.
او با بیان‌ این‌که معرق از هنرهای قدیمی و اصیل ایرانی است افزود: معرق مانند پازل است که از چوب گردو و چوب‌های صنعتی برای ساخت آن استفاده می‌شود.
وی در مورد مراحل انجام کار ظریف‌بری توضیح داد: در ابتدا تخته سه‌لا به اندازه مورد نظر خرد می‌شود، الگوی برش آماده و روی چوب چسبانده و طرح با کاربن روی آن ‌کشیده می‌شود.
محبی در ادامه گفت: سپس کار به مرحله تزیین می‌رسد و در کارهای حرفه‌ای روی مخمل می‌چسبانند و قاب می‌گیرند و یا از خود چوب به عنوان قاب استفاده می‌کنند، بعد سمباده می‌کشند تا کار تمیز شود، بعد می‌توان چوب را رنگ کرد یا با بدون رنگ مورد استفاده قرار داد.
او ضمن اظهار خرسندی از راه‌اندازی این غرفه گفت: طرح‌های بچه‌ها بعد ار آماده شدن روی دیوار کارگاه نصب می‌شود.
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز سه‌شنبه 23 تیر به کار خود در باغ موزه دفاع مقدس پایان می‌دهد.