از نقش بازی در شکوفایی تخیل کودکان غافل نشویم

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر اولین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، در حاشیه‌ی برگزاری این جشنواره بر ضرورت توجه بیشتر به صنعت اسباب‌بازی در ایران تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون از 12 تا 16 مرداد میزبان اولین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی بود.
به اعتقاد مناف یحیی‌پور، نهادها و تشکل‌های فرهنگی باید به هوش باشند تا از نقش و اهمیت اسباب‌بازی و به‌طور کلی بازی، در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان، بزرگ شدن و فرهنگ‌‌پذیری آنان و به‌خصوص رشد و شکوفایی توان تخیل و خلاقیت آنان غافل نمانند.
معاون تولید کانون درخصوص ضرورت تحقیق، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای توجه بیشتر به نقش آموزشی اسباب‌بازی گفت: نگاهی که به آموزش و مخصوصاً آموزش مستقیم و آشکار و رسمی خیلی بها می‌داد، به‌طور کلی بازی و اسباب‌بازی را تا قبل از یکی دو دهه‌ی اخیر چندان جدی نمی‌گرفت و همین باعث شد که برخی از نهادها و تشکل‌های فرهنگی از نقش و اهمیت اسباب‌بازی و عروسک و در کل بازی، در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان، بزرگ شدن و فرهنگ‌‌پذیری آنان، انتقال فرهنگ و آداب و رسوم محلی و ملی، فراگیری مهارت‌های زندگی و مخصوصاً رشد و شکوفایی توان تخیل و خلاقیت آنان غافل بمانند.
به اعتقاد وی از این منظر می‌توان گفت چندان که باید، در بخش فرهنگی به بازی و اسباب بازی بها داده نشده و سرمایه‌گذاری در این حوزه در حد نیاز یا در حد مطلوب نبوده است. البته آرام‌آرام اهمیت و نقش بازی، اسباب‌بازی و عروسک بهتر درک شده و شاهد روند مثبت و روبه رشدی در مطالعه، پژوهش، سرمایه‌گذاری، طراحی و تولید اسباب‌بازی و عروسک و ترویج بازی‌های محلی و ملی هستیم.
او در ادامه افزود: ما برای تولید اسباب‌بازی بومی، نیاز داریم که هم از پیشینه‌ی مناطق گوناگون کشور در این‌باره شناخت و درک درست و مناسبی داشته باشیم و هم با سلیقه‌ها و اقتضاء‌های زندگی امروزی کودکان و نوجوانان آشنا باشیم تا بتوانیم با برقراری پیوند مناسبی میان این‌دو به طراحی و تولید اسباب‌بازی‌هایی متناسب با فرهنگ ملی یا محلی بپردازیم؛ اسباب‌بازی‌هایی که برای کودک امروز هم جذاب باشند.
یحیی‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا در زمینه‌ی طراحی اسباب‌بازی در ایران کمتر شاهد ایده‌های بکر هستیم، گفت: از آنجا که در این عرصه عمدتاً بازار با نگاهی کاملاً اقتصادی فعال بوده، متأسفانه بیشتر، سود کوتاه مدت مدنظر بوده است اما در سال‌های اخیر برخی از فعالان دست به ابتکار‌هایی زده‌اند و امیدواریم نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی مانند همین جشنواره‌ و دیگر فعالیت‌های کانون پرورش فکری، بتواند نقش مؤثری در ایجاد زمینه‌های مساعد برای بروز نوآوری‌ها و خلاقیت‌های طراحان و تولیدکنندگان، به ویژه طراحان جوان کشور فراهم کند.اما لازم است توجه داشته باشیم که صنعت اسباب‌بازی در کشور ما نوپاست و به دلایل گوناگون هنوز از پشتوانه‌ی مطالعاتی – پژوهشی کافی برخوردار نیست،  با این وصف اگر از برخی اسبا‌ب‌بازی‌های ضعیف و سطحی که به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان آن‌ها سلیقه‌ی مناسبی ندارند و صرفا به سود مالی می‌اندیشند، صرف نظر کنیم. وی در عین حال افزود: بقیه‌ی تولیدکنندگان تلاش می‌کنند هم از مواد مناسبی استفاده کنند، هم سلامت کودکان را مد نظر داشته باشند و هم از فن‌آوری روز دنیا در این حوزه بی‌خبر نمانند و مقیدند استانداردهای جهانی را رعایت کنند.    
دبیر اولین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، برقراری ارتباط با محافل علمی و مطالعاتی داخلی و بین‌المللی، توجه به یافته‌های پژوهشی مرتبط، ارزیابی و سنجش مستمر محصولات، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، کشف و جلب اعتماد بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به تولید انبوه را از جمله عواملی دانست که زمینه‌ را برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید اسباب‌بازی فراهم می‌سازد.
یحیی‌پور درخصوص نقش مدیران در ارتقای کیفیت خروجی صنعت اسباب‌بازی گفت: مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانند پشتوانه‌های پژوهشی- مطالعاتی را مهیا کنند، زمینه‌های مساعدی برای برقراری ارتباط با نهادهای علمی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و آموزش طراحان و تولید‌کنندگان ایجاد کنند و به معرفی و ترویج استفاده از اسباب‌بازی‌های تولید ایران یا حضور این تولید‌کنندگان در بازار کشورهای هم‌جوار و انتقال فن‌آوری‌های نوین به کشور کمک کنند و  بالاخره موانع اداری و مقررات مزاحم را از سر راه آنان بردارند.