پوستر هفته‌ی ملی کودک، قورباغه‌اش را قورت داد

تصاویر نمایندگانی از میان بچه‌های اقوام ایرانی و یک قورباغه، به دو پوستر رسمی «هفته‌ی ملی کودک» جذابیت بخشیده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با نزدیک شدن به این رویداد سراسری که از 15 تا 21 مهرماه در پایتخت و تمامی شهرهای کشور برگزار می‌شود، دو پوستر اصلی و جنبی هفته‌ی ملی کودک با مدیریت هنری شاپور حاتمی و همکاری 11 تصویرگر آماده و منتشر شد.
پوستر بخش اصلی بزرگ‌ترین رویداد ملی مربوط به کودکان و نوجوانان که علاوه بر شعار محوری «دنیا با لبخند کودکان زیباست»، تصاویری از شخصیت کودکان اقوام مختلف ایران را در خود جای داده، به نوعی معرّف پوشش و فرهنگ کودکان مناطق ایران‌زمین و حاصل نقاشی‌های 11 تصویرگر کتاب کودک زیر نظر شاپور حاتمی است.
در همین حال که شخصیت‌های کودکانه‌ی حیوانات مانند قورباغه، بر پوستر جنبی این جشنواره رسم شده تا به نوعی دوستی با طبیعت و حیوانات را نیز به کودکان یادآوری کند.
حاتمی درباره‌ی این پوستر توضیح می‌دهد: از چندهفته قبل، و با تعیین شعار محوری این هفته، یک کارگاه تصویرگری با حضور 8 تصویرگر کتاب کودک زیر نظر کورش پارسانژاد سرپرست واحد گرافیک کانون برگزار شد که هر کدام پوستر و تصویرسازی خود را بر اساس این شعار، ترسیم کردند. در عین حال، برای استفاده در پوستر نهایی، از آن‌ها خواستم که یک یا چند شخصیت کودک از میان اقوام ایرانی نقاشی کنند.
نیلوفر برومند، نسیم بهاری، شیوا ضیایی، حدیثه قربان، عطیه ضیغمی، فاطمه حق‌نژاد، سحر حقگو و حسن موسوی، 8 تصویرگری بودند که در این کارگاه‌ها حضور داشته‌اند.
در همین حال، به گفته‌ حاتمی، سه تصویرگر دیگر شامل رضا مکتبی، میثم موسوی و مهسا تهرانی با طراحی چند شخصیت از بچه‌های اقوام ایرانی، به تنوع و همه‌شمولی محتوای بصری این پوستر کمک کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، علاوه بر پوستر اصلی، امسال یکی از تصویرسازی‌های کارگاه گروهی تصویرگران نیز به عنوان پوستر دوم و جنبی هفته‌ی ملی کودک انتخاب شده که اثر حدیثه قربان است. این پوستر، زمینه‌ای کودکانه‌تر داشته و با شخصیت اصلی قورباغه که مورد توجه نونهالان قرار می‌گیرد، برای مخاطبان با سن پایین‌تر مناسب است.
حاتمی توضیح داد که با توجه به این‌که سطح تمامی کارها بالاست، از ابتدا نیز قرار بر این بود که یکی از آثار به عنوان پوستر انتخاب شده و از دیگر آثار نیز در طراحی و فضاسازی ایام هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک و بروشورها و... استفاده شود.
هفته‌ی ملی کودک با همکاری بیش از 30 وزارت‌خانه و سازمان دولتی و جمعی از نهادهای خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد با برگزاری برنامه‌هایی در طول یک هفته، به طور سراسری از 15 مهر آغاز می‌شود.