هفته‌ی ملی کودک، میزبان صاحب‌نظران و کارشناسان کشور

14 صاحب‌نظر و کارشناس در 7 نشست علمی، سرفصل‌های اصلی مسایل مربوط به دنیای کودکان امروز را در روزهای مختلف «هفته‌ی ملی کودک» به بحث و بررسی می‌گذارند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امسال بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک، هریک از روزهای این هفته با یک موضوع کلی مبتنی بر نیازها و مسایل اصلی حوزه‌ی کودکان نام‌گذاری شده که هریک از موضوع‌ها در یک نشست تخصصی از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بر این اساس، روز چهارشنبه 15 مهرماه و در اولین روز هفته‌ی ملی کودک که با عنوان «کودک، سلامت و ایمنی» نام‌گذاری شده، دکتر محمدعلی شامانی و نیما افشار نادری با موضوع «امنیت روانی کودکان در عصر پسادیجیتال» میزگردی را برگزار می‌کنند.
در روز دوم، پنج‌شنبه 16 مهرماه که به موضوع محوری «کودک، هنر و میراث فرهنگی» اختصاص یافته، احمد محیط طباطبایی و فرزانه طاهری درباره‌ی «انتقال میراث فرهنگی به آینده» به بحث خواهند نشست.
جمعه 17 مهرماه نیز که با نام «کودک، خانواده و رسانه» برنامه‌ریزی شده، دکتر علیرضا شریفی یزدی و حسین شیخ‌الاسلامی «نقش والدین در عصر پسا دیجیتال» را بررسی خواهند کرد.
فریدون عموزاده خلیلی و علی‌اصغر سیدآبادی نیز در روز شنبه 18 مهرماه همزمان با روز «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی» در میزگرد «آینده، کودکی و کتاب» شرکت دارند.
«کودک، محیط زیست و منابع طبیعی» نیز سرفصل اصلی برنامه‌های روز یک‌شنبه 19 مهرماه است که در آن محمد درویش به همراه عبدالحسین وهاب‌‌زاده در یک نشست تخصصی حضور دارند.
در همین حال، روز دوشنبه 20 مهرماه نیز که به نام «کودکان دنیا، صلح و دوستی» رقم خورده، سید مهدی یوسفی، نسرین نافعی و جعفر توفیق «ایده‌ی کودکی و جهان سیاست» را بررسی می‌کنند.
دکتر عبدالعظیم کریمی نیز در روز «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» در 21 مهرماه و آخرین روز هفته‌ی ملی کودک، «حس دینی به سبک کودکی» را تشریح خواهد کرد.
تمامی این میزگردهای تخصصی در سالن کنفرانس شماره‌ی یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران و از ساعت 15 تا 17 برگزار خواهد شد و ورود برای عموم علاقه‌مندان و نمایندگان رسانه‌های جمعی آزاد است.
بر اساس این خبر، هدف از نام‌گذاری روزهای هفته‌ی ملی کودک به سرفصل‌ها و نیازهای مبرم حوزه‌ی کودکان، ایجاد فضای نقد و بررسی و توجه دادن جامعه و مسوولان به نیازهای اصلی جهان کودکی و سوق دادن برنامه‌ریزی‌ها به سمت رفع این نیازها عنوان شده است.
در این رویداد ملی همچنین طی یک هفته در سراسر کشور، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف در یک حرکت هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده، شعار محوری هفته‌ی ملی کودک «دنیا با لبخند کودکان زیباست» را در قالب جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری به اجرا می‌گذارند.

اعطای گواهی پایان‌دوره از سوی کانون
در همین حال، اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که برنامه‌ریزی و اجرای این نشست‌های علمی را به عهده دارد، اعلام کرده است که به منظور ارتقای دانش حرفه‌ای و روزآمد کردن اطلاعات کارشناسان و مربیان کانون در بخش‌های مختلف، به کارکنان کانونی حاضر در این نشست‌ها، گواهی آموزشی اعطا خواهد کرد.
بر اساس نامه‌ی مدیرکل آموزش و پژوهش، پست‌هایی چون کارشناس‌مسوول و کارشناس امور فرهنگی، کارشناس آفرینش‌های ادبی، مربی‌مسوول و مربی امور فرهنگی،  مربی هنری و مربی آفرینش‌های ادبی (دارای قرارداد همکاری بالای 60 ساعت) به همراه کارشناس‌مسوول و کارشناس ستادی حوزه‌ی معاونت‌های فرهنگی و تولید، برای دریافت گواهی فوق، واجدان شرایط شرکت در این دوره‌ها هستند.