فراخوان عمومی اهدای کتاب برای راه‌اندازی 1000 کتاب‌خانه در مدارس روستایی

کمپین بزرگ «یک کتاب، هزار لبخند» به منظور راه‌اندازی و تجهیز 1000 کتاب‌خانه‌ی مدارس روستایی، هم‌زمان با «هفته‌ی ملی کودک» از تمامی مردم ایران دعوت کرده تا کتاب‌ها و وسایل کمک‌آموزشی نو یا دست دوم خود را به کودکان و دانش‌آموزان روستاهای کشور اهدا کنند.

بر اساس این گزارش، موسسه‌‌ی خیریه‌ی «مهر گیتی» با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کارزار ملی را برای راه‌اندازی و تجهیز 1000 کتاب‌خانه‌ی مدارس روستایی طراحی کرده تا از 15 تا 21 مهر و هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک مدارس روستاها را به کتاب‌خانه‌های کوچک تجهیز کند.
بر این اساس، اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز همراه با این حرکت فرهنگی از عموم خانواده‌ها، مسوولان و علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا از 15 تا 21 مهر، با حضور در سالن نمایشگاهی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران، با اهدای کتاب‌های داستانی، علمی، فرهنگی و نیز وسایل کمک‌آموزشی نو یا دست دوم قابل استفاده، دانش‌آموزان روستاهای ایران را همراهی کنند.
به گفته‌ی مجتبی دانشور، دبیر اجرایی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف تامین حداقل‌های نیازهای فرهنگی کودکان مناطق محروم و روستاهای دورافتاده، موسسه‌ی خیریه‌ی مهر گیتی را در این کارزار بزرگ و حرکت تاثیرگذار همراهی و حمایت می‌کند.
دانشور توضیح داد که در ایام برپایی جشن‌ها و برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از روز چهارشنبه 15 مهرماه، در بخش نمایشگاهی این رویداد غرفه‌ی بزرگی جهت دریافت کتاب‌های اهدایی مردم و نهادها و سازمان‌ها در نظر گرفته شده است که همه‌روزه از 9 صبح تا 6 بعدازظهر پذیرای اهداکنندگان کتاب است.
موسسه‌ی مهر گیتی با انتشار فراخوانی، با اشاره به کمبود کتاب و کتاب‌خانه در مناطق روستایی برای دانش‌آموزان، عموم مردم و مسوولان را برای سهیم شدن در این حرکت خیر دعوت کرده است.
در این فراخوان آمده است: من مدرسه‌ام را دوست دارم، به کتاب خواندن عشق می‌ورزم، و کسب دانش و کمال آرزوی من است. معلمم را که علم نهفته در سینه‌ی خود را بی‌دریغ در طبق اخلاص می‌گذارد و به ما هدیه می‌دهد، دوست دارم. اما هموطن! مدرسه‌ی ما کتاب‌خانه ندارد و در روستای ما کتاب نایاب است. چه‌قدر خوب بود اگر روستا و مدرسه‌ی ما هم کتاب‌خانه داشت. چه‌قدر خوب بود اگر ما هم در مدرسه وسایل کمک‌آموزشی داشتیم و می‌توانستیم بیشتر بفهمیم و بهتر یاد بگیریم و به کلاس‌های بالا و بالاتر راه پیدا کنیم و به آرزویمان برسیم. ای هموطن! چشم‌انتظار دست‌های مهربانت نشسته‌ام و به همراهی‌ات دل بسته‌ام.
هفته‌ی ملی کودک با همکاری نزدیک به سی وزارت‌خانه، سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد و خیریه، از 15 تا 21 مهر در سراسر ایران برنامه‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند. در همین حال، آیین بزرگ‌داشت روز جهانی کودک در 16 مهرماه نیز با حضور مقامات بلندپایه‌ی دولتی در تهران و دیگر شهرستان‌ها برپا خواهد شد.
علاقه‌مندان برای شرکت در این کارزار بزرگ، می‌توانند کتاب‌‌ها یا وسایل کمک‌آموزشی نو یا دست دوم خود را که قابلیت استفاده دارند، به نشانی تهران، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون، سالن نمایشگاه آورده و در راه‌اندازی 1000 کتاب‌خانه‌ی روستایی سهیم شوند.
بر اساس اعلام برگزارکنندگان، این کتاب‌ها بلافاصله پس از جمع‌آوری، طبقه‌بندی گروه سنی شده و بعد از اتمام هفته‌ی ملی کودک، با آماده‌سازی قفسه‌های مخصوص کتاب‌خانه‌ای، کار راه‌اندازی و تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس روستایی آغاز خواهد شد.
آمار اهدایی کتاب‌ها و وسایل کمک‌آموزشی این حرکت ملی نیز به‌طور روزانه در سایت کانون پرورش فکری به نشانی www.kanoonnews.ir اعلام خواهد شد.