تشریح رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی به کودکان

مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوری‌های نو در سازمان تبلیغات اسلامی از رویکردهای جدید این سازمان به کودک خبر داده و گفت با ابلاغ تمام مصوبات شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک به ادارات استان‌ها، آن‌ها در برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مربوط به کودکان همکاری می‌کنند.

حجت‌الاسلام احمد صحت‌قول در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با اشاره به این‌که سازمان تبلیغات اسلامی در تمامی روزهای هفته‌ی ملی کودک به ویژه در روز آخر که به «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» اختصاص یافته، با تمام ظرفیتش به میدان می‌آید، گفت با توجه به همزمانی با آغاز ماه محرم، جهت‌دهی برنامه‌های این نهاد به سمت محرم خواهد بود.
وی در تشریح این برنامه‌ها گفت: برنامه‌ی شیرخوارگان حسینی را برای اطفال داریم که احتمالا در جمعه‌ی اول محرم در سراسر کشور اجرا می‌شود. این حرکت یک نمادسازی برای اطفال در رابطه با ماه محرم است. در واقع بیشترین فعالیت‌های ما برای کودکان به خاطر نزدیکی به محرم مرتبط با این ماه خواهد بود. مثلاً تاترها و برنامه‌های آیینی‌ای که برای کودکان اجرا می‌کنیم با محوریت محرم برگزار خواهد شد.
این مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی در همین حال، در نقد و تحلیل برنامه‌ها و مناسبت‌های خاص کودکان گفت: به نظر من باید کار در حوزه‌ی کودک را روی خود کودک متمرکز کنیم نه درباره‌ی کودک. چراکه در کشور ما کارهای زیادی درباره‌ی کودکان انجام می‌شود.
صحت‌قول در همین زمینه تاکید کرد که هرقدر روی کودکی سرمایه‌گذاری کنیم، از سرمایه‌گذاری‌های بعدی در دوران بلوغ و جوانی کاسته خواهد شد و نتیجه‌ی آن هم چندین برابر است. چراکه طفل هر مقدار بزرگ‌تر می‌شود مقاومتش نسبت به بعضی موضوعات بیشتر می‌شود. لذا اگر بر تربیت در دوران کودکی متمرکز شویم بهترین بهره‌برداری را خواهیم داشت.
وی در مورد جایگاه کودک در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: در سازمان تبلیغات اسلامی برای کودکان دو نوع برنامه‌ داریم؛ برنامه‌هایی که مستقیما برای کودک است و برنامه‌هایی که در مورد کودک است. از برنامه‌هایی مخصوص کودکان می‌توانم به مجموعه انیمیشنی منطبق بر فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره کنم که در حال شکل‌گیری و تدوین است. موسسه‌ای مستقل در این زمینه فعالیت می‌کند و از نتیجه‌های آن یکی همین مجموعه‌ی «شکرستان» به عنوان یکی از تولیدات سازمان تبلیغات اسلامی است.
ساخت بازی‌های دیجیتالی توسط مجموعه‌ای در دل سایت تبیان، دیگر فعالیتی است که آقای صحت‌قول از آن یاد کرد و افزود: در این مجموعه نبردهای ایرانیان یا نبردها و شخصیت‌های اسلامی را گردآوری کرده‌ایم که 9 مورد است. این مجموعه با مضامین ملی، اسلامی، تربیتی و دفاع مقدس به تولید انبوه رسیده و حتی به بعضی از کشورهای دیگر هم صادر شده است.
ایجاد مهد کودک‌های قرآنی در حیاط حسینیه‌ها و بعضی از مساجد و امضای تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی برای صدور مجوز این مهدها، راه‌اندازی بخش ویژه‌ی کودک و نوجوان در سایت «تبیان» و امضای تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌ و پرورش برای تدوین «راه رشد»، کتاب‌های درسی، و آموزش مجازی از دیگر فعالیت‌هایی است که سازمان تبلیغات اسلامی برای کودکان انجام داده است.
مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی همچنین گفت که این سازمان، اردوهایی دارد به نام طرح ملی سپهر ایرانی که توسط موسسه فرهنگ تسنیم نور سازمان اجرا می‌شود و در این طرح در طول سال با بچه‌ها در ارتباط هستند.
وی افزود: برگزاری مسابقه‌ی نقاشی با موضوع‌های قرآنی در مرکز دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یکی دیگر از فعالیت‌های ما برای کودکان است.
وی در تشریح بخش دوم برنامه‌های این نهاد، یعنی درباره‌ی کودکان نیز گفت: برنامه‌ی ایجاد گفتمان‌های دینی در راستای تربیت فرزند که برای خانواده‌ها اجرا می‌شود. این طرح در سراسر کشور به‌صورت پرسش ‌و پاسخی اجرا می‌شود. علاوه بر آن، ارایه‌ی خدمات مشاوره‌ای با موضوع کودک به خانواده‌های آسیب‌دیده که به فضاهای دینی و سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه می‌کنند، از دیگر فعالیت‌ها در این بخش است.
سازمان تبلیغات اسلامی، یکی از سازمان‌هایی است که در برگزاری هفته‌ی ملی کودک با دیگر نهادها و سازمان‌ها همکاری دارد. هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر برگزار می‌شود که هر روز آن به یک موضوع کلی و سرفصل اصلی نیازهای این حوزه اختصاص یافته است. بر همین اساس با توجه به همزمانی با آغاز ماه محرم، «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» پایان‌بخش این هفته است.