حقوق کودکان در جنگ‌های اخیر خاورمیانه پایمال می‌شود

بیانیه‌ی روز جهانی کودک تصریح کرده است که کودکان زمانی لبخند می‌زنند که از سلامت جسم و روان و تمامی حقوق مربوط به خود برخوردار باشند.

بر اساس بیانیه‌ای در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی کودک با حضور وزیر آموزش و پرورش در تهران قرائت شد، کودکان زمانی به راحتی لبخند می‌زنند که در محیطی به دور از ترس و خشونت رشد سالمی داشته باشند، آن‌ها هرچه بیش‌تر در معرض هوای پاک، آب، گیاه و طبیعت بکر قرار گیرند و بازی کنند، شادترند.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسمی که با حضور نزدیک به هزار دانش‌آموز و عضو مراکز کانون با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران فرهنگی کشور در گرامی‌داشت روز جهانی کودک صبح پنج‌شنبه 16 مهر برگزار شد، بیانیه‌ای از سوی یکی از مربیان کانون به نمایندگی کودکان خوانش شد.
در این بیانیه با اشاره به میل پایان‌نا‍پذیر کودکان به یادگیری، آمده است: آموزش‌های اجباری اضطراب‌آور لبخند را لب‌های کودکان دور می‌سازد، این‌درحالی است که 57میلیون کودک در سراسر دنیا از آموزش محروم‌اند.
بر اساس این بیانیه، تنها در جنگ‌های اخیر در خاورمیانه و در کشورهای سوریه، یمن، لیبی و عراق، بیش از 9هزار مدرسه، برای تحصیل دیگر قابل استفاده نیست و این یعنی 13میلیون کودک از تحصیل محروم شده‌اند.
در این متن آمده است: یک میلیون و 200هزار کودک آواره‌ی سوری در کمپ‌ها زندگی می‌کنند و دست‌رسی محدودی به آب آشامیدنی، غذا و امکانات آموزشی دارند. باورش دشوار است اما این حقیقت دارد که 11هزار و 420 قربانی کودک محصول سه سال جنگ در سوریه بوده‌اند.
نویسندگان به بند 2 ماده‌ی 6 پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک که همه‌ی کشورها به جز 2 کشور به آن پیوسته‌اند، اشاره و تصریح دارند: در این بند درباره‌ی حق زندگی و حیات آمده است که کشورهای عضو این پیمان‌نامه بنیان‌های لازم برای بقا و رشد کودک و حمایت از او در برابر خشونت، سوء استفاده، بهره‌کشی و شرایط بد زندگی را تضمین می‌کنند.
این بیانیه تصریح دارد که در سال‌‌های اخیر بارها و بارها این پیمان‌نامه در جنگ‌های مختلف از سوی بزرگ‌ترها نقض شده است.
در ادامه‌ی بیانیه‌ی روز جهانی کودک هم‌چنین با اشاره به این مناسبت و هفته‌ی ملی کودک در ایران، نوشته شده که در چنین روز و هفته‌ای که ما برای کودکان‌مان جشن گرفته‌ایم، کودکان دیگری هستند که از وجود روز یا هفته‌ای به نام خود بی‌خبرند، آنان در خوش‌‌بینانه‌ترین حالت در کارگاه‌ها، خیابان‌ها و یا در خانه‌ها به کار مشغول و از حقوق اولیه‌ی یک کودک محروم‌اند.
بر این اساس، امنیت و سلامت جامعه در گرو داشتن کودکانی سالم است، پس این بیانیه اظهار امیدواری کرده است که سازمان‌های مسوول بتوانند به حقوق کودکان محروم رسیدگی کنند و کودکان آسیب‌دیده و بزه‌کار را با توجه و دقت بیش‌تر در حمایت عاطفی، تربیتی، و آموزشی خود قرار دهند.
در همین حال که نویسندگان این بیانیه آورده‌اند: ما به عنوان بزرگ‌سالانی که نسبت به کودکان‌مان اقتدار داریم، باید اطمینان داشته باشیم که امنیت، رفاه و آزادی کودکان‌مان مورد تهدید و تعرض قرار نخواهد گرفت و آنان در محیطی به دور از ترس و خشونت رشد خواهند کرد.