نهادهای مرتبط با کودکان را زیریک سقف گرد هم می‌آوریم

وزیر آموزش و پرورش در جشن روز جهانی کودک استفاده از فن‌آوری‌های نوین در بحث آموزش و پرورش را ضروری خواند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آیین گرامی‌داشت روز جهانی کودک با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون، فریدون عموزاده خلیلی رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و هزار کودک و نوجوان در سالن بزرگ مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری خیابان حجاب تهران برگزار شد.
در این مراسم وزیر آموزش و پرورش در سخنانی ضمن تبریک این روز به کودکان، به بیان ضرورت‌های حوزه‌ی آموزش و پرورش با توجه به نیازهای مختلف دانش‌آموزان پرداخت.
وی با اشاره به میزان اهمیت دوران کودکی و شکل‌گیری شخصیت کودک در این بازه‌ی زمانی گفت: نیازهای این دوران باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار بگیرد .چراکه اولین نکته‌ی قابل اهمیت در این حوزه توجه به برنامه‌ریزی مناسب با توجه به اقتضائات و تحولات محیط است.
او ادامه داد: خیلی از ما خاطرات دوران کودکی خود را به یاد داریم چرا که اتفاقات هفت سال اول به عنوان تجربه‌ای برای سال‌های بزرگ‌سالی است. با توجه به همین نیاز بود که در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش نیز دفتر پیش‌دبستانی آغاز به کار کرده است.
فانی اشاره کرد: اهتمام در تربیت همه‌جانبه‌ی کودک نکته‌ی مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. مهدکودک، پیش دبستانی، دبستان از یک طرف، خانواده از طرف دیگر، رسانه و صدا و سیما از سویی دیگر، و جامعه ارکانی هستند که اگر در این راستا به هم کمک نکنند، تربیت شکل نخواهد گرفت. لذا لزوم هماهنگی، همدلی و همکاری بین خانواده، محیط آموزشی و جامعه می‌تواند نقش موثری در این امر داشته باشد.
وزیر تاکید کرد که حقوق کودک، تامین حقوق این کودک و توجه به آن بحث بسیار مهمی است که در دولت آقای روحانی تحت عنوان حقوق شهروندی مطرح شده است.
فانی به توسعه‌ی مشارکت در آموزش و پرورش اشاره داشت و در ادامه سخنانش تعامل آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های فعال در حوزه‌ی کودک را ضروری خواند. او گفت: یقین داریم که اگر نهادها با آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همفکری و تعامل داشته باشند اثربخشی کار کودک افزایش خواهد یافت.
وی سخنان خود را این‌طور ادامه داد: امروز دانش‌آموزان و کودکان با وسایل الکترونیک، موبایل و فضای مجازی آَشنا هستند . لذا نهادها باید بتوانند از این تکنولوژی در تربیت کودکان استفاده کرد.
کتاب‌خوانی، گفت‌وگو و انشا تاکید دیگر وزیر آموزش و پرورش بودند. او توجه بر این مسایل را که پیش از این توسط آقای روحانی مطرح شده مساله‌ی قابل توجه خواند و گفت: کودکان و نوجوانان ما باید در سنین کودکی بیاموزند چگونه  گفت‌وگو کنند، چگونه تعامل داشته باشند و چگونه به اطراف خود حساس باشند.
براساس این گزارش فانی با ذکر دو نکته‌ی دیگر تحت عنوان ضرورت تعامل آموزش و پرورش با رسانه‌ها و آشنا کردن مخاطبان کودک و نوجوان با تحولات هنری و تربیتی به سخنان خود پایان داد.
او گفت: بایستی به تعامل آموزش و پرورش و کانون با سایر رسانه‌ها در حوزه‌ی کودک و نوجوان توجه داشت. صدا و سیما نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار و تربیت بچه‌ها دارد. پس می‌توان به این تعامل اندیشید. از سویی دیگر ما در کانون و مدارس بایستی دانش‌آموزان را با تحولات هنری و تربیتی آشنا کنیم و سواد هنری آنان را افزایش دهیم.
فانی سخنانش را با پرداختن به هدف غایی آموزش و پرورش در دولت یازدهم به پایان رساند: در دولت یازدهم تلاش داریم تا نهادهای مرتبط با کودکان و نوجوانان را زیر یک سقف گردآوریم تا با همراهی و همکاری یک‌دیگر هم‌افزایی مثبتی ایجاد شود.
مراسم گرامی‌داشت روز جهانی کودک همزمان با دومین روز هفته‌ی ملی کودک که نام «کودک، هنر و میراث فرهنگی» نام‌گذاری شده در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.