گشودن پنجره‌های کانون به روی اهالی قلم

هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، بهانه‌ای بود تا در نشست‌هایی سراسری، نویسندگان و شاعران میهمان جمع اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور باشند. نشست‌هایی که یا تحت عنوان «دو پنجره» دنبال می‌شدند، و یا به مناسبت این هفته طراحی و اجرا می‌شدند.

سیدآبادی در مشهد
علی‌اصغر سید آبادی در این هفته به مشهد رفت و در جمع اعضای کانون حضور یافت. او در سخنانی بر لزوم توجه بیش‌تر کودکان به ادبیات برای رهایی از سلطه‌ی فن‌آوری‌های نوین تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها سلطه‌گرند و مجالی برای تامل و تفکر کودک باقی نمی‌گذارند.
او با اشاره به نقش کتاب و ادبیات برای رهایی از سلطه‌ی فن‌آوری‌های نوین گفت: بازی‌های رایانه‌ای نیز کودکان را همراه خود پیش می‌برند بدون این‌که لحظه‌ای فرصت برای تفکر آن‌ها باقی‌ گذارند؛ اما ادبیات می‌تواند فرصت تفکر، استدلال، مخالفت و تصویرسازی ذهنی به بچه‌ها بدهد.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به علاقه‌ و وقت‌گذاری بیش از حد بچه‌ها در بخش رسانه‌ها و فضای مجازی ادامه داد: حتی فیلمی که از روی کتاب ساخته می‌شود گاهی تنها داستان و روایت فیلم‌ساز را نقل می‌کند، درحالی‌که یک رمان می‌تواند به اندازه‌ی تمام خواننده‌هایش، روایت و تصویر ذهنی بسازد.
او بچه‌ها را تشویق کرد که به کتاب‌خوانی توجه جدی‌تری نشان بدهند.
شعرخوانی عباسعلی سپاهی یونسی و لیلا خیامی شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان و طرح پرسش‌هایی از سوی مربیان و دانشجویان و اعضای کانون و پاسخ‌گویی علی‌اصغر سیدآبادی از دیگر بخش‌های این نشست بود.

هجری در سمنان
محسن هجری نیز در نشست ادبی دو پنجره در کانون سمنان حاضر شد و در سخنانی، بر دو نکته اساسی یعنی شجاعت نوشتن و شجاعت نقدپذیری تاکید کرد. در این نشست کتاب «چشم عقاب» نوشته‌ی محسن هجری با حضور 70 عضو نوجوان نقد شد.
هجری در بخش اول برنامه خطاب به اعضای شاعر و نویسنده، ابتدا بیوگرافی کوتاهی از خود بیان کرد و با اشاره به رزمنده‌بودنش گفت که سعی کرده است تا خاطرات جبهه‌ی خود را چه در صحنه، چه در پشت صحنه‌ی نبرد در داستانش نمود دهد.
او با اشاره به ارتباط مستقیمی که بین داستان و موضوع مقاومت و پایداری مردم در دوران جنگ بود خاطرنشان کرد: علاقه دارم نظر واقعی‌تان را درباره‌ی کتابم بیان کنید تا در آینده، داستان‌های بهتری برای مخاطبان کودک و نوجوان خود بنویسم.
وی آغاز نوشتن خود را از کلاس‌های انشا عنوان کرد و گفت: نویسنده از یک زاویه می‌نویسد، اما خواننده از زاویه‌ی دیگر به محتوا نگاه می‌کند. بی‌شک این دو زاویه نگاه با هم متفاوت است و وقتی یک نویسنده و یک مخاطب با هم ملاقات می‌کنند به نظر می‌رسد بهترین اتفاق ممکن در حال روی دادن است؛ چراکه دو زوایه‌ی نگاه متفاوت به یک‌دیگر برخورد می‌کنند و می‌توانند به نتایج مطلوب‌تری برسند.
در ادامه اعضا و مربیان حاضر در این نشست، سوال‌ها و نظرات خود درباره‌ی کتاب «چشم عقاب» را با نویسنده در میان گذاشتند و او نیز به سوالات ایشان پاسخ داد.

هاشمی در گز اصفهان
در یک برنامه‌ی دیگر ادبی، مرکز فرهنگی‌هنری گز در اصفهان نیز میزبان سید سعید ‌هاشمی بود. در این نشست اعضای کتاب‌خوان مرکز به نقد و بررسی کتاب «پیاده‌رو شلوغ است» پرداختند. حاضران در این نشست پیرامون ویژگی‌های شعر و مفاهیم شعر گفت‌وگو کردند و در ادامه، نویسنده‌ی کتاب نظرات خود را درباره‌ی محتوا و قالب اثر خود ارایه کرد.
در این نشست اعضا با مهارت سرودن شعر آشنا شدند تا با نقد کتاب بیش از پیش از تجربیات ارزشمند شاعران و نویسندگان بهره گیرند.

شعبانی در اردبیل
اسدالله شعبانی نیز در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی میهمان دو پنجره‌ی اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل شد. در ابتدای این برنامه ‌هاجر جمادیه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ضمن ارج نهادن به خدمت‌های فرهنگی و ادبی اسدالله شعبانی از شعر به عنوان عامل تلطیف روح و بال پرواز در دنیای خیال یاد کرد و گفت: کودکان با هنر پویا می‌شوند و در این میان شعر نقش به‌سزایی در شکوفا کردن اندیشه و تخیل کودکان دارد، و این پرورش و شکوفایی را مدیون شاعرانی چون اسدالله شعبانی هستیم.
اسدالله شعبانی نیز با اظهار خرسندی از حضور در جمع اعضای ادبی کانون با اشتیاق پای نقد آن‌ها نشست. وی بعد از شنیدن نقد کودکان و نوجوانان گفت: به کودکان یاد دهیم از اظهار نظر مطلق دور شوند و بگویند نظر من این است، چراکه نوشته‌ی بد مطلق یا خوب مطلق وجود ندارد و نظر در مورد آثار ادبی همواره نسبی است.
این شاعر در ادامه خاطرنشان کرد: انسان‌ها در جریان تمرین و تلاش ساخته می‌شود، حوزه‌ی نوشتن و خلق اثر ادبی هم از این قاعده مستثنی نیست. اما کار با کودک هم به تمرین و تلاش نیاز دارد هم به فهم دنیای کودکی و آشنایی با ویژگی‌های آن، چراکه کودک در سال‌های مختلف زندگی خود نیازمند نوع متفاوتی از اثر هنری و شعر است.
اسدالله شعبانی در مورد پیچیدگی بعضی از شعرهایش که در نقد اعضای ادبی به آن اشاره شده بود گفت: اعتقاد دارم در یک اثر ادبی حتی شعر، نباید همه‌چیز را به صورت مستقیم و آشکار به مخاطب بگوییم؛ گاهی نگفتن عین گفتن است. باید بخش‌هایی را به عهده‌ی مخاطب خود بگذاریم تا با کمک نمادها و نشانه‌ها به دنبال کشف برود و منظور شاعر را بفهمد و چون کودکان و نوجوانان دارای نیروی تخیل قوی هستند حتما در این مسیر چیزهایی بیش‌تر از آن‌چه که مدنظر شاعر است خواهند یافت.

محقق در کهگیلویه و بویراحمد
جواد محقق نیز میهمان یک نشست ادبی در کانون بود؛ نویسنده‌ی کتاب «خواب خوب» در نشستی در جمع اعضای ادبی کانون کهگیلویه و بویر احمد حضور یافت. این نوسینده و شاعر در نشست با اعضای فعال ادبی و عضو کارگاه‌های شعر و داستان مراکز کانون استان، ابتدا از تجربیات ادبی خود سخن گفت. در این نشست که در مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی دو یاسوج برگزار شد، بچه‌ها آثار خود را خوانند و محقق نیز در خصوص این آثار با اعضا سخن گفت.
در بخش بعدی، نقد و بررسی کتاب شعر «خواب خوب» توسط اعضای کانون صورت گرفت و محقق صبحت‌های مخاطبانش را شنید.

خرامان در تهران
مصطفی خرامان نیز با حضور در مرکز شماره‌ی 43 کانون در شهر تهران، با اعضای این مرکز به گفت‌وگو نشست. در این نشست نویسنده‌ی کتاب «آرزوی سوم» که توسط انتشارات کانون منتشر شده، درباره‌ی این اثر و محتوای آن سخن گفت. خرامان همچنین از خاطرات دوران کودکی گفت و یادآوری کرد که در کتاب‌خانه‌ی مسجد با دنیای ادبیات آشنا شده و نوشتن را انتخاب کرده است.
سپس اعضا پرسش‌های خود را از این نویسنده پرسیدند که پاسخ‌های او را به همراه داشت.

پریرخ در اصفهان
اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان اصفهان نیز در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در حضور زهره پریرخ، کتاب «لولو پشمالو، کرم کوچولو» را نقد کردند. در این نشست، ابتدا نویسنده‌ی کتاب در پاسخ به اعضای کانون توضیح داد که اسم کتاب را از اسم‌های محلی منطقه‌ی زادگاه خود در خراسان گرفته است. منظور از لولو یک موجود ترسناک نیست بلکه از لولیدن به معنی خزیدن گرفته شده است. در این اثر کرم روی دوش یک پرستو می‌رود و پرواز می‌کند.
او گفت: مضمون اصلی کتاب از علاقه‌ی نویسنده به حرکت، تغییر مکان و سفر به جاهای دیگر برگرفته شده و هدف از نوشتن این داستان واداشتن خوانندگان به تامل و فکر بیش‌تر و اندیشیدن و کشف علت پدیده‌هاست.
به اعتقاد نویسنده‌ی این کتاب، هرکس که فکر و احساسش را می‌نویسد نویسنده است و انتخاب‌های ما را در نویسندگی دلبستگی‌های ما به چیزهای نزدیک‌مان مانند محل زندگی‌مان شکل می‌دهند.
به عقیده‌ی وی، بچه‌ها برای نویسنده‌شدن باید بسیار تلاش کنند و به تعبیری کفش آهنین پا کنند و عصای آهنین دست بگیرند. او تاکید کرد که مطالعه کردن و نوشتن بسیار، راه نویسنده شدن است و می‌توان به علاقه‌مندان نویسندگی پیشنهاد کرد که خاطرات خود را بنویسند.

رحماندوست در خراسان‌جنوبی و هرمزگان
اما دیگر نشست‌های مهم این هفته، سفر چندروزه‌ی مصطفی رحماندوست به دو استان خراسان‌جنوبی و هرمزگان بود. او در جریان سفرش به بیرجند و با حضور در نمایشگاه کتاب بیرجند، یکی از امضاکنندگان «عهدنامه‌ی دوستی با کتاب» شد. سپس به کانون آمد و در نشست دو پنجره، در جمع کانونی‌ها شرکت کرد.
او در این نشست خطاب به اعضای واحد آفرینش‌های ادبی گفت: نگاه شاعر به اطرافش باید نگاهی تازه باشد، باید گوش‌هایش و چشم‌هایش بزرگ شود تا بهتر ببیند و بهتر بشنود.
او که به نقد «بابا آمد نان آورد» آمده بود، گفت: همه می‌پرسند این‌همه سوژه را برای شعر گفتن از کجا می‌آوری؟ و پاسخم این است شاعر باید نگاهی متفاوت و تازه به اطراف و موضوعات داشته باشد وگرنه همه‌ی مردم همه‌چیز را می‌بینند.
رحماندوست تاکید کرد: برای داشتن نگاهی متفاوت و تازه باید کتاب خواند.
او تعریف کرد که زمانی که به آلمان و فرانسه سفر کرده بودم، حقیقتی دیدم که جای آن در این‌جا خالی است؛ آن‌جا مردم در مترو و اتوبوس هم کتاب می‌خوانند.
او به بچه‌های کانون گفت: این‌که همه‌ی شما خوب صحبت می‌کنید نتیجه‌ی خواندن کتاب است و کتاب‌خواندن در محیطی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دیگر محیط‌ها فرق می‌کند. این‌جا احساس می‌کنید فردی با شماست که لبخند می‌زند و با شما راه می‌رود و کتاب می‌خواند.
در این ویژه‌برنامه، همچنین از نامه‌ی مصطفی رحماندوست که 22 سال پیش برای مدیرکل خراسان‌جنوبی که در آن مربی بود، نوشته بود، رونمایی شد.
مصطفی رحماندوست، بعد از خراسان‌جنوبی به هرمزگان رفت و میهمان دانش‌آموزان مدارس بندرعباس شد. او در دیداری صمیمانه با کودکان هرمزگانی داستان دو لاک پشت و چند شعر از آثارش را برای کودکان خواند.
این شاعر و نویسنده کشور ضمن بیان خاطرات کودکی، مطالعه‌ی کتاب را بهترین لذت دوران کودکی خود عنوان کرد و گفت: در کودکی علاقه‌ی زیادی به مطالعه داشتم و یکی از دلایل موفقیت خود را خواندن زیاد کتاب می‌دانم.
وی ضمن تاکید به خواندن کتاب به دانش‌آموزان گفت: کسانی که بیش‌تر کتاب می‌خوانند با فکرشان بر دیگران تسلط می‌یابند و به نسبت دیگران موفق‌تر خواهند بود.
در بخش دیگر این برنامه دانش‌آموزان و اعضای کانون حاضر در سالن شعر انار (صد دانه یاقوت) را هم‌صدا خوانند.
وی در نشست ادبی «دو پنجره» نیز در کانون بندرعباس حضور یافت و بار دیگر تاکید کرد که دلبستگی به دنیای کودکی و الهام گرفتن از زندگی آن‌ها موضوع شعرها و داستان‌هایی است که خلق می‌کند.
در این نشست دو کتاب «بازی با انگشت‌ها» و «خاله بازی» از سوی اعضای کانون نقد و بررسی شد.

توزنده‌جانی در مشهد و نیشابور
جعفر توزنده‌جانی هم به استان کودکی خود سفر کرد و در چند برنامه در مشهد و نیشابور حضور یافت.
در اولین برنامه، که به نقد و بررسی کتاب «کرمی که هیولا شد» اختصاص داشت، اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری مشهد با حضور نویسنده‌ی کتاب درباره‌ی این اثر سخن گفتند. این برنامه در مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 4 مشهد برگزار شد و 100 نفر از اعضای نوجوان مراکز مشهد در آن حضور داشتند.
در آغاز این نشست، جعفر توزنده‌جانی در گفت‌وگو با اعضا از آن‌ها خواست به اتفاقات محیط پیرامون خود حساس باشند و از آن‌ها ایده بگیرند. او گفت: در واقع من در نوشتن بسیاری از داستان‌هایم از محیط پیرامون خود و از روابط آدم‌ها وام می‌گیرم و نمونه‌ی آن در کتاب «میهمانی دیوها» نیز به چشم می‌خورد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید داستان این کتاب را از لابه‌لای داستان‌هایی که در کودکی خود در نیشابور و از زبان افراد فامیل شنیده بودم نوشته‌ام.
این نویسنده در ادامه به صحبت‌های اعضا در رابطه با کتاب «کرمی که هیولا شد» گوش کرده و در مواردی توضیحاتی را برای کودکان ارایه داد.
در روز بعد نیز این نویسنده میهمان اعضای مراکز سه‌گانه‌ی کانون در نیشابور شد تا در جلسه نقد «چرا دریا عصبانی شد؟» شرکت کند.
در این نشست که با حضور کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان و همراهی اعضا و مربیان مراکز سه‌گانه و نیز برخی چهره‌های ادبی و فرهنگی نیشابور برگزار شد، بیش از 70 نفر حضور داشتند و به نقد و بررسی آثار نویسنده و خصوصا کتاب «چرا دریا عصبانی شد؟» پرداختند.

پاک و اونق در خراسان‌شمالی
در خراسان شمالی نیز نشست نقد کتاب «روباه دم بریده» با حضور عبدالله صالح پاک نویسنده‌ی کتاب، دانش‌آموزان و اعضا و کارشناسان و مربی در مرکز فرهنگی‌هنری بجنورد برگزار شد.
در این برنامه، آقای پاک خطاب به دانش‌آموزان و اعضای کانون از ترتیب انتشار مطالب سخن گفت و یادآور شد که نوشته‌ها باید با آگاهی و تکرار و تمرین باشد و پس از ارسال به نشریات و بعد از بررسی ضعف‌ها و نقص‌ها آماده برای چاپ شود.
او با اشاره به محتوای اثرش، از تداوم کار جمع‌آوری و تدوین افسانه‌های مردم اقوام ایران خبر داد و گفت: کار تدوین این اثر حدود شش سال طول کشید. «روباه دم بریده» نیز افسانه‌ای است که کانون پرورش فکری جهت بازنویسی در اختیار من قرار داد.
در این نشست، روایت کتاب «گرگ آوازه‌خوان» به زبان ترکمنی توسط یکی از اعضا، برگزار شد و کارگاه نویسندگی برای اعضا با الهام از داستان «پرچین خیال» بخش دیگر مراسم را تشکیل داد. گرگ آوازه‌خوان از دیگر آثار صالح پاک در حوزه‌ی افسانه‌های ترکمن‌صحراست که به صورت کتاب دوزبانه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
کتاب‌خانه سیار روستایی غلامان نیز مهمان اعضای نوجوانش با عبدالرحمن اونق نویسنده‌ی رمان «چوپان کوچک» بود. عبدالرحمن اونق در این برنامه خطاب به نوجوانان گفت: انجمن های شعر می‌توانند بستر و زمینه‌ی خوبی برای شعرای جوان ایجاد بکنند.
نویسنده‌ی رمان «چوپان کوچک» با تاکید بر این‌که در حال گذر از دوران گذار هستیم، ادامه داد: باید خیلی تمرین کنیم تا تصمیم جمعی اتخاذ بکنیم، جلسات ادبی باید با فکر جمعی اداره شود.
وی با اشاره به تجربیات آغازین خود در زمینه‌ی نویسندگی، گفت: کسی که به حرفه‌ی نویسندگی علاقه‌مند است باید تمام فکر و ذهنش منحصر به نوشتن باشد تا به تدریج تجربه‌ی لازم را به دست آورد.
در این برنامه بعد از پرسش و پاسخ با نویسنده، اعضا بر اساس رمان «چوپان کوچک» به زبان محلی کرمانجی قصه‌گویی کردند و سپس کتاب «گور اغلی» نیز به زبان محلی ترکی قرائت شد.
در این نشست علاوه بر مدیرکل کانون استان، کارشناس فرهنگی و رییس شورای اسلامی شهر، نوجوانان دبیرستان دخترانه‌ی شبانه‌روزی «اسماء غلامان» میزبان این نویسنده کودک بودند.

اکبرپور در هرمزگان
در این هفته همچنین احمد اکبرپور هم به هرمزگان رفت و در چند نشست با اعضا و مربیان کانون شرکت کرد. او در کارگاه تخصصی «فواید ادبیات در پرورش تخیل کودکان» با حضور مربیان و دبیران ادبیات شهرستان میناب استان هرمزگان گفت: تخیل کودکان رمز موفقیت آن‌ها در زندگی اجتماعی است و برای تقویت و رشد آن باید بیش‌تر هزینه کرد.
وی با اشاره به شیوه‌ی تربیت سنتی (پدرسالاری و فرزندسالاری) به عنوان یک سنت اشتباه در ادبیات فرزندپروری افزود: آگاهی نداشتن برخی افراد از ادبیات کهن، قصه‌ها و رمان‌هایی که سینه به سینه نقل می‌شد موجب فراموشی این حکایت‌ها و داستان‌های بومی و محلی شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: ادبیات یکی از مولفه‌هایی است که بر سلامت روانی کودکان تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را از حالت تنهایی به اجتماعی بودن تغییر می‌دهد.
اکبرپور همچنین در کارگاه دیگری با عنوان «سوژه‌یابی» برای داستان کودک و نوجوان در مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهرستان میناب حضور یافت و خطاب به نوجوانان علاقه‌مند گفت: برای نوشتن بهتر است محیط خود را بهتر بشناسیم چراکه نویسنده هرچه با محیط داستان مانوس‌تر شود بهتر می‌تواند خود را با داستان وفق دهد.
وی با بیان این‌که فضاسازی در داستان‌نویسی بسیار با اهمیت است افزود: پس از انتخاب سوژه که نخستین جرقه‌ی ذهنی است، نویسنده سعی می‌کند پیرامون آن، اتفاقات جالب و جاذبی را که در ذهن دارد به صورت داستان بیان کند.
وی در ادامه اظهارداشت: بهتر است سوژه‌هایی که برای داستان انتخاب می‌کنیم جالب باشد تا بتواند در داستان، کشش لازم را برای نوشتن ایجاد کند.
او در کانون باباحیدر نیز در نقد رمان «لحظه‌های سکسکه» دوپنجره شرکت کرد و با اعضا سخن گفت.

راستی در تهران
مجید راستی، نویسنده و دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز میهمان مرکز شماره‌ی 27 کانون استان تهران شد. این برنامه با خواندن متنی توسط سارا مستغنی مربی مرکز و با حضور 30 عضو نوجوان آغاز شد. این نویسنده در ابتدا توضیح داد که نخستین کتابش را در سال 1351 زمانی که دانش‌آموز دبیرستان بوده نوشته و در سال 1355 با عنوان «پسرک و خورشید» منتشر شده است.
وی خطاب به اعضا تاکید کرد: همیشه سعی کنید دفتری برای نوشتن خاطرات روزمره داشته باشید تا بتوانید خلاقیت نوشتن را در خود تقویت کنید. به شما توصیه می‌کنم همیشه کتاب بخوانید و عضو کتاب‌خانه باشید تا همواره به کتاب که دوست همیشگی شما است دسترسی داشته باشید.

مرادی در لرستان
ویژه‌برنامه‌ی عصری با شعر نیز به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون لرستان طراحی و با حضور اعضای کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی‌هنری خرم‌آباد برگزار شد. در این برنامه کتاب «کلاغ سه شنبه» با حضور تعدادی از اعضای فعال کارگاه‌های ادبی مراکز خرم‌آباد و مهدی مرادی مولف کتاب نقد شد.
مهدی مرادی در ابتدای این نشست با بیان این نکته که ادبیات کودک و نوجوان در بعد از انقلاب اسلامی رشد چشم‌گیری داشته گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بدون این‌که به دنبال سود مادی باشد در راه ارتقای ادبیات کودک و نوجوان تلاش می‌کند.
این عضو قدیمی کانون شهرستان اهواز، به اعضایی که می‌خواهند نویسنده شوند توصیه کرد که دید تازه‌ای به پدیده‌های پیرامون خود داشته باشند: کتاب بخوانید و به فرهنگ خود و استان‌های اطراف‌تان توجه نشان دهید.
در بخش بعدی این جلسه هم، اعضا نقدها و پرسش‌های خود را بیان داشتند و نویسنده‌ی کتاب به آن‌ها پاسخ داد.

موزونی در همدان
رضا موزونی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه و نویسنده‌ی کتاب «یخی که عاشق خورشید شد» به همدان رفت و میهمان نشست نقد و بررسی کتابش شد.
در این برنامه اعضای ادبی مراکز پنج‌گانه‌ی همدان و مریانج با حضور در سالن گالری مرکز شماره‌ی یک همدان به نقد و بررسی کتاب «یخی که عاشق خورشید شد» پرداختند.

عبدی در چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان
عباس عبدی نویسنده‌ی «روز نهنگ» نیز در نشستی با اعضای شاعر، نویسنده و دانش‌آموزان علاقه‌مند در مرکز کانون فرخ‌شهر استان چهارمحال و بختیاری شرکت کرد. او در ابتدای این برنامه در سخنانی گفت که یکی از عوامل آشنایی با زندگی مردمان مختلف، سفر و تنوع زیست محیطی است.
عبدی نزدیک شدن به فضای واقعی داستان را در سایه‌ی تجربه‌ی زیست محیطی دانست و ادامه داد: شما نمی‌توانید بدون این‌که جایی یا چیزی را دیده باشید در موردش به خوبی توصیف و فضاسازی کنید.
وی در ادامه خطاب به نوجوانان گفت: برای تمرین نویسندگی همواره دفترچه‌ی یاداشتی داشته باشید و خاطرات روزانه‌ی خود را در آن ثبت کنید چراکه گاهی در محیطی که زندگی می‌کنید اطلاعات زیادی وجود دارد که نوشته نشده و شما باید هنرمندانه، اطلاعات بومی خود را پیدا کنید و در موردشان بنویسید.
این نویسنده در مورد نگاه خود در رمان «روز نهنگ» یادآور شد که این نوع نگاه در داستان‌نویسی بومی حاصل زندگی در کنار مردم و حس درد مشترک با آن‌هاست. او افزود: نوشتن امری سهل و ممتنع است، زمانی که ما شروع به نوشتن می‌کنیم می‌بینیم که چه‌قدر حرف برای گفتن داریم که نوشتن آن‌ها برایمان مشکل است.
در ادامه نیز اعضا، مربیان و میهمانان حاضر در نشست پرسش‌ها و نظرات خود را با نویسنده‌ی این کتاب مطرح کردند.
عبدی همچنین در روزی دیگر، میهمان کانونی‌ها و جمعی از علاقه‌مندانش در آموزش و پرورش شهرستان زابل شد و درباره‌ی داستان‌نویسی سخن گفت.
وی در جمع کانون در حوزه‌ی مراکز فرهنگی‌هنری سیستان نیز حضور یافت و با اعضا سخن گفت.

تولایی در کردستان
حسین تولایی هم میهمان نشست ادبی دوپنجره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان بود. او در سخنانی با اعضا، نگاه متفاوت به دنیای پیرامون را یکی از عوامل کشف‌های شاعرانه دانست. و گفت: علاوه بر داشتن این نوع نگاه، کتاب‌خوانی زیاد و پیوسته نیز عامل دیگری است که کمک می‌کند تا از کشف‌های دیگران آگاهی یابیم.
وی در پاسخ به پرسش نوجوانان درباره‌ی این‌که آثار خود را قبل از چاپ چندبار بازخوانی و بازنویسی می‌کند، گفت: هر اثری که خلق می‌شود باید بارها و بارها بازخوانی و ویرایش شود و من نیز بارها و بارها شعرهایم را دوباره‌خوانی می‌کنم و حتی گاهی برای همسرم و دیگر نزدیکانم نیز می‌خوانم تا آن‌ها آن را نقد کنند.
تولایی همچنین در پاسخ به نقد بچه‌ها در مورد عشق و دوستی اشیا در کتاب «چند شاخه حرف بزنیم» یادآور شد که دوستی یکی از قشنگ‌ترین اتفاق‌های زندگی هر انسانی است و به اعتقاد او چراغ دنیا به وسیله‌ی دوستی‌ها روشن نگه داشته می‌شود.
در این جلسه، این شاعر پس از شنیدن برخی آثار نوجوانان و صحبت در مورد آن‌ها توصیه کرد که کتاب زیاد بخوانند چراکه کتاب، دوستی است که بدون هیچ انتظاری هرچه که دارد به شما می‌بخشد و مطالعه، اولین تمرین نویسندگی است.
وی همچنین بعد از سنندج به مریوان رفت و در نشست دیگری با نوجوانان در مرکز فرهنگی‌هنری کانون حضور یافت. در این جلسه نیز در پاسخ به یکی از بچه‌ها در مورد انتخاب اسم برای شعرها گفت: گاهی وقت‌ها اسم همراه شعر می‌آید و برخی مواقع نیز انتخاب آن سخت می‌شود اما اسم شعر، جزوی از خود شعر است که اگر در گوش خودت زمزمه کنی اسم آن پیدا می‌شود.
وی در پایان این نشست نیز ضمن دعوت بچه‌ها به مطالعه از آن‌ها خواست تلاش ‌کنند فکر و اندیشه‌ای را که پشت هر اثر وجود دارد را پیدا کنند چراکه اندیشه یکی از مظاهر ادبیات و هنر است و اگر اثری از این ویژگی برخوردار نباشد به دل نمی‌نشیند.
حسین تولایی در سومین نشست ادبی این استان نیز میهمان اعضای نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری سروآباد استان کردستان شد.

شعبان‌نژاد در بوشهر
افسانه شعبان‌نژاد نیز در نشست ادبی دو پنجره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر شرکت کرد. او در این نشست طی سخنانی، از نوجوانان خواست به عنوان مخاطب کتاب به لایه‌های زیرین در شعرها و داستان‌ها توجه بیش‌تری نشان دهند.
این شاعر گفت که شعر و قصه روح دارد و باید به یاد داشته‌ باشیم که غم و شادی همواره در اطراف ما وجود دارد. شعبان‌نژاد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان بوشهر افزود: دوست دارم بیش‌تر شنونده باشم و نظرها و نقدهای بچه‌ها در مورد آثارم را بشنوم.
این نشست به نقد کتاب «یک شعر بی‌طاقت» اختصاص داشت و اعضا نیز درباره‌ی این اثر سخن گفتند.
شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در ادامه پس از شنیدن نقدهای نوجوانان در مورد کتاب «یک شعر بی‌طاقت» یادآور شد: یکی از نکاتی که در این مجموعه بر آن تاکید داشتم توجه به محیط زیست بود و از شما نیز درخواست دارم به مسایل مختلف در اطراف خود بیش‌تر توجه داشته باشید.
این نشست در دو نوبت صبح و بعد ازظهر در سالن آفرینش مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی دو کانون در ساحل زیبای خلیج فارس برگزار شد.


ایبد در تهران
مرکز شماره‌ی 20 کانون در تهران نیز در برنامه‌ای به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، میزبان طاهره ایبد بود. وی در این برنامه درباره‌ی نوشتن و نویسنده شدن برای اعضا نکاتی را مطرح کرد. بچه‌ها نیز سوالات خود را مطرح کردند. همچنین مربی مسوول مرکز از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای او گفت و مربی فرهنگی مرکز برای اعضا شاهنامه‌خوانی داشت.
سپس این نویسنده نمونه‌هایی از داستان‌های کوتاه خود را برای حاضران خواند و در ادامه اعضا در بخش کارگاهی حضور یافتند و داستانی کوتاه نوشتند.

اسلامی در نیشابور
مریم اسلامی شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان نیز در نشست ادبی دو پنجره در جمع اعضای مراکز نیشابور حضور یافت و با آن‌ها به گفت‌وگو پیرامون آثارش پرداخت.
در این نشست، اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین بچه‌های همشهری خود گفت: بهترین و زیباترین خاطره‌های من از کانون در مراکز نیشابور و در ارتباط با اعضا و مربیان آن شکل گرفته و من هیچ‌وقت روزهای خوش حضور در نیشابور را از یاد نخواهم برد.
شاعر «صدای بال لک‌لک‌ها» خطاب به اعضا گفت: نگاه کردن درست و دقیق به پیرامون و مسایل و رخدادهای زندگی بهترین راهنما در سرودن اشعار و نوشتن داستان‌های من است و هیچ‌یک از آن‌ها از زندگی جدا نیست.
اسلامی در ادامه افزود: حفظ حال و هوای کودکی و زنده نگه‌داشتن کودکی در ذهن و اندیشه، عامل اصلی این ارتباط و این نگاه است. من هنوز خود را کودکی می‌دانم که همچنان به کشف جهان پیرامونش مشغول است. از دیگر سو ارتباط زیاد با کودکان این مساله را تقویت می‌کند.
دکتر مصطفی بلوکی مشاور برنامه‌ریزی معاون استاندار و فرماندار نیشابور و تعدادی از شاعران و فعالان عرصه‌ی ادبیات نیز در این نشست حضور داشتند.
این شاعر همچنین در نشست دوپنجره در قزوین نیز حضور یافت.

تربن در گلستان
عباس تربن، شاعر و روزنامه‌نگار نیز به استان گلستان رفت و در برنامه‌ی دوپنجره که به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، در جمع اعضای مراکز فرهنگی‌هنری گنبد و گرگان حاضر شد.
در این نشست که جمعی از نوجوانان علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوان‌های برتر به همراه مربیان خود از تمامی مراکز استان حضور داشتند ابتدا مدیرکل کانون حضور نویسندگان و شاعران در استان گلستان را بیان‌گر عزم جدی کانون برای پاسخ‌گویی به نیاز واقعی مخاطبان برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا شوق و ذوق به مطالعه در کودکان و نوجوانان به واسطه‌ی دیدار و گفت‌وگو با این شاعران و نویسندگان بیش از پیش تقویت شود.
در ادامه عباس تربن شاعر حوزه‌ی نوجوان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نوجوانان، از اعضای کانون خواست تا با حضور در مراکز فرهنگی‌هنری، دوستی خود را با کتاب محکم‌تر از گذشته کنند. او از عضویت خود در مراکز 29 و 6 کانون و همچنین عضویت مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل علاقه‌مندی به شعر و شاعری نام برد.
در ادامه با او اعضا درباره‌ی شعرهایش سخن گفت.

شهرها و نویسندگان دیگر
در این هفته در دیگر مراکز نیز میهمانانی از میان اهالی قلم حضور یافتند. در مراکز مختلف استان، بسیاری از نویسندگان حضور یافتند و برای اعضای قصه و شعر خواندند.
شعبان‌نژاد به سولقان رفت و جمشید خانیان به اهواز، و علی بابک نیک‌طلب، محمود برآبادی، شهرام شفیعی و چند نویسنده و شاعر دیگر میهمان مراکز مختلف کانون شدند.

گزارش از کیان جوادی، منتشر شده در ماهنامه‌ی 30 آذر 1394