قصه‌‌گویی برای کودکان؛ دست کم یک بار در هفته

جعفر ابراهیمی نویسنده شاعر کتاب‌های کودک و نوجوان به پدر و مادرها توصیه کرد دست‌کم در طول هفته یک بار برای کودکان‌ خود قصه ‌بگویند یا شعر و لالایی برای آن‌ها بخوانند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی در آستانه برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در عین‌حال با تاکید بر تاثیر عاطفی روش‌های قدیمی قصه‌گویی قدیمی در مقایسه با شیوه‌های نوین - که به کمک وسایل ارتباطی جدید به کودکان صورت‌می‌گیرد، تاکید کرد که  هر شیوه‌ای تاثیر خود را برجای خواهد گذاشت اما پدرها و مادرها باید هم‌چنان برای بچه‌ها قصه‌ بگویند.
به اعتقاد این شاعر و نویسنده ادبیات کودک ونوجوان، هدف قصه‌گویی تربیت نیست اما قصه‌گو با تقویت تخیل در مخاطب و لذت بردن از زیبایی‌ها، بالا بردن سطح زیبایی‌شناسی و فراهم آوردن زمینه‌ای مناسب برای هم‌زاد‌پنداری در قصه، می‌تواند آن را به ابزاری موثر و مفید در تربیت کودک و نوجوان تبدیل ‌کند.
ابراهیمی در ادامه از قصه و قصه‌گویی به عنوان فعالیتی تاثیر‌گذار در علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و مطالعه نام برد.
او با تاکید بر تاثیر انکار‌ناپذیر قصه و قصه‌گویی در هدایت و علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌خوانی و مطالعه گفت: تاثیر قصه‌گویی بر میزان مطالعه در کودکان از دو منظر قابل بررسی است، اول اینکه آنچه در بسیاری از کتاب‌ها به عنوان داستان آمده است در واقع ریشه در ادبیات شفاهی نظم و نثر قدیم دارد و می‌توان گفت قصه و کتاب هر دو به سوی یک هدف حرکت می‌کنند.
وی در منظر دوم تاثیر قصه‌گویی بر علاقه‌مندی کودکان به کتاب‌خوانی به ادبیات مکتوب اشاره کرد و گفت: داستان‌هایی که از متون کهن ادبیات به صورت خلاقانه بازنویسی و بازآفرینی شده‌اند بی‌شک جذاب‌تر از داستان‌های دیگر است و وقتی در قالب قصه ارایه می‌شود بیشتر مورد توجه کودکان قرار گرفته و باعث هدایت آن‌ها به سمت مطالعه ادبیات کهن می‌شود.
این نویسنده کتاب‌های کودک در ادامه سخنان خود قصه را ابزاری برای تقویت توانایی کودک برای مواجهه با مسایل زندگی نام برد و افزود: کودک با شنیدن قصه آرزوهای خود را می‌سازد، بسیاری از ناراحتی‌های روحی و نگرانی‌های خود را با شنیدن قصه بر طرف می‌کند و گاه با گذاشتن خود به جای شخصیت‌های قصه تجربه‌های ارزشمندی در درون خود می‌اندوزد.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 27 تا 30 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار‌ می‌شود.