حضور قصه‌گویان خارجی، دریچه‌های تازه‌ می‌گشاید

خارجی‌ها می‌توانند در حوزه قصه‌گویی دریچه‌های تازه و زوایای متفاوتی را به روی قصه‌گویان ایرانی باز کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قصه‌گوی شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از استان آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب گفت: حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره بهترین راه برای آشنایی نزدیک با اقوام، فرهنگ‌های ملل مختلف و مشترکات فرهنگی است.
فاطمه محمودی افزود: یکی از خاطرات شیرینی که هر فردی در زندگی تجربه‌ کرده است دورهم نشینی‌ها و شنیدن قصه‌‌های پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها است که خود محرکی برای انتقال این تجربه‌های شیرین به آیندگان و آشنایی آن‌ها با برخی ارزش‌ها، فرهنگ‌ها، باید‌ها و نباید‌ها است.
وی اضافه کرد: در تمام دوره‌های زندگی، ارزش‌های انسانی پسندیده و زشتی‌ها و پلیدی‌ها به شیوه‌های مختلف در قالب قصه‌ها و داستان‌ها مطرح شده است که یکی از غنی‌ترین منابع آن متون کهن است که همواره می‌توان با تطبیق آن‌ با فرهنگ زمان خویش، قصه‌هایی متناسب زمان و خوشایند و ملموس‌تر برای کودکان خلق کرد.
قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره هجدهم هم‌چنین یادآور شد: اگر هر ملتی فرهنگ‌ها، گویش‌ها، قهرمانان و پهلوانان خود را مورد ارزش و احترام قرار ندهد بی‌گمان فرهنگ‌ها گویش‌ها و قهرمانان دیگر ملت‌ها با اعتقاد‌ها و فرهنگ‌های خودشان فرزندان ما را به طرف خود سوق خواهند داد.
وی اضافه کرد: از تاثیر قصه در ترویج فرهنگ صلح و دوستی در میان اقوام همین بس که عشق همواره زیبا و پلیدی در همه جای دنیا زشت است و باید تلاش کنیم با تکیه بر ارزش‌های انسانی ‌صلح و دوستی را در قصه‌ها به هر زبانی و در هر مکانی به کودکان بازگو کنیم تا آن‌ها با همسان‌سازی خود با شخصیت‌های قصه‌ها این ارزش‌ها را در عمق وجودشان نهادینه کنند.
این قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره تاکید کرد: شرکت در جشنواره‌ها همواره موجب ارتقای سطح قصه‌گویی بوده است و این امکان را ایجاد کرده تا قصه‌گویان بتوانند از نزدیک با هم تعامل و تبادل تجربه داشته باشند.
محمودی در پایان برپایی جشنواره قصه‌گویی را دلیل ارزش بالای این هنر دانست و خاطرنشان کرد: شاید اگر  جشنواره جنبه رقابت نداشته باشد، قصه‌گویان بدون استرس و با فراغ بال و خیالی راحت می‌توانستند از قصه‌گویی دیگر دوستان خود بیشتر استفاده کنند و آموزش ببینند اما استرس رقابت، این امکان را کاهش می‌دهد.