تقویت هم‌گرایی اجتماعی در کودکان با قصه‌گویی

یک قصه‌گوی استان آذربایجان‌غربی بر تاثیر مثبت قصه‌گویی در تقویت هم‌گرایی و روح تعامل در کودکان تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ایوب افشاری‌نژاد قصه‌گوی آزاد شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از شهر تکاب، این هنر ارزشمند را تقویت‌کننده هم‌گرایی اجتماعی و هم‌افزایی مثبت با افراد جامعه در کودکان دانست و نقش موثر آن در تحکیم خانواده را کم رقیب دانست.
این قصه‌گوی آزاد در قسمتی از سخنان خود تقویت مهارت گوش دادن و در نتیجه تاثیر تربیتی مثبت را از دیگر ویژگی‌های مهم قصه‌گویی عنوان کرد و افزود: مهارت گوش دادن، کودک را در مواجهه با جامعه و همسالان خود از پذیرش و اعتماد به نفس بالا برخوردار می‌کند.
وی ایجاد خلاقیت و تقویت توان پردازش ذهنی در کودکان برای یافتن پاسخ سوال‌هایی که به هنگام شنیدن قصه در کودک ایجاد می‌شود را از نکات مثبت و مهم قصه‌گویی دانست و زمینه‌های ذهنی کودک را در پیوند با دنیای واقعی، فضایی مناسب برای نقش بستن قصه‌هایی با رویکرد تربیتی در ذهن بچه‌ها عنوان کرد.
این قصه‌گو ضمن بیان این‌که شنیدن قصه زمینه بروز استعداد و تولید آثار جدید را در کودک فراهم می‌کند گفت: بسیاری از قصه‌هایی که امروز می‌شنویم سینه به سینه از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نقل شده و گاهی شکل و چهارچوب متفاوت و امروزی پیدا کرده است و این امر با نقل قصه‌ها صورت گرفته است.
ایوب افشاری در بخش آخر سخنان خود قصه را نقطه پیوند ادبیات و زبان نامید و گفت: زبان بشری ریشه در قراردادها دارد و آنجا که از تفهیم و انتقال مباحث مختلف اخلاقی و اجتماعی باز می‌ماند پای قصه‌گویی و داستان سرایی به میان می‌آید که مصداق آن قصه‌گویی مادران پای دارهای قالی و حتی گهواره‌ها است.