قصه‌گویی بنیان‌های خانواده را محکم می‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: قصه‌گویی ابزاری مناسب برای ایجاد جذابیت و ارتباط با کودکان است و می‌تواند پایه‌های خانواده را محکم کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی‌اصغر فانی شامگاه 30 بهمن 1394 در سینما تئاتر کانون حاضر شد تا جوایز برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را به آنان اهدا کند.
وی پیش از بیان پیامدها و انتظارهایش از قصه‌گویی - به عنوان مسوول تعلیم و تربیت رسمی 13 میلیون دانش‌آموز ایرانی - ابتدا اظهار امیدواری کرد که توانسته باشیم مراتب میهمان‌نوازی مردم ایران را نسبت به شرکت‌کنندگان خارجی به نمایش بگذاریم.
فانی در ادامه، تقویت مهارت خوب گوش‌کردن را نخستین پیامد قصه‌گویی برشمرد و تاکید کرد: بچه‌ها وقتی پای قصه‌ها می‌نشینند علاوه بر تقویت این مهارت، به چرایی و چگونگی موضوع و محتوای قصه هم فکر می‌کنند، بنابراین خوب فکرکردن هم پیامد دیگر قصه‌گویی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که قصه‌گویی روش بسیار مناسبی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است، یادآور شد از این راه می‌توانیم بسیاری از هنجارها، بایدها و نبایدها، عادات و آداب و رسوم را به بچه‌ها منتقل کنیم و قصه‌گویی روشی غیرمستقیم در انتقال فرهنگ و تمدن و مفاهیم اخلاقی و اجتماعی، به کودکان و نوجوانان از نسلی به نسل دیگر است و کودک وقتی محو محتوای قصه می‌شود خواه ناخواه این آثار تربیتی بر روی او اثر می‌گذارد و در وجودش نهادینه می‌شود.
به اعتقاد وی آموزش سبک زندگی به کودکان از کارکردهای دیگر قصه‌گویی است که از طریق آن می‌توان به رفتار سازی و انتقال رفتارهای مطلوب دست زد. بچه‌ها از راه شنیدن قصه‌ها رفتارهای آینده خود را شکل می‌دهند.
فانی به مشکل فاصله نسلی و به تعبیر برخی جامعه‌شناسان در مراحل بالاتر شکاف نسلی، اشاره کرد و گفت: جوامع مختلف امروز با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند و این مساله می‌تواند آسیب‌های اجتماعی ایجاد کند ولی قصه‌ها نقش ممتازی را در کاهش این فاصله بر عهده می‌گیرند. وجود با برکت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در همین جشنواره نشان داد که قصه‌گویی آن‌ها می‌تواند نسل‌ها را به هم نزدیک و بنیان خانواده را تحکیم کند.
وزیر آموزش و پرورش در همین حال از ایجاد فاصله بین اعضای خانواده‌ها بر اثر توسعه فن‌آوری‌های جدید، ابراز نگرانی کرد و گفت: این فن‌آوری‌ها سبب شده تا اعضای خانواده در عین در کنار هم‌بودن از هم فاصله گرفته‌اند، قصه‌ها می‌توانند این فاصله را کاهش دهند و پایه‌های خانواده را محکم‌تر کنند و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در بین مردم گسترش دهند.
وی سرگرم‌کننده، لذت‌بخش و جذاب بودن را نیز از لازمه‌های قصه‌گویی برای کودکان دانست که سبب ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین قصه‌گو و کودک می‌شود.
به اعتقاد فانی اگر قصه‌ها لذت بخش و جذاب باشد حرف‌ها و بیان‌ها در جان کودک می‌نشیند و آن را اثربخش‌تر می‌کند.
وی گفت: باید با زبانی با بچه‌ها حرف بزنیم که او را جذب کنیم و قصه‌های ما با فطرت لطیف کودکان سازگار باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان از این تعبیر استفاده کرد که قصه‌گو باید از بالا به پایین بیاید و هم سطح مخاطب قرار بگیرد و به تدریج کودک را آن قدر بالا ببرد، که توان بالارفتن داشته باشد.
فانی در آیین پایانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی - که در سینما تئاتر کانون تهران برگزار شد - علاوه بر اهدای جوایز برگزیدگان داخلی و خارجی شاهد قصه‌گویی «نوربرت کوبر» قصه‌گوی آلمانی بود و با برگزیدگان جشنواره عکس یادگاری گرفت.
سخنرانی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون نیز بخش دیگری از این آیین را - که شامگاه 30 بهمن 1394 برگزار شد - به خود اختصاص داد. 
  
 

برچسب‌ها