فرهاد حسن‌زاده: فعالیت‌های کانون ماندگار و با دوام است

فرهاد حسن‌زاده، نویسنده نام‌آشنای آثار کودک و نوجوان معتقد است فعالیت‌هایی که در کانون پرورش فکری انجام می‌شود مانند کاشتن درخت گردو است و نباید توقع داشته باشیم بعد از انجام هر فعالیتی به سرعت شاهد محصولش باشیم، فعالیت‌های کانون دیرتر محصول می‌دهد اما ماندگاری و دوام بیشتری دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد حسن‌زاده، از نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به سالگرد پنجاه سالگی کانون و نقش آن در شکل‌گیری، رشد و پیشرفت ادبیات و هنر کودک، گفت: با توجه به نقشی که این نهاد در پرورش افراد سودمند در جامعه ادبی و هنری کشورمان داشته است، شایسته است، اکنون که در حال جشن‌گرفتن سالگرد پنجاه‌سالگی‌اش است از هنرمندان و نویسندگانی که روزی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌اند و دوران کودکی‌شان را در این مرکز سپری کرده‌اند و امروز در سطح کشور شناخته شده‌اند اعم از نقاش، بازیگر، نویسنده، شاعر، منتقد و غیره آماری تهیه کند. بررسی این مساله از دو جنبه می‌تواند برای کانون مفید باشد هم از نظر این‌که کانون می‌تواند بداند که در سال‌های گذشته در رشد و پرورش کودکان و نوجوانان این مرز و بوم تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است و مایه مباهاتی باشد برای کانون. و هم این‌که برسی کنند چه نوع فعالیت‌هایی سبب پرورش این هنرمندان شده است.
 این نویسنده نام‌آشنای کشورمان در ادامه به سوابق عضویتش در کانون پرورش فکری اشاره کرد و گفت: من از سال‌های 1354 و 1355 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان آبادان عضو بودم از آن دوره خاطرات فراوانی به یاد دارم. نخستین باری که در کودکی به کانون رفتم، دیدن فضایی پر از کتاب و همچنین قفسه‌بندی مناسب کودکان و استفاده از میز و صندلی و تصاویر کودکانه برایم بسیار جذاب بود همچنین وجود مربیان دلسوز و مهربان در کانون که همانند معلمان با تحکم با بچه‌ها برخورد نمی‌کردند، برایم بسیار خوشایند بود. مربیان، آرام با بچه‌ها حرف می‌زدند و از آن‌ها نظرخواهی می‌کردند و برایشان کتاب می‌خواندند و برنامه‌های مختلف فرهنگی اجرا می‌کردند و این مسایل مرا به ادامه عضویت در کانون تشویق کرد. در آن زمان بهانه من برای مراجعه پی‌درپی به کانون، کلاس‌های تئاتری بود که هر هفته یک مربی از تهران می‌آمد و به ما آموزش می‌داد. در کودکی همواره کتاب‌خانه‌های کانون را با کتابخانه کوچک و فضای نامناسب کتابخانه مدرسه‌یمان مقایسه می‌کردم و در کتابخانه کانون احساس آرامش می‌کرد.
وی در ادامه کارکرد کتابخانه‌های کانون را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: وجود کتابخانه‌های کانون بسیار مفید است البته تا زمانی که حالت نیمه دولتی و استقلال خودش را حفظ کند و به صورت کاملاً دولتی در نیاید. به‌طورکلی کودکان و نوجوانان ما با دو سیستم روبه‌رو هستند که می‌تواند به آنها خوراک فکری و فرهنگی بدهد؛ مرکز آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. سیستم آموزش و پرورش رسمی، جدی و اجباری است و در چنین محیطی بیشتر،  بچه‌ها دنبال درس‌خواندن و نمره گرفتن هستند اما سیستم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختیاری است و بچه‌ها بنا به درخواست خود و والدینشان به این مراکز مراجعه می‌کنند، درنتیجه کانون پرورش فکری می‌تواند تاثیر زیادی در پرورش خلاقیت بچه‌ها داشته باشد. اما این به شرطی است که کانون پرورش فکری از مشکلات مالی رنج نبرد و مربیان کانون تحت تعلیم و آموزش‌های مستمر و به روز قرار گیرند.
حسن‌زاده درباره کتاب‌خانه‌های سیار کانون نیز اظهار کرد: کتابخانه‌های سیار روستایی کانون نیز امکان بسیار خوبی است برای ارایه کتاب‌های مختلف به روستاهای محروم و از این طریق روح و ذهن بچه‌های محروم روستایی را تغذیه می‌کند. البته فعالیت کتابخانه‌های سیار کانون از ابتدای آغاز فعالیت کانون پرورش فکری در سال‌های گذشته جزء برنامه‌های کانون محسوب می‌شده و همواره در دستور کارشان قرار داشته است. آنها جعبه‌هایی داشتند که پر از کتاب بود و این جعبه‌ها را به روستاها می‌برند و معلمان برای بچه‌ها کتاب‌ها را می‌خواندند و یک ماه بعد این جعبه‌ها تعویض می‌شد این مساله سبب می‌شد بچه‌ها به طور سیستماتیک به کتاب خواندن تشویق شوند. براین اساس و با توجه به اینکه احداث کتاب‌خانه نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد وجود کتاب‌خانه‌های سیار کانون بدون صرف هزینه زیاد می‌تواند ما را در رسیدن به هدف اصلی ایجاد کتاب‌خانه که همانا کتاب‌خوان کردن بچه‌هاست، نزدیک کند.
وی ادامه داد: ما نباید به کمیت فکر کنیم بلکه باید به کیفیت کار توجه کنیم به نظر من وجود کتاب‌خانه‌های ثابت و سیار می‌تواند تاثیر زیادی روی بچه‌هایی که دیدگاه‌های ادبی و هنری دارند، داشته باشد. علاوه بر این به تازگی کانون وارد فضاهای دیگری مانند ستاره‌شناسی، نجوم و ساخت فیلم و غیره نیز شده است که حرکت بسیار خوبی است و بچه‌ها را بیشتر جذب می کند.
 حسن‌زاده در پایان به دوام فعالیت‌های کنون در طول سالیان متمادی اشاره کرد و گفت: ما نباید همیشه به فکر کاشتن گندم باشیم بلکه گاهی اوقات هم باید گردو بکاریم. گندم زود محصول می‌دهد اما گردو بعد از چند سال محصولی ماندگار خواهد داشت. در واقع کاری که کانون پرورش فکری انجام می‌دهد مانند کاشتن درخت گردو است و نباید توقع داشته باشیم بعد از انجام هر فعالیتی سریعا شاهد محصولش باشیم. فعالیت‌های کانون دیرتر محصول می‌دهد اما ماندگاری بیشتری دارد.