نتیجه پیوند کانون و آموزش و پرورش محسوس باشد

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی‌اسلامی صدرا گفت: نتیجه پیوند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش در محصولات و فعالیت‌های کانون محسوس باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حجت‌الاسلام رضا غلامی در گردهم‌آیی مشترک مدیران کل ستادی و استانی کانون و معاونان فرهنگی پرورشی اداره‌های کل آموزش و پرورش کشور با تاکید بر این موضوع افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو رسالت عام و خاص دارد که در معنی عام این است که تمامی بچه‌ها باید از خدمات آن بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد اما رسالت خاص آن‌که مهم‌ترین هدف کانون است شناسایی و جذب استعدادهای برتر فرهنگی و هنری به منظور کادرسازی برای پاسخ‌گویی به نیازهای نظام و انقلاب اسلامی ایران است چرا که بسیاری از این استعدادها می‌توانند یک عنصر برجسته فرهنگی برای آینده کشور باشند و برآیند این کادرسازی به نفع جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف باشد.
حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به این‌که برخی در گذشته در وابستگی کانون به آموزش و پرورش تردید می‌کردند و معتقد بودند این مجموعه یا باید زیر نظر وزارت علوم و یا مستقل عمل کند، یادآور شد امروز شاهدیم که این اتصال کانون به آموزش و پرورش از یک عقلانیت و تدبیر قوی برخوردار است و به یقین تحقق رسالت کانون بدون پیوند با آموزش و پرورش میسّر نخواهد بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این بزرگ‌ترین فرصت است که نظام فراهم کرده تا کانون به پرورش مخاطبان خود - که در دل آموزش و پرورش هستند - بپردازد، در عین حال آموزش و پرورش نیز بدون پشتیبانی مرکز فرهنگی و هنریی مانند کانون نمی‌تواند ماموریت‌های مهم خود را به سرانجام برساند.
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی‌اسلامی صدرا هم‌چنین اظهار داشت برای این‌که آثار خوب این پیوند را در عمل شاهد باشیم لازم است با تشکیل اتاق‌های فکر برای این مهم برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد که یکی از آثار آن می‌تواند خلاصی از شمارگان 10هزارتایی کتاب‌های کانون باشد.
وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای گذشته با مسوولان کانون تصریح کرد: اگر قرار بر تولید و انتشار آثار با اصالت است افرادی هم که در این دو مجموعه کانون و معاونت پرورشی فعالیت دارند نیز باید افرادی با باورهای انقلاب اسلامی باشند البته همواره راس و بدنه این دو مجموعه صددرصد در خدمت نظام و انقلاب بوده و از این نظر جای نگرانی نیست.
غلامی هم‌چنین افزود اگر بخواهیم پیوند کانون و معاونت پرورشی در عمل تحقق عمیق داشته باشد لازم است در سیاست‌های کلی و راهبردهای هر دو سازمان بازنگری و برای شکل‌گیری فعالیت‌های این دو، ریل‌گذاری صورت گیرد چرا که کانون در صورت بسته‌بودن درهای مدارس نمی‌تواند  به این مهم دست پیدا کند.
وی با اشاره به این‌که کانون در حوزه هنرهای تجسمی، گرافیک و حجم‌سازی بسیار جلو است، یادآور شد کتاب‌های این مجموعه از استانداردهای لازم برای ورود به مدارس برخوردار است که ضمن معرفی بیشتر این آثار به دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، لازم است انتشار کتاب‌های جدید نیز در دستورکار تولید قرار گیرد.
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی‌اسلامی صدرا هم‌چنین با بیان این‌که هنرمندان زیادی با کانون در ارتباط هستند گفت: گرچه مباحث مالی در سال‌های اخیر موجب کم رنگ‌تر شدن برخی تولیدات نمایشی کانون شده اما باز هم در این حوزه و بحث سخت‌افزاری، کم‌تر سازمانی را سراغ داریم که ظرفیت‌های کانون را داشته باشد.
وی در ادامه اظهار داشت در این میان در سال‌های اخیر یکی حوزه سرودهای انقلابی است که مغفول واقع شده و دیگر بحث ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است که اگر با همکاری‌ها و مشارکت، این بخش‌ها نیز در کانون تقویت شود کمک بزرگی در بخش نرم‌افزاری برای معاونت پرورشی خواهد بود.
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی‌اسلامی صدرا تصریح کرد: متاسفانه هنوز نظام از ظرفیت‌های کانون به خوبی استفاده نمی‌کند. در حالی که کانون اگر با مشکلات مالی روبرو نباشد می‌تواند به جای ساخت یک فیلم در سال، سالی 10 فیلم یا تئاترهای خوب تولید کند.
غلامی افزود اگر بتوانیم بچه‌ها را به گنجینه‌های عقلی و فکری‌شان سوق دهیم و آن‌ها را متفکر و اندیشه‌ور بار آوریم آن‌ها را در مقابل تهاجم‌ فرهنگی واکسینه کرده‌ایم تا مسیر زندگی خود را بهتر پیدا کنند.
وی با اشاره به این‌که امروز بسیاری از خانواده‌ها از سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله گرفته‌اند اذعان داشت باید تلاش کنیم عقلانیت را به زندگی‌ها باز گردانیم و جوانان‌مان نسبت به مسایل و سرنوشت کشور و منطقه احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند.
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی‌اسلامی صدرا حوزه معارف انقلاب اسلامی را موضوع دیگری دانست که باید به‌طور جدی به بچه‌ها معرفی شود چرا که در سال‌های گذشته این بخش با هجمه‌های زیادی از سوی بیگانگان روبه‌رو شده و در عرصه‌های تاریخی مطالب جعلی و اشتباه منتشر شده در حالی که گوهر انقلاب را در حوزه معارف آن باید جست‌وجو کرد.
وی با توصیه بر پرهیز از سیطره حس یاس و پژمردگی بر فضای دانش‌آموزی گفت: لازم است در حوزه‌های مختلف کتاب، فیلم، بازی یارانه‌ای، هنرهای تجسمی، نمایشی و سایر فعالیت‌های فرهنگی‌هنری یک تعریف ویژه ارایه شود و محصولات با نگاه ایجاد امید طراحی و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
غلامی هم‌چنین افزود باید تلاش کنیم بحث اقتصاد مقاومتی را با ظرافت، هنرمندی و عقلانیت برای بچه‌ها بیان کنیم چرا که منظور از اقتصاد مقاومتی ریاضت نیست بلکه هدف یک اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است که در آن، ضمن شناسایی ظرفیت‌های داخلی نگاهی هم باید به فن‌آوری‌های نوین هم داشته و مبدع باشیم.
وی هم‌چنین با اشاره به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه آموزش زبان انگلیسی توضیح داد که ایشان از گذشته نسبت به انتقال سبک زندگی غربی به زبان‌آموزان از طریق منابع درسی رهنمودهایی ارایه کرده بودند در جدیدترین سخنرانی نیز به این مساله اشاره داشتند که آموزش دیگر زبان‌ها هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: در این زمینه باید تلاش کنیم با تشکیل اتاق فکر فرآیند تعلیم این زبان‌ها را بومی‌سازی کنیم و در این میان کانون زبان ایران و آموزش و پرورش کشور می‌توانند نقش بسیار اثرگذاری در این حوزه داشته باشند.
گردهم‌آیی مدیران ستادی و استانی کانون و معاونان پرورشی اداره‌های کل آموزش و پرورش روز 26 اردیبهشت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار شد.