برای بروز خلاقیت، باید محیط طبیعی ایجاد کرد

یک کارشناس اسباب‌بازی معتقد است که باید برای بچه‌ها در همه‌ی زمینه‌ها محیط طبیعی ایجاد کنیم تا بتوانند خلاق‌شان را بروز دهند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آخرین کارگاه از سلسله کارگاه‌های دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با موضوع «ساخت و توسعه سرگرمی‌های سازنده خلاق» و سخنرانی مهدی سالم، جمعه 22 مرداد برگزار شد.
سالم در ابتدای این نشست به علاقه و تلاش خودش در کودکی برای ساخت هواپیما اشاره کرد و مختصری از  فعالیت‌های حال حاضرش گفت و در ادامه از ایجاد باشگاه خلاقیت خبر داد که تلاش می‌کند تمامی کودکان به همه‌ی آرزوهایشان برسند.
سالم با تاکید بر این‌که باید ببینیم ایده‌ها چگونه به‌وجود می‌آیند و تبدیل به محصول می‌شوند گفت: باید آینده‌پژوهشی کنیم. هدف‌مان در حال حاضر 20 سال آینده است؛ تمرکز بر کودکانی که می‌توانند آینده را بسازند.
وی در ادامه توضیحاتی درباره‌ی دو مدل آموزشی ارگانیکی و مکانیکی و مقایسه‌ی این دو ارایه و اظهار کرد: برای محیط ارگانیک به آب، خاک و نور نیاز داریم. در این مدل معتقدیم اگر محیط زیست هر چیزی را ایجاد کنیم می‌توانیم آن را بسازیم. بنابراین اگر محیطی ایجاد کنیم که بچه‌ها در آن محیط رشد و استعدادهایشان را شناسایی کنند می‌توانند خلاقیت‌هایشان را به ایده تبدیل کنند.
سالم در بخش بعدی نمونه‌های ساده‌ی تولید برق، موتور یا دیگر آزمایش‌ها را مطرح کرد و افزود: متاسفانه این آزمایش‌ها از سوی معلمان در مدارس انجام نمی‌شود و فقط تئوری را آموزش می‌دهند.
وی ادامه داد: ما معتقدیم نابغه‌ای وجود ندارد و همه نابغه هستند. تنها کافی است هرم سازمانی را در رشته‌های مختلف ایجاد کنیم.
سالم با تاکید بر ضرورت بازآفرینی خلاقیت توضیح داد: تولید زمانی اهمیت می‌یابد که یک ارزش افزوده ایجاد کند. باید کاری کنیم مصرف‌کنندگان اطلاعات به تولیدکنندگان اطلاعات تبدیل شوند.
وی در این بخش تاکید کرد که اسباب‌بازی باید توانایی شهود را در ما ایجاد کند.
در بخش بعدی نشست، سالم نمونه‌های دیگری از بازی‌های مختلف و کیت‌های آموزشی را معرفی کرد. این کیت‌های آموزشی موضوعاتی چون تولید کاغذ، انواع سنگ یا جداکردن طلا از خاک را شامل می‌شود.
این نشست در حاشیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی برگزار شد. این جشنواره روز جمعه با معرفی برترین تولیدات داخلی به کار خود پایان داد.
ده نشست و کارگاه علمی و چندین کارگاه عملی در حاشیه‌ی این رویداد برگزار شد.