جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون مکتوب شد

نشریه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، هم‌زمان با آیین اختتامیه‌ی هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون نشریه‌ی این دوسالانه به دست علاقه‌مندان رسید.
این نشریه که به همت روابط ‌عمومی کانون استان مازندران تدوین و منتشر شده است نگاهی کوتاه به روزهای برگزاری این دوره از جشنواره دارد.
علاقه‌مندان می‌توانند یادداشت‌هایی از رضا قمرزاده (رییس جشنواره)، حسین علیجانی (دبیر جشنواره) و پیام مهدی عبوری (شهردار ساری) را در این نشریه مطالعه کنند.
در بخشی دیگر از این نشریه نظرات مقامات استانی مازندران هم‌چون ربیع فلاح جلودار (استاندار مازندران) درباره‌ی این جشنواره منعکس شده است. علیرضا حاجیان‌زاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در یادداشتی اختصاصی در این نشریه به بیان ارکان سازنده‌ی یک نمایش مناسب پرداخته است: «کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مفتخر است به برگزاری هفدهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی، جشنواره‌ای سرشار از شور و شادمانی، سرشار از رنگ و نور و زندگی.
سهم کودکان و نوجوانان از عروسک‌ها، نشاطی است که در هنگام آماده‌سازی و اجرای نمایش می‌برند و سهم مربیان نیز بالندگی و رشد کودکان و نوجوانان این مرز و بوم.
نمایش عروسکی یکی از شیوه‌های جذاب و پر طراوت برای پاسخ‌گویی به سوال زیستن و چگونه زیستن کودکان و نوجوانان امروز است، سوالی که به مدد تلاش‌های مجدانه‌ی مربیان خلاق و هوشمند به پاسخ آن می‌رسند.
لازمه‌ی نویسندگی، کارگردانی، طراحی و ساخت عروسک‌، عروسک‌گردانی، و انتخاب موسیقی «به عنوان پایه‌ها و ارکان سازنده‌ی یک نمایش مناسب» تخصص و مهارت است. مربی متبحر با برخورداری از مهارت و دانش کافی، کودکان و نوجوانان را بدون دخالت مستقیم به گونه‌ای هدایت می‌کنند که با مشارکت یکدیگر، نمایشی را روی صحنه ببرند و از این منظر نمایش عروسکی نیازمند روحیه جمعی است‌.
مربیان و کارشناسان کانون با بهره‌گیری از نمایش عروسکی به پرورش خلاقیت‌های هنری کودکان و نوجوانان نیز می‌پردازند. حضور چهره‌های هنری ملی در جمع داوران جشنواره و استفاده از رهنمودهای آنان این نوید را می‌دهد که نمایش عروسکی کانون مورد اقبال و توجه هنرمندان و متخصصان تئاتر کشور قرار گرفته است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بی‌هیچ ادعایی تلاش می‌کند معرفت هنری کودکان و نوجوانان را افزایش دهد‌. امیدوارم روزی فرا رسد که شاهد برپایی کارگاه‌های هنرهای نمایشی برای نوجوانان در مراکز فرهنگی‌هنری سراسر کشور باشیم.
این نشریه 8 صفحه دارد و روز 8 مهر 1395 هم‌زمان با آیین پایانی جشنواره‌ی سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دست علاقه‌مندان رسیده است.