نیازهای مختلف کودکان باید شناسایی شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تلاش برای توجه بیشتر به بسترسازی‌های فرهنگی کودکان در برنامه‌ی ششم توسعه خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده‌ی مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس، اسلام‌شهر در بازدید از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک گفت: در این دوره از مجلس، ما در کمیسیون فرهنگی تلاش کرده‌ایم در برنامه‌ی ششم توسعه تا جای ممکن سهم بیشتری به فرهنگ اختصاص دهیم. سعی می‌کنیم بیشترین بسترسازی فرهنگی برای کودکان انجام شود، چون تلاش برای کودکان آینده‌ساز کشور است.
وی ادامه داد: باید تلاش‌مان را در همین جهت پیش ببریم تا به کودکان از مناظر مختلف توجه شود و نه فقط آموزش.  الان وزارت آموزش‌وپرورش در این جهت حرکت می‌کند که البته امیدوارم نتیجه بدهد، ولی فکر می‌کنم ما باید بیشتر روی پرورش بچه‌ها تمرکز کنیم.
این نماینده توضیح داد: پرورش مهارت‌های بچه‌ها و استفاده از تمام توانایی‌شان در زمینه‌های مختلف راه‌گشا خواهد بود. به‌هرحال باید به جوانب مختلف بچه‌ها توجه کنیم، چراکه همه‌ی آن‌ها نمی‌خواهند در یک زمینه فعالیت کنند. این‌که کودکان درس بخوانند خیلی عالی است، ولی برای مثال شاید همه‌ی آن‌ها نتوانند در درس‌های تئوری نمره‌ی 20 بگیرند و پیشتاز باشند. به خصوص در حوزه‌های فرهنگی و هنری مثل تئاتر و سینما ما بچه‌هایی را دیده‌ایم که با حداقل تحصیلات رسمی خیلی موفق‌اند.
وی افزود: ما در حوزه‌ی قانون‌گذاری مساله‌ی حقوق کودک را داریم که در آینده‌ی نزدیک در دستور کار مجلس خواهد بود. روی این موضوع تاکید خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد که تا آن‌جا که ممکن است در راستای سیاست‌های کلان نظام این قانون را به تصویب برسانیم.
در همین حال، به گفته‌ی شاه‌عنایتی، نمایندگان باید از جنبه‌ی نظارتی هم وارد شوند و ببینند که آیا حقوق فرهنگی کودکان‌ونوجوانان در بخش‌های مختلف رعایت می‌شود و اگر نه، آن را پی‌گیری کنند.
این نماینده به فضای نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک هم اشاره کرد و گفت: در کشور ما هر سال برنامه‌های مختلفی در مورد وقایع محرم برگزار می‌شود، اما این نمایشگاه به لحاظ ترکیب نشانه‌ها و عناصر مدرن زندگی امروز بچه‌ها با وقایعی که در 1400 سال پیش اتفاق افتاده، اتفاق مبارکی است.
او تصریح کرد که بازدید کودکان از این نمایشگاه مطمئنا تاثیرهای خوبی در انتقال فرهنگ محرم خواهد داشت.
این نماینده اظهار امیدواری کرد: از آن‌جا که کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان نقشی محوری در انتقال فرهنگ و آداب‌وسنن جامعه‌ی ایرانی اسلامی ما به کودکان دارد، امیدواریم با گسترش امکاناتش بتواند نقش موثرتری در این حوزه ایفا کند.
امسال از 15 تا 19 مهر، نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در قالب کارگاه‌های فرهنگی و هنری در شکل 10 خیمه‌ در خیابان حجاب تهران پذیرای کودکان و خانواده‌ها بود.