آموزش زندگی به زبان کودکان

امسال نمایشگاهی هم به دستاوردهای سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد اختصاص داشت. حدود 20 سازمان و نهاد در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک حضور داشتند و ضمن معرفی برنامه‌های مرتبط با کودکان در طول سال در قالب برپایی مسابقه، بازی، قصه‌خوانی و کتاب‌خوانی کودکان را با فعالیت‌های خود آشنا کردند.

سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی، سازمان فضایی ایران، اداره‌کل استاندارد، سازمان هلال احمر، سازمان مدیریت پسماند و... از جمله سازمان‌ها و نهادهایی بودند که در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک حضور داشتند و دستاوردهای مرتبط خود با کودکان را در طی این نمایشگاه معرفی کردند. در ادامه نگاهی به هر یک از این موسسه‌ها و سازمان‌ها و فعالیت آن‌ها در هفته‌ی ملی کودک داریم.

آثار دست‌ساز کودکان کار
در غرفه‌ی خانه‌ی ‌کودک شوش، آثار دست‌ساز کودکان شامل اریگامی، دستبند و گوشواره، محصولات قلاب‌بافی و گل‌سرهای نمدی به نفع کودکان به فروش می‌رسید. آشنایی و معرفی فعالیت‌های انجمن حمایت از حقوق کودکان و خانه‌ی کودک شوش، نگاهی به اهداف این انجمن و معرفی بخش‌های آموزش، روان‌شناسی، ورزش، موسیقی و همچنین کارگاه‌های دوره‌ای از دیگر اقداماتی بود که در این غرفه انجام ‌شد.

آشنایی کودکان زیر سه سال با طبیعت
موسسه‌ی مردم نهاد حامیان طبیعت پاک (آوندک)، کارگاه‌هایی در قالب قصه و بازی برای آموزش طبیعت به کودکان برگزار کرد. اغلب این بازی‌ها در قالب بازی‌های گروهی و برای پرورش خلاقیت و حس حمایت و همبستگی در کودکان طراحی شده بود.
همچنین غرفه‌ی موسسه‌ی حامیان طبیعت پاک (آوند) برای کودکان سه تا 6 سال بازی‌ پرتاب بازیافتی را در نظر گرفته بود که کودکان به‌واسطه‌ی آن با تفکیک زباله آشنا می‌شدند. همچنین بچه‌ها می‌توانستند با خمیر آرد و دیگر مواد موجود در طبیعت مانند برگ و شاخه‌ی خشک درختان، پوست پسته یا گردو یا مواد بازیافتی و خرده‌کاغذ و خرده‌پارچه کاردستی بسازند. عکس انداختن با استندهای عکس ساخته شده توسط مسوولان این مرکز با کارتن‌های بازیافتی و برای مشاغل مختلف از دیگر فعالیت‌های این غرفه بود مشاغلی مانند آشپز، باغبان، آتش‌نشان، پلیس یا رفتگر در قالب این استندها به کودکان معرفی شد.

بانک‌داری کودکانه
بانک کشاورزی هر سال به مناسبت روز جهانی کودک طرح‌هایی برای کودکان در نظر می‌گیرد. این بانک در قالب بروشور و اهدای بسته‌های آموزشی به کودکان مفاهیم ساده اقتصادی و بانکی، سرمایه‌گذاری، خدمات نوین بانکداری الکترونیکی و فرهنگ پس‌انداز کردن را در این نمایشگاه به کودکان آموزش می‌داد.

تمرین بازی‌های مهارتی
موسسه‌ی مردم‌نهاد تعالی هم که از کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست در زمینه‌های مهارتی و آموزشی حمایت می‌کند، بازی‌هایی برای کودکان و با تاکید بر تقویت مهارت‌های اجتماعی در نظر گرفته بود. بازی بادکنک، توپ بدمینتون، بازی اژدها، بازی شباهت، پانتومیم، گونی و هولاهوپ از جمله این بازی‌ها بودند که اغلب به صورت گروهی و با هدف تقویت اتحاد میان بچه‌ها انجام می‌شدند.
 
ساخت پازل بزرگ دیواری برای فلسطین
غرفه‌ی جمعیت دفاع از ملت فلسطین هم در این نمایشگاه حضور داشت و با طراحی یک پازل بزرگ دیواری با موضوع فلسطین از کودکان ایرانی می‌خواست تا این پازل را تکمیل کنند. کشیدن نقاشی برای کودکان فلسطینی و نوشتن نامه‌ای برای همدردی با کودکان فلسطینی از دیگر برنامه‌هایی بود که دست‌اندرکاران این غرفه با هدف اتحاد کودکان ایرانی و فلسطینی در نظر گرفته بودند.

بازدید نماینده‌ی صلیب سرخ جهانی از نمایشگاه

جمعیت هلال احمر هم در این نمایشگاه غرفه‌ای دایر کرده بود و میهمانانی هم داشت. از جمله میزبان باس ون. راسم (Bas Van Rossum)  رییس کمیسیون جوانان فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر از کشور هلند بود که برای بازدید از فعالیت‌های سازمان جوانان هلال‌احمر به ایران آمده بود. او ضمن بازدید از غرفه‌ی سازمان هلال احمر، از سایر غرفه‌ها بازدید کرد و با فعالیت‌های آن‌ها کودک آشنا شد. این‌که هفته‌ی ملی کودک برای کودکان، درباره‌ی کودکان و با حضور کودکان است، بهترین جنبه‌ی این برنامه بود که راسم به آن اشاره کرد.

مشاوره‌ی حقوقی رایگان درباره‌ی کودکان
ارایه‌ی مشاوره‌ی قضایی به خانواده‌ها درباره‌ی مسایل حقوقی کودکان، از جمله خدمات معاونت فرهنگی دادگستری کل استان تهران در این نمایشگاه بود. مشاوره‌ها با هدف ارتقای آگاهی حقوقی و قضایی جامعه و والدین بود و موضوع‌هایی مانند خانواده، حقوق کودک، حقوق شهروندی، مساله‌ی حضانت، نفقه‌ی فرزندان، سرپرستی و نگهداری، اثبات نسب، حجر والدین و... شامل می‌شد.

ساخت موزائیک دوره ساسانی
موزه‌ی ملی ایران هم یکی دیگر از سازمان‌های حاضر در این رویداد فرهنگی بود. این سازمان برنامه‌های متنوعی برای کودکان از جمله ساخت موزائیک دوران ساسانی، نقاشی روی سفال و ساخت ظروف گلی را در نظر گرفته بود و به کودکان آموزش می‌داد. البته در کنار این فعالیت‌ها آثار تاریخی در بخش‌های مختلف موزه نیز معرفی ‌شدند. اهدای کتاب با موضوع آثار تاریخی، کارت پستال‌ آثار موزه، بروشورهای رنگ‌آمیزی و نقاشی درباره آثار تاریخی از دیگر اقدامات غرفه‌ی موزه‌ی ملی بود.

کارگاه مرمت کاغذ و صحافی
سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی با برگزاری کارگاه مرمت کاغذ، به کودکان آموزش می‌داد چگونه کاغذهای پاره‌شده را به کمک چسب و وسایل ویژه مرمت می‌کنند، یا با آموزش فن صحافی به صورت کاملا ساده مراحل آماده‌سازی دفترچه را نیز فرا بگیرند. طرح «کتاب بذار، کتاب ببر» یکی دیگر از فعالیت‌های این سازمان در غرفه‌اش بود. کودکان می‌توانستند کتابی همراه خود بیاورند و کتابی که در این غرفه بود با خود ببرند. البته قصه‌گویی و قصه‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، اهدای کتاب، معرفی کتاب‌های صوتی و عضویت در سایت کتاب‌خانه‌ی کودک از دیگر فعالیت‌ها این غرفه بود.

ساخت ماکت سازه‌های فضایی
سازمان فضایی ایران امکان ساخت ماکت کاوش‌گر پژوهش و ماهواره‌بر سفیر را برای کودکان فراهم کرده بود. کودکان ضمن ساخت این ماکت‌ها می‌توانستند با بخش‌های مختلف این سازه‌های فضایی آشنا شوند. همچنین کارشناسان سازمان توضیحات تکمیلی درباره‌ی نحوه عملکرد این سازه‌ها به کودکان ارایه می‌کردند.

ساخت کاردستی با پسماند
کارشناسان سازمان مدیریت پسماند نیز با حضور در این نمایشگاه ساخت انواع کاردستی با پسماند، زباله و دورریختنی‌ها را به کودکان آموزش می‌دادند. همچنین نکته‌هایی درباره‌ی راه‌های کاهش تولید زباله و چگونگی تفکیک آن در قالب عکس و بروشور و نقاشی ارایه می‌شد.

آموزش خودمراقبتی به کودکان
غرفه‌ی مرکز بهداشت شمال غرب تهران ضمن ارایه‌ی خدماتی به تمامی بازدیدکنندگان در جهت تکمیل پرونده الکترونیکی سلامت برای شهروندان با برگزاری مسابقه‌ی نقاشی و کتاب‌خوانی برای کودکان خدمات بهداشتی در زمینه‌ی خود مراقبتی را به آن‌ها آموزش می‌داد. این مرکز برای جلب توجه کودکان جوایزی مانند کتاب و لوح فشرده با نام محله‌ی عاری از دخانیات یا تراکت برنامه‌ی هفتگی مدارس با موضوع پیش‌گیری ازهاری را به کودکان اهدا می‌کرد.

معرفی کتاب‌های کاربردی خانواده
موسسه‌ی فرهنگی مادران امروز از دیگر غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه بود. در این غرفه کتاب‌های کاربردی موسسه برای خانواده‌ها در زمینه‌ی خانواده و ترویج صلح و مدارا، خانواده و ترویج بازی‌های مناسب، خانواده و ترویج توجه به محیط زیست، خانواده و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، خانواده و ترویج بهداشت و سلامتی و خانواده و ترویج هنرهای زیبا ارایه شد.

نبات کوچولو با تخفیف ویژه
انتشارات نبات نیز با حضور در این نمایشگاه نشریات و محصولات کتابی خود را برای کودکان به نمایش گذاشت. همچنین خانواده‌ها می‌توانستند اشتراک یک‌ساله نشریه‌های «نبات» و «نبات کوچولو» را با تخفیف 30 تا 50 درصد برای کودکان خود تهیه کنند. این دو ماهنامه نخستین مجله‌های تخصصی برای دو گروه سنی کودک ( 7-12 سال) و خردسال (3-6 سال) است.

کودکان و علامت استاندارد
در همین حال، امسال اداره‌کل استاندارد استان تهران با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با علامت استاندارد برنامه‌های کتابخوانی و نقاشی را در حاشیه‌ی هفته‌ی ملی کودک در نظر گرفت. در همین راستا دو کتاب «توصیه‌های آقای استاندارد» و «علی کوچولو و استاندارد» به کودکان اهدا ‌شد و کارشناسان اداره استاندارد درباره‌ی ویژگی‌ها و الزامات استاندارد برای کودکان بازدیدکننده توضیحاتی ارایه می‌کردند.

رباتیک براری کودکان
شرکت نخبگان برتر تخفیف ویژه‌ای برای فروش محصولات آموزشی در حوزه‌های مهندسی خلاق، رباتیک و نجوم برای کودکان در نظر گرفته بود. کودکان از محصولات رباتیک استقبال بیشتری می‌کردند. محصولات رباتیک چهار مدل ربات قورباغه، گوزن، خرچنگ و سگ، 10 مدل ربات کنترلی ماشین مسابقه‌ای، تانک و... و 18 ربات مختلف که قابلیت برنامه‌نویسی دارند را شامل می‌شد.

تخفیف 50درصدی اشتراک سالانه‌ی قلک و فرفره
اشتراک یک‌ساله‌ی ماهنامه‌های قلک و فرفره با تخفیف 50 درصدی برای علاقه‌مندان به این دو نشریه کودک و بیش از 300 عنوان کتاب کودک در غرفه «قلک و فرفره» ارایه شد. نشریه قلک برای گروه سنی سه تا هفت سال و فرفره برای هشت تا 12 سال است. این دو نشریه به صورت تخصصی مباحث مهارتی و اجتماعی را برای کودکان مطرح می‌کنند.