جشنواره قصه‌گویی دریچه‌ای نو برای قصه‌گویان نوجوان

برای نخستین بار نوجوانان قصه‌گو در جشنواره‌‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به رقابت می‌پردازند.

به‌ گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، مژگان خلیل‌پور از داوران بخش نوجوان این جشنواره به تفصیل در این باره سخن گفت. او ابتدا به بیان ضرورت و اهمیت قصه‌گویی از سوی کودکان و نوجوانان پرداخت: «همانطور که می‌دانیم قصه، آیینه‌ای است که شنونده یا خواننده خود را در آن می‌یابد. انطباق، الگوبرداری، همسان سازی و گاه بازگو کردن در تنهایی و یا نمایش قصه از سوی کودکان، نشان دهنده همین ویژگی است.»
او فهم‌بخشی از رمز و رازهای زندگی، القای مفاهیم تربیتی، اخلاقی و آموزشی، اصلاح رفتار، پرورش تخیل و خلاقیت، زبان‌آموزی، تعامل اجتماعی و... را از دیگر دست‌آوردهای این هنر خواند.
او در ادامه با اشاره به اینکه 1736 اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شده است استقبال از این فرصت را شگفت‌انگیز خواند و عنوان کرد: «درست است که تنها نوجوانان 14 تا 17 سال اجازه‌ی شرکت داشتند اما آثاری به دست ما رسید که متعلق به نوجوانان زیر 14 سال بود.
در نهایت تعداد 165 اثر به دبیرخانه مرکزی معرفی شد و هیات انتخاب کار خود را آغاز کرد.»
خلیل‌پور در توضیح معیارهای داوری این بخش گفت: «گرچه ارزیابی قصه‌گویی نوجوانان بر اساس فرم و شاخص‌های یکسان و مشابه با گروه بزرگ‌سال غیرمنطقی به نظر می‌رسید. ولی پس از مشاهده چند اثر هیات داوری به این باور رسید که به راحتی می‌تواند نسبت به اجرای این عزیزان آن هم بر اساس شاخص‌های مدون و علمی قضاوت کند. با توجه به کیفیت اجرا در این بخش با هیچ‌گونه محدودیت و یا مشکلی مواجه نشدیم و در عین حال با دیدن هر اجرا به وجد آمده و اشک شوق، افتخار و بالندگی بر دیدگانمان نقش می‌بست.»
او تنوع موضوع، محتوا و شیوه‌های اجرایی در این بخش را چشمگیر خواند: «اجرای قصه‌هایی برگرفته از دفاع مقدس به شیوه‌ی خلاق نیز قابل ستایش بود. در دوره‌ای که کودکان و نوجوانان ما به تکنولوژی روز، بازی‌های رایانه‌ای رو آورده‌اند تعدادی از نوجوانان ما اجراهای بسیار زیبایی با محور دفاع مقدس داشتند و این حاکی از ارزش‌گذاری به حماسه و رشادت مرزداران میهن عزیزمان است.
او اشاره داشت: «پرداخت و ساختار قصه‌ها، انتخاب مناسب موضوع و محتوا و رعایت اصول و فنون قصه‌گویی نمایانگر اجرای خوب نوجوانان در این بخش بود.»
قصه‌هایی از شاهنامه فردوسی، قصه‌های دفاع مقدس، قصه‌هایی برگرفته از متون کهن، قصه‌هایی برگرفته از کتاب‌های رمان نوجوان و مهارت در استفاده بهینه از گویش و زبان مادری آثار ارسالی به این بخش بوده‌اند. خلیل‌پور معتقد است: «شاید بتوان دلیل موفقیت این نوجوانان در انتخاب مناسب قصه را حاکی از آشنایی آنان به نیازهای همسالان خود دانست. لذا این مسئله می‌تواند دریچه تازه‌ای را برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان جشنواره باز کند.»
با مقدمه‌ی مطرح شده این کارشناس حضور نوجوانان قصه‌گو در جمع همسالان و به ویژه در مراکز آموزشی را قدمی در احیا و ترویج فرهنگ قصه‌گویی خواند: «همان‌طور که همه می‌دانیم زندگی ماشینی باعث شده فرصت‌ها و فضاهای مناسب برای ارتباط افراد با یکدیگر مانند میهمانی‌ها و نشست‌های خانوادگی کمرنگ شده و جای خود را به وسایل الکترونیکی و فضاهای مجازی بدهد. بالطبع این فرآیند مانع از حضور پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها در جمع و شنیدن متل‌ها و مثل‌های عبرت‌آموز آن‌ها شده است. بنابراین احیای فرهنگ قصه‌گویی آن ‌هم با حضور نسل نوجوان و جوان ضرورت دارد.»
گفتنی است که یازده نوجوان به دور پایانی این رقابت راه یافته‌اند. قرار است آنان از 27 بهمن تا 1 اسفند به اجرای قصه‌های خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌ هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بپردازند.