کودکان، بهترین منتقدان قصه‌‌گویان هستند

مربی قصه‌گوی کانون پرورش فکری استان اصفهان معتقد است: کودکان و نوجوانان بهترین منتقدان قصه‌‌گویان هستند.

به ‌گزارش اداره ‌کل روابط عمومی و امور‌ بین‌الملل کانون، مژگان کدخدایی مربی قصه‌‌گوی استان اصفهان امسال با داستان «چگونه ستارگان به زمین آمدند» به رقابت در بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌پردازد.
او درباره‌ی حضور خود در این جشنواره توضیح می‌دهد: «قصه‌ی «چگونه ستارگان به زمین آمدند» یک افسانه‌ی آفریقایی است که آن را بازنویسی کردم و شخصیت‌های آن را بومی‌تر کردم. من این اثر را هفته‌ای چند بار برای مخاطبان کانون تعریف کرده‌ام و توانستم با استفاده از نظرهای آن‌ها قصه را تغییر محتوایی و ظاهری بدهم.»
او درباره‌ی دقت بالای مخاطبان این رده‌ی سنی گفت: «کودکان و نوجوانان می‌توانند بهترین منتقدان یک اثر باشند. گرچه من قصه‌ی خود را برای بزرگسالان هم اجرا کردم اما نظرهای دقیق مخاطبان کوچک‌تر شگفت‌انگیز بود. آن‌ها به حرکت‌ها، تن صدا و... توجه می‌کنند و نظرهای راه‌گشایی درباره‌ی آن می ‌دهند.»
کدخدایی درباره‌ی تاثیر قصه بر مخاطبان در رده‌های سنی مختلف می‌‌گوید: «همواره و در زندگی معمولی وقتی ما ماجرایی را در قالب قصه می‌گوییم تاثیر آن بیشتر از گفت‌وگوی ساده است. طبعاً گروه سنی نوجوان که مخاطبان قصه‌ی من هستند از این قاعده مستثنی نیستند و شبیه به کودکان تاثیر پذیرند.»
این مربی ادامه می‌دهد: «ما وقتی قصه می‌گوییم بد و خوب را به مخاطب القا نمی‌کنیم و می‌گذاریم مخاطب خود تصمیم گیرنده باشد این شیوه از آموزش قطعا مفیدتر و جذاب‌تر است و بر مخاطب نوجوان نیز موثر است.»
وی با استقبال از رقابتی شدن جشنواره در بخش بین‌الملل و حضور قصه‌گویان دیگر کشورها نتیجه‌ی پایانی آن را لذت یادگیری و آشنایی با ابزار و بیان‌های مختلف دانست.
قرار است این قصه‌گو اثر خود را در 15 دقیقه به اجرا بگذارد. گفتنی است که نوزدهمین جشنواره‌بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 27 بهمن تا 1 اسفند 1395 برگزار خواهد شد.