قهرمانان قصه‌ها بزرگترین الگوی کودکانند

قصه‌گوی بوشهری از کاربردهای قصه‌خوانی در این استان سخن گفت و به وجوه سرگرمی و تربیتی ‍پرکاربرد آن نیز اشاره کرد.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور‌ بین‌الملل کانون، عبدالوحید بهزادی سخنان خود را این‌چنین آغاز کرد: «در بوشهر نیز مانند سایر نقاط، از قصه‌گویی به عنوان یک ابزار سرگرمی تربیتی استفاده می‌شود. وجه سرگرمی قصه در عید، شب یلدا، دورهمی‌های خانوادگی و یا موقع خواب کودک خودش را نشان می‌دهد و بخش تربیتی آن هنگام رخ دادن خطا و اشتباه از سوی کودک و حتی بزرگسال نمود پیدا می‌کند. چرا که در داستان می‌توان به طور غیرمستقیم و با زبان بی زبانی شخص خاطی را متوجه اشتباه خود کرد و حتی آینده‌ای را ساخت.»
این مربی کانون ادامه می‌دهد: «قطعا تاثیر قصه روی کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان را نمی‌شود انکار کرد. کودکی که پر انرژی است، گاهی اوقات اشتباه می‌کند و ممکن است کار درستی انجام ندهد. اینجاست که قصه وارد می‌شود و والدین در قالب داستان و به طور غیرمستقیم اشتباه کودک را گوشزد وعواقب آن را بیان می‌کنند. باید توجه داشت که کودکان از قهرمانان قصه‌‌ها الگوبرداری می‌کنند و سعی در تقلید رفتار آن‌ها دارند.»
بهزادی معتقد است که نخل، دریا، مبارزه و حق‌طلبی؛ از شاخص‌ها و نمادهای بارز قصه‌های بوشهری است: «قدرت و استقامت درخت نخل و بخشندگی و زیبایی دریا در کنار قهرمانان مبارزه با ظلم و جور، همگی به کمک قصه‌گو می‌آیند تا داستان‌های زیبایی خلق شود و مخاطب با شنیدن آن به وجد آید. این نمادها سالیان سال است که در قصه‌های بومی بوشهر نمود دارند و مورد استفاده‌ی آموزشی قرار می‌گیرند.»
او درباره‌ی شیوه‌ی حضور خود با یک قصه‌ی بومی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌‌گویی می‌گوید: «داستان انتخابی من در کتابی نوشته نشده و افسانه‌ای است بومی که سینه به سینه گشته تا یک حادثه را تعریف کند. چگونگی شور شدن آب دریا در قالب یک افسانه آموزنده، نشان می‌دهد حرص و طمع موجب چه اتفاق‌های بزرگ و جبران ناپذیری می‌شود.»
وی سخنان خود را با پاسخ به سوال معیارهای انتخاب قصه برای نوجوانان پایان می‌دهد: «این داستان برای گروه سنی نوجوان روایت می‌شود. بی‌تردید شما برای هر گروه سنی که بخواهید قصه‌گویی کنید باید نیازسنجی کنید. جذابیت و کشش داستان و نیز مدت زمان خوب و طبیعی در کنار نمادهای بومی مانند «دریا» ویژگی‌های این داستان بودند که متناسب با نیاز گروه سنی نوجوان بود و به همین دلیل این اثر برای این دسته از مخاطبان مناسب ارزیابی می‌شود.»
قرار است در این دور از جشنواره 20 مربی قصه‌گویی کانون در دو بخش ملی و بین‌‌المللی به رقابت بپردازند. این رقابت‌ها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.