قصه‌گویی یک درمان کننده است

مورتی بنانتا داور اندونزیایی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون گفت: قصه‌گویی موجب می‌شود دل انسان‌ها به هم نزدیک‌تر و رابطه صمیمانه‌ای بین آن‌ها ایجاد شود،

به گزارش اداره‌ کل روابط عمومی و امور بین ‌الملل کانون، وی در حاشیه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، با بیان این مطلب افزود عنوان کرد: قصه‌گویی موجب می‌شود قصه‌گو و مخاطبش حس بهتری داشته باشند و در برخی کشورها از قصه‌گویی به عنوان یک درمان کننده استفاده می‌شود.
به گفته‌ی او زمانی که کودک قصه می‌شنود، موجب پرورش افکار و رشد او می‌شود، حتی می‌توان با قصه درمانی روند بهبود بیماران را تسریع کرد، زیرا فردی که قصه می‌شنود، خوشحال می‌شود و بهبودی او زودتر اتفاق می‌افتد، یعنی علاوه بر این‌که خاصیت سرگرم کنندگی دارد می‌تواند در بهبود افراد هم موثر باشد.
وی که بیش از 40 سال است در حوزه کودکان فعالیت می‌کند و بیش از 30 سال است که قصه می‌گوید: نخستین بار در سال 2012 به ایران آمدم و دیدم که کودکان علاقه زیادی به قصه ندارند اما اکنون بعد از پنج سال، شاهد این موضوع بودم که شور و اشتیاق بچه‌ها خیلی بیشتر بود، همچنین جمع زیادی از آن‌ها هر روز برای قصه‌گویی به کانون می‌آمدند.
این داور اندونزیایی با بیان این‌که وقتی قصه‌ای روایت می‌شود، فرهنگی منتقل می‌شود، افزود: استقبال کودکان از قصه‌گویی نشان می‌دهد با وجود رشد فزاینده اینترنت و فن‌آوری در زندگی کودکان، هنوز هم قصه در زندگی آن‌ها اولویت دارد و آن‌ها دوست دارند که قصه بشنوند.
بنانتا از قصه‌گویی به عنوان یک شیوه آموزشی نام برد و یادآور شد: از قصه‌گویی می‌توان به عنوان یک شیوه آموزش غیرمستقیم نام برد نه مثل آموزش‌های کلاسیک و سنتی قدیمی، آن‌ها با قلب و ذهنشان قصه‌ها را می‌شنوند و هیچ اجباری ندارند بلکه با لذت این کار را انجام می‌دهند.
وی همچنین درباره ضرورت برگزاری جشنواره قصه‌گویی، گفت: این جشنواره هر ساله با نظم خوبی برگزار می‌شود اما باید در نظر داشته باشیم که این جشنواره، مخاطب خاصی ندارد بلکه هر کسی که دوست داشته باشد به اینجا بیاید و قصه گوش دهد.
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز اول اسفند با معرفی برترین‌های این دوره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیایان حجاب تهران به کار خود پایان داد.