لحن و کلام اصلی‌ترین ابزار قصه‌گویی است

قصه‌گوها با خلق لحظه‌های ناب و بهره‌گیری از قابلیت‌های وجودی زبان اندام و ابزار توانمندی چون لحن و کلام می‌توانند به ذهن شنونده کمک کنند تا مخاطب حوادث و شخصیت‌های قصه را با تمام وجود درک کند و در این تجربه مشترک و آفرینش هنرمندانه همراهی‌اش کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مقاله «چگونگی استفاده از زبان وجودی قصه‌گو در قصه‌گویی» به قلم مینا غیاث‌آبادی فراهانی در همایش مقاله‌ها و دست‌آوردهای علمی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ارایه شد.
وی در بخشی از مقاله خود، بهره‌گیری از صدای رسا، لحن مناسب، کاربرد صحیح و ماهرانه واژگان، عدم یکنواختی صدا در جریان قصه‌گویی را یکی از ضروریات هنر قصه‌گویی عنوان کرده و آورده است که هدف اصلی در این پژوهش بررسی تأثیر چگونگی استفاده از زبان وجودی قصه‌گو در قصه‌گویی است.
به اعتقاد او لحن و کلام اصلی‌ترین ابزار سخن است و غرض از گفتن این مطالب، رد کردن حرکات و رفتارها نیز نیست، بلکه نشان دادن اهمیت لحن و کلام در قصه‌گویی است. لحن و بیان است که تصویرگری کلام را باعث می‌شود و ما تنها از راه شنیدن، می‌توانیم زیباترین صحنه‌ها را در جلوه‌های مختلف شاهد باشیم. لحن و بیان باعث می‌شود که کلام حس لازم را منتقل کند و شنونده را با گوینده همراه سازد.
غیاث‌آبادی ادامه داده است: شاخص‌ترین معیار در شناسایی یک قصه‌گویی با بیان هنرمندانه از دیگر روش‌ها، گویش قصه‌هاست. هنر قصه‌گوی تواناست که بتواند با لحن و کلام، حس و حال موجود را به ما که هیچ صحنه‌ای از آن قصه را مستقیماً حس نمی‌کنیم، منتقل کند.
جامعه آماری مورد مطالعه این مقاله، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان مرکزی هستند و روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. در این زمینه، محقق علاوه بر مرور ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه‌ای، از پرسشنامه‌ برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفته است.
همچنین نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت زبان بدن بر متغیرهای (چشم، دست، لحن، بیان و سن) و همچنین تاثیر مثبت متغیرهای (چشم، دست، لحن، بیان و سن) بر قصه‌گویی است.
در بخشی از این مقاله که رتبه سوم همایش را به دست آورده بود، آمده است: «یک قصه‌گوی خلاق می‌تواند با قصه‌گویی قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش دهد. زیرا کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می‌آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آن‌ها حتی برای این‌که بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند.
در این مقاله بیان شده است: برای منظم و فعال شدن کودکان در همه امور، قصه‌گویی یک آموزش جذاب است. یک قصه‌گوی خلاق می‌تواند با قصه‌گویی قدرت تفکر، تخیل و توانایی ذهنی کودک را گسترش دهد. زیرا قصه باعث به کارگیری نیروی تفکر، تخیل و سایر توانایی‌های ذهنی کودک برای درک و فهم، پیش‌بینی حوادث و رویدادهای قصه می‌شود. بدین ترتیب کودک درباره اتفاق‌های قصه تمرکز کرده و چنین امری موجب تقویت توانایی‌های ذهنی مثل تفکر، تخیل و دقت می‌شود.»
نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز اول اسفند در تهران پایان یافت.