انیمیشن‌های مستقل در جشنواره پویانمایی، خوب ظاهر شدند

وحید نصیریان عضو هیأت انتخاب دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: از کیفیت خوب انیمیشن‌های مستقل رسیده به جشنواره لذت بردم.

این کارگردان انیمیشن در گفت‌و‌گو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در خصوص ملاک‌های انتخاب آثار گفت: ملاک هر کدام از اعضای هیأت انتخاب متفاوت بود ولی داشتن فیلم‌نامه خوب، قوی و جاندار بودن انیمیشن به اندازه‌ای وقتی که کسی آن را ببیند بگوید یک انیمیشن دیدنی دیدم از ملاک‌های من در انتخاب بود. البته من کمی بیشتر از سایر دوستان به مسئله سینما در آثار اهمیت می‌دهم، یعنی دکوپاژ، نحوه گویش و نحوه گرامر انیمیشن برای من مهم بود و از نظر من کسانی که این موارد را رعایت کرده بودند نمره بالاتری گرفتند. طبیعتا لابلای این مجموعه کارهایی هم بودند که گرامر خوبی داشتند ولی سطح بیان انیمیشن‌شان پایین بود که در اولویت دوم و سوم ما قرار داشت.
نقاش و تصویرساز کتاب‌های کودک و نوجوان در خصوص سطح آثار رسیده در این دوره از جشنواره اظهار کرد: در مورد سطح آثار نسبت به سال‌های گذشته هم جنبه‌های مثبت زیادی دیدم و هم متاسفانه جنبه‌های منفی. با تجربه داوری در جاهای مختلف که دارم چیزی که به طور قاطع در آثار مشخص بود این بود که آثار مجموعه‌های سفارش دهنده مثل صبا و کانون (نسبت به دو سال قبل) و... کمی ضعیف بود ولی امسال خوشبختانه همانند دو سال پیش از چیزی که لذت بردم خوب بودن بخش انیمیشن مستقل بود. به عنوان مثال مجموعه آثار مربوط به مرکز گسترش با این‌که معیار سفارش و کمک مالی در آن‌ها مشهود بود ولی این موضوع با دقتی انجام شده بود که باعث شد آثاری که از این مرکز خروج پیدا کرده جزو فیلم‌های خوب امسال جشنواره انیمیشن باشد. یعنی از دید من این مجموعه مثبت‌ترین کارهایشان را ارائه دادند. این امر مشخص بود که برای این‌که فیلم‌نامه‌هایشان را رد و یا قبول کنند از یک سیستم مشخصا دولتی استفاده نمی‌کنند و از نظر کیفی و تراز کارشان انتخاب شده‌اند. این موضوع جریان مستقل انیمیشن را در آن بخش بالا برده است.
وی ادامه داد: مجموعه‌هایی هم بودند که به صورت سریالی ساخته شده بودند و نمی‌توان ارزش کاری آن‌ها را قطعا رد کرد ولی طبق مد روز ساخته شده بودند، جدیدا ساخت انیمیشن به صورت آیتمی مد شده و این شاید تنها راه اقتصادی بعضی دفاتر باشد که می خواهند ادامه حیات بدهند. شاید از بابت چرخه اقتصادی بتوان به آن نگاه کرد ولی در جشنواره جایگاهی نداشتند. من و سایر دوستانم در هیأت انتخاب سعی داشتیم که کسانی که نمرات بالاتری کسب می کنند وارد این جشنواره شوند. کارهایی که ادعای فرهیختگی در کلامشان نیست ولی فرهیخته هستند را انتخاب کردیم.
این انیماتور با بیان اینکه مسئله آینده انیمیشن ایران متاسفانه کمی دور از دست خود بچه های انیمیشن ایران است، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر ماجرای پول در صنعت انیمیشن حرف اول را می زند تا جایی که هر کسی که بودجه داشته باشد خط مشی تعیین می کند و آینده انیمیشن را رقم می زند. در حال حاضر انیمیشن به پول نیازمند است و هنری است که پول زیادی می طلبد، فقط جاهایی می‌توانند دوام بیاورند و ادامه کمی و کیفی داشته باشند که دفاتر پولداری دارند، آنها می‌توانند سینما داشته باشند، اکران بگیرند، سریال بسازند و کارهایشان را بفروشند. نصیریان معتقد است: اساسا هنر اگر فرمایشی شود راه بن‌بست خودش را خودش انتخاب کرده است. جریان فرمایشی در انیمیشن ایران در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است و همین امر نقطه‌ای منفی به شمار می‌آید، این چیزی است که در جشنواره امسال به چشم دیدم.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند همزمان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان تهران و 32 مرکز کانون در سراسر کشور برگزار می‌شود.