کیفیت انیمیشن‌های دانشجویی در سطح آثار بخش بین‌الملل

عضو هیأت انتخاب دهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: دانشجویان، آثار استانداری به این جشنواره ارایه داده‌اند که بسیار چشم‌گیر است. به نظر می‌رسد آثار دانشجویی حتی در بخش بین‌الملل نیز می‌توانند بدرخشند.

فرخ یکدانه کارگردان و نویسنده آثار انیمیشن و مدرس دانشگاه‌ در گفت‌و‌گو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون افزود: سطح آثار رسیده ایرانی مطلوب بوده و آثار کوتاه بسیار خلاقانه و در مواردی شگفت‌انگیز بود.
او ادامه داد: کارهای سینمایی هم از لحاظ تکنیکی بسیار درخشان بودند و این بسیار امیدوار کننده است که هم از لحاظ سینمایی و هم از لحاظ تکنیک کارهای خوبی در جشنواره داریم. هر چند به لحاظ تکنیک ضعف‌هایی در کارها دیده می‌شد. در مجموعه‌ها و سریال‌های ایرانی تنوع کمتری دیدیم البته من این موضوع را به عنوان یک نقطه شروع می‌بینم.
وی با اشاره به این‌که آثار شهرستانی هم کارهای خوبی بودند، در خصوص ملاک‌های هیأت انتخاب در گزینش آثار گفت: در درجه اول مفاهیمی که فیلم‌سازان از لحاظ موضوعی و گرافیکی داشتند و میزان نوآوری و خلاقیت بسیار مهم بود. با توجه به معیارهایی که وجود داشت در بعضی موارد آن‌قدر کارها خوب و به هم نزدیک بودند که نمی‌شد آن‌ها را در بسته‌ها گنجاند، اما همان استانداردهای عمومی را ملاک قرار دادیم. به خصوص در مورد کارهای ایرانی که حتی با وسواس و سخت‌گیری بیشتری انتخاب شدند.
این نویسنده انیمیشن در خصوص سطح کیفی آثار نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: چون آثار سال گذشته را ندیده‌ام، نمی‌توانم مقایسه درستی داشته باشم ولی به طور کلی کارهای ایرانی در حوزه بلند، سریال و فیلم کوتاه جشنواره‌ای رشد خوبی داشتند.
یکدانه یادآور شد: نکته‌ای که به چشم می‌آمد این بود که دانشجویان و گروه‌های دانشجویی کارهای استانداردی ارایه داده بودند که بسیار چشم‌گیر بود. در ما‌های گذشته شاهد بودیم کارهای دانشجویی در جشنواره‌های معتبر جهانی جایزه گرفتند. این موضوع به اعتبار جشنواره کمک می‌کند و در بخش داخلی و بین‌الملل باعث سرافرازی است. فقط در بحث سریال، کمی تکراری به نظر می‌رسیدند که روی آن هم باید بیشتر کار شود.
این انیماتور با اشاره به بحث بودجه در انیمیشن، در خصوص آینده این هنر در ایران گفت: این‌که دانشجویان برای ارایه آثار به هم کمک کنند و با کمک مالی یکدیگر اثری ارایه دهند برای حضور در جشنواره خوب است ولی به انیمیشن صنعتی کمکی نمی‌کند. ایده‌های خلاقانه نمود پیدا می‌کنند ولی نمی‌توان حرکتی را از آن‌ها انتظار داشت. ولی وقتی در بخش‌هایی مثل کارهای سینمایی سرمایه‌گذاری می‌شود شاهد اتفاق‌های خوبی هستیم و این نشان می‌دهد که چه‌قدر ما از لحاظ نیروهای متخصص هنرمند غنی هستیم، این افراد هنوز هم وجود دارند و اگر حمایت بیشتر و بهتری شوند ما می‌توانیم ره صد ساله را یک شبه طی کنیم و به سرعت به حجم خوب و قابل قبولی از انیمیشن‌های استاندارد با اجرا و ایده‌های خوب و تکنیک‌های عالی دست پیدا کنیم. بدین ترتیب بخش سینمایی انیمیشن از رکود در می‌آید.
دهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار می‌شود.