انیمیشن‌های دانشجویی پیشرفت زیادی کرده‌اند

سعادت رحیم زاده، عضو هیأت انتخاب جشنواره پویانمایی گفت: تعداد آثار رسیده در بخش ملی بسیار بالا بود و دهمین دوره برگزاری این رویداد به عنوان نقطه عطف این جشنواره از نظر میزان استقبال متقاضیان نسبت به سال اول اصلا قابل مقایسه نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این  مدرس دانشگاه و عضو رسمی انجمن آسیفا، با بیان این مطلب افزود: به نظر می‌رسد تولید این حجم از کارها از علاقه‌مندی، انگیزه و البته سرمایه‌گذاری‌های خصوصی سرچشمه می‌گیرد.
رحیم‌زاده در خصوص سطح آثار رسیده به دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران تاکید کرد: حجم زیاد آثار برایم بسیار جالب بود چرا که نشان می‌داد اعتبار جشنواره انیمیشن به قدری بالا رفته است که این حجم از تقاضا در بخش ملی و بخش بین‌الملل به جشنواره رسیده است.
این کارگردان انیمیشن در خصوص کیفیت آثار داخلی گفت: در بخش بین‌الملل آثار دانشجویی برخی از درخشان¬ترین و بهترین کارها رسیده بودند به طوری که متحیر شدیم که آیا این آثار دانشجویی هستند یا کاملا حرفه‌ای. چون نه تنها چیزی از حرفه¬ای¬ها کم نداشتند بلکه از برخی کارهای حرفه¬ای کامل¬تر بودند.
وی افزود: در تولیدات داخلی همچنان بحث ضرب‌آهنگ کند و کشدار، نقص در قصه¬گویی، تکراری بودن فضاسازی¬ها و شخصیت‌ها در کارها مشاهده می¬شد، ولی نکته مثبتی که داشت این بود که تعداد آثار در این بخش بسیار بالا بود. آثار در بخش ملی و به خصوص بخش دانشجویی از لحاظ تکنیکی بسیار پیشرفت کرده اما محتوا، کارگردانی و مخاطب¬شناسی هم بسیار مهم است که در تولید آثار بعدی باید بیشتر به آن توجه کنند.
وی با بیان این‌که کار هیات انتخاب از داوری حساس‌تر و سخت‌تر است، ادامه داد: به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب کارها را با وسواس نگاه می‌کردم که کم‌ترین حق یعنی دیده شدن یک فیلم را به دلیل سلیقه‌ها و خط مشی جشنواره‌ها از آن نگیرم.
رحیم‌زاده تاکید کرد: به خاطر محدود بودن بسته‌¬های نمایش، کارهای زیادی از حضور در جشنواره بازماندند و در این رقابت امتیاز لازم را برای ورود به دست نیاوردند. گرچه دبیر جشنواره تا جایی که می‌توانست بسته‌های نمایش را افزایش داد. البته همه می‌دانیم که جشنواره پویانمایی مهم¬ترین جایگاه برای آثار انیمیشن است، هر چند این پنج روز برای بررسی کردن دو سال انیمیشن ایران مجال بسیار کمی است.
این کارگردان انیمیشن اضافه کرد: به نظرم اگر جامعه انیمیشن ایران جهت‌گیری‌های مناسب‌تری داشته باشد اتفاق‌های خوبی برای فعالان این عرصه می‌افتد. مثلاً از هدر رفتن بسیاری از پتانسیل¬های انیمیشن یا مهاجرت آن‌ها به خارج از کشور جلوگیری می‌شود. من امیدوارم با توجه بیشتر به این هنر و پتانسیل‌های آن آینده درخشانی برای انیمیشن ایران شاهد باشیم.
دهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند در تهران و 32 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.