معرفی فیلم‌های اسکاری وآثار جهانی حاضر در جشنواره پویانمایی تهران

شش پویانمایی کوتاه مطرح و نامزد اسکار در دهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران نمایش داده می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، 828 فیلم از 79 کشور به بخش بین‌الملل دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ارسال شده‌‌است که تعداد زیادی از آن‌ها متعلق به کشورهای صاحب‌نام و شرکت‌های تراز اول جهان است.
در این میان نام شش اثر نیز به‌ چشم می‌خورد که در بخش اسکار دانشجویی 2015 و نامزدهای بهترین پویانمایی کوتاه 2016 قرار داشتند.
فیلم 5 دقیقه و 43 ثانیه‌ای«An object at rest»  برنده‌ اسکار دانشجویی 2015 به کارگردانی ست بویدن از موسسه هنرهای کالیفرنیا پویانمایی کوتاه این فهرست است. داستان این پویانمایی زندگی یک صخره در طول هزاران سال سفر را در چرخ روزگار نشان می‌دهد که بشر به شکل‌های متفاوت از آن استفاده می‌کند و با اتفاقات گوناگونی روبه‌رو می‌شود.
فیلم 4 دقیقه و 20 ثانیه‌ای «The Ballad of Holland Island House» به کارگردانی تام لین سون از دانشگاه تاوسون مراحل تعمیر یک خانه، شکل‌گیری یک زندگی و اتفاق‌هایی که در طول آن برای خانه می‌افتد را همراه با آواز و با بهره‌گیری از سبک نقاشی‌های ونسان ونگوگ نشان می‌دهد.
فیلم 8 دقیقه و 35 ثانیه‌ای «hum» به کارگردانی تام تلر از دانشگاه چپمن آمریکا در سال 2015 عرضه شده است. داستان این پویانمایی درباره ربات ظرف شور تنهایی است که در اتاق پشتی یک رستوران زندگی می‌کند. اما یک روز با کمک دوستی کوچک پا را فراتر از آن چهار دیواری تنگ می‌گذارد.
فیلم 6 دقیقه و 45 ثانیه‌ای «Borrowed Time» به کارگردانی اندرو کوست و لو هامو-لاج محصول 2015 آمریکاست. داستان این پویانمایی درباره کلانتری است که به محل وقوع یک حادثه بازمی‌گردد که تمام عمرش را صرف فراموش کردن آن کرده است. با هر قدمی که برمی‌دارد، خاطرات تلخ زنده می‌شوند و او دوباره با اشتباهش روبرو می‌شود و ...
این پویانمایی کوتاه تا به‌ حال دریافت 13 جایزه و بیش از 30 نامزدی را از جشنواره‌های مختلف نظیر بلو پلام، نشویل و سنت لوییس در کارنامه خود ثبت کرده است.
فیلم 5 دقیقه و 21 ثانیه‌ای «Happy End»توسط جان ساس‌کا کارگردان اهل چک ساخته شده است. این پویانمایی ترکیبی از استاپ موشن و نقاشی روی کاغذ است و داستان سگی را روایت می‌کند که دم خود را تعقیب می‌کند تا با آن دوست شود.
«The Head Vanishes» محصول مشترک کانادا و فرانسه به کارگردانی فرانک دیون، اثری درباره یک زن مبتلا به زوال عقل است که می‌خواهد با قطار سالیانه به کنار دریا برود.
سه فیلم کوتاه از کشورهای آمریکا، چک و کانادا- فرانسه نیز که به‌تازگی نام آن‌ها به‌عنوان نامزد احتمالی بهترین پویانمایی 2016 اعلام شده است، نیز در جشنواره پویانمایی امسال روی پرده خواهند رفت.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سینما کانون، سینما فلسطین و سینما آزادی برگزار می‌شود.