جشنواره امسال شگفتی‌ها را کشف می‌کند

عضو هیأت انتخاب دهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: از لحاظ تکنیکی اتفاق‌های خوبی در ایران افتاده است و در برخی آثار ایرانی از توانایی تکنیکی جوانان ایرانی شگفت‌زده شدم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر مهران با بیان این مطلب افزود: فکر می‌کنم جشنواره امسال این شگفتی‌ها را کشف خواهد کرد و از لحاظ تکنیکی به استانداردها نزدیک‌تر می‌شویم.
او در خصوص ملاک انتخاب آثار دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی اظهار کرد: سعی کردیم به کیفیت و ساختار آثار بیش‌تر اهمیت دهیم، بخشی از کیفیت مربوط به محتوا و بخش دیگر آن مربوط به ساختار است. همچنین سعی شده سلیقه‌های شخصی را درگیر نکنیم. در مرحله انتخاب بیش از سلیقه‌ باید به استانداردها فکر کرد.
این کارگردان انیمیشن و عضو آسیفای ایران با بیان این‌که سطح آثار در بخش بین‌الملل شگفت‌انگیز بود، گفت: برخی آثار کیفیت به شدت بالایی داشتند. همچنین فیلم‌هایی بودند که نامزدهای اسکار بودند و در جشنواره‌های معتبری همچون «کن»، «انسی» و «زاگرب» حضور پیدا کرده بودند.
وی افزود: در بخش دانشجویی بین‌الملل نیز سطح آثار از حد دانشجویی بسیار بالاتر بود. آثار بخش ملی نیز از لحاظ تکنیکی و ساختاری روند رو به رشدی داشت. با وجود بهره‌گیری از نرم‌افزارها و بالا رفتن دانش کارگردان‌ها و تکنسین‌های انیمیشن، سطح آثار بسیار ویژه بود، ولی همچنان به نظر می‌رسد در فیلم‌نامه و ایده باید توجه بیشتری داشته باشند. فیلم‌نامه مسئله مهمی است که نه تنها در انیمیشن بلکه در سینمای ایران با آن مواجه هستیم. همچنین فضای کلی برخی از آثار سرد و غمگین بود، در حالی که گاهی مخاطب به دلیل انیمیشن بودن کار دوست دارد فضا بسیار شادتر و با انرژی‌تر باشد.
مهران درباره مقایسه سطح آثار امسال نسبت به سال‌های گذشته نیز توضیح داد: امسال نسبت به سال¬های پیش سطح کیفی آثار پیشرفت قابل توجهی داشت که جای خوشحالی دارد.
این انیماتور اظهار امیدواری کرد که هنرمندان این عرصه با آموزش بیش‌تر به انیمیشن کمک کنند، بچه‌های ما بیشتر درگیر تکنیک و فضاسازی و تصویرسازی هستند تا این‌که بدانند مثلا یک تدوین‌گر در یک کار چه نقش مهمی دارد. اگر بچه‌های انیمیشن این موارد را جدی بگیرند آینده بسیار درخشانی در انتظار انیمیشن ایران خواهد بود.
گفتنی است دهمین جشنواره دو سالانه بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند در تهران و 32 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.