آثار بین‌الملل دانشجویی کلاس درس جوانان است

محمدامین همدانی، عضو هیأت انتخاب دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی گفت: کیفیت آثار رسیده برای خود من بسیار شگفت‌انگیز بود و آثار بخش بین‌الملل دانشجویی فوق‌العاده بودند. من توصیه می‌کنم که همه انیمیشن‌سازها این آثار را ببینند که مثل کلاس درسی برای دانشجویان ما خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیر و موسس خانه انیمیشن و مدرس انیمیشن در دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران در خصوص نحوه انتخاب آثار رسیده گفت: امسال چینش خوبی در هیأت انتخاب وجود داشت و به دلیل این‌که هیچ یک اعضا از آرای فرد دیگر خبر نداشت، باعث می‌شد آرای مستقل و بدون ملاحظه‌ای اتفاق بیفتد. زمان نتیجه‌گیری و جمع‌بندی مطلع شدیم که شایسته‌ترین آثار در زمان محدودی که جشنواره برای اکران در نظر گرفته بود انتخاب کرده¬ایم. البته دوست داشتیم بسیاری دیگر از آثار خوب به این جشنواره راه پیدا کنند ولی تعداد بسته‌های 90 دقیقه‌ای که برای نمایش آثار تعیین شده بود اجازه ورود فیلم¬های بیشتر را نمی¬داد.
همدانی ضمن اشاره به وجوه تکنیکی به عنوان یکی از ملاک‌ها برای انتخاب، افزود: کار حرفه‌ای با در نظر گرفتن همه جوانب است که حرفه‌ای محسوب می‌شود. در بحث تکنیک به یک سطح استاندارد احتیاج است، هنر نیز تکنیک را به خدمت می‌گیرد که تصاویر زیبا خلق کند. همچنین روایت داستان که قرار است پیامش را منتقل کند به عنوان هدف اصلی تولید یک اثر حتما مورد ملاحظه قرار می‌گیرد. در خصوص هر کدام از اعضای هیأت انتخاب این گونه نبود که هر کس فقط به یک جنبه انیمیشن دقت کند. شاید رویکردها متفاوت بود ولی همه به دنبال این بودند که یک انیمیشن را از همه ابعاد بررسی کنند و ملاک تک‌بعدی برای انتخاب‌شان نداشته باشند.
این مدرس انیمیشن درباره آینده این هنر- صنعت گفت:‌ استعدادهای فوق‌العاده‌ای در انیمیشن کشور وجود دارد، اما متاسفانه این گونه رسانه¬ای و این هنر مغفول واقع شده است. استعدادهایی که در کشور وجود دارند، استعدادهای بین‌الملی هستند و کارهایی که در جشنواره دیدم واقعا شایسته دریافت جوایز متعدد بین‌المللی هستند. امیدوارم به این ابزار رسانه¬ای جدی‌تر و هوشمندانه‌تر نگاه شود تا این استعدادها بتوانند به کمال خود رسیده و به تولید حرفه‌ای انبوه و گسترده برسند. البته بسیاری از آن‌ها در قالب کارهای کوتاه و گلخانه‌ای ظاهر شده‌اند که اگر توجه جدی به آن‌ها شود، صنعت انیمیشن را پر و بال خواهند داد و حرف‌های ناگفته بسیاری را به دنیا خواهند زد.
گفتنی است؛ دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند در تهران و 32 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.